3410
Sök

B30 motor i 144:a

31 Inlägg
17 mars 2006
Trådstartare
#1
Är det någon som har någon aning vad man kan stöta på för stora problem om man ska sätta i en b30 i en 144:a. Hur mycket måste man modifiera om? Och enklaste sättet att trimma en sådan för billig peng

31 Inlägg
18 mars 2006
Trådstartare
#2
ingen som vet något??

4 Inlägg
18 mars 2006
#3
det jag kan tänka mej är att b30n är bra mycket längre än en 4-cylindrig motor.. du kanske måste korta kardan osv..

Full gas - medvetslös, som man brukar säga

Mr
267 Inlägg
18 mars 2006
#4
det är bara o stoppa i, så märks det vad som behöver moddas smile

Mer gas är alltid lagningen eller lösningen.

50 Inlägg
18 mars 2006
#5
Prova mäta från en b30 och se. Kolla om det går att ta alltihopa från 164:an

8 156 Inlägg
18 mars 2006
#6
Jag skulle tippa på att motorblocket är ungefär 50% längre...

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

110 Inlägg
18 mars 2006
#7
Bara att peta i passar rakt av

51 Inlägg
18 mars 2006
#8
hmm du får vell slänga på 164:ans front osv skulle ja tro

jag Gasar tills det rasar

53 Inlägg
19 mars 2006
#9
japp byta hela fronten... allt är annorlunda liksom.

8 156 Inlägg
19 mars 2006
#10
Så stor skillnad tror jag inte att det är. Den är längre, sure... men Volvo brukade göra bilar med stort motorytrymme på den tiden. Om man kan få in en V8 i en Volvo PV 544 så borde man ju kunna få in en B30 i en Volvo 144:a.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

37 Inlägg
20 mars 2006
#11
ja dom har breda motorytrymmen ja,, men dom har ju inte så värst långa ,, v-8 e ju lika bred som lång typ,, men b-30 i 144an? nja du får nog modda torpeden eller nått ,, o sätta dit en eldriven fläkt, men varför inte satsa på en t04 eller nått i stället ,, eller varför inte en t5a. döda inte 164an bara wink  lycka till


40 Inlägg
26 mars 2006
#12
den får inte plats vi slog in torpeden o flyttade fram kylaren o fick ändå inte plats med fläkten detta var i en 142 -73


1 Inlägg
26 mars 2006
#13
eftersom motorn är längre så får du modda om kylaren, sätta den på sidan istället för framför, kardanen behöver inte tvunget kortas om du bara sätter motorn på rätt ställe. trimma med dubbla weber porta toppen mm, blir gott vrid i den iaf.


Sök