3525
Sök

Här diskuterar vi Biltemas varor! Allt om Biltema!

granadadr skrev:
CurvaN skrev:
Det är ju skillnad är man så snål så man inte kan lägga dom där extra 300 för en mätare som visar rätt så kan man ju skylla sig själv ! Samma sak ni som kör på biltema olja det kanske inte är nån skit men jag skulle aldrig hälla det i min bil

man kan testa och se hur mkt fel mätaren visar, det ska jag göra,, jag ska provtrycka den med 1 riktigt bar,, sen vet man ju felsatsen wink
enkelt

Ja gör det smile
Har du tillgång till en "kvalité mätare" så provtryck den också, väldigt intressant att se resultatet!

För Volvo i tiden
Trafikförordning (1998:1276) kap. 3
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P

Avstängd
10 388 Inlägg
15 januari 2014
CurvaN skrev:
it_mutt skrev:
CurvaN skrev:
Det är ju skillnad är man så snål så man inte kan lägga dom där extra 300 för en mätare som visar rätt så kan man ju skylla sig själv ! Samma sak ni som kör på biltema olja det kanske inte är nån skit men jag skulle aldrig hälla det i min bil

Hur ska du ha det? Om man inte -kan- lägga de där (ex.vis) 300:- extra..så är man inte snål. Om man inte -vill- lägga de där (ex.vis) 300:- extra, fast man har råd, så är man snål.

Jo men jag vet inte vad du pririoterar men köper man en mätare så kanske man vill att den ska visa precis vad den laddar men du kanske köper för att den har kolifber runt sig och en häftig neonfärg.

Och står det mellan det så har det ju verkligen inget alls med snålhet att göra som du drog upp

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

7 440 Inlägg
15 januari 2014
RightFront skrev:
granadadr skrev:
CurvaN skrev:

man kan testa och se hur mkt fel mätaren visar, det ska jag göra,, jag ska provtrycka den med 1 riktigt bar,, sen vet man ju felsatsen wink
enkelt

Ja gör det smile
Har du tillgång till en "kvalité mätare" så provtryck den också, väldigt intressant att se resultatet!

joo jag ska jämföra mot min racetech smile den jag har i Granadan,

183 Inlägg
18 januari 2014
Nån som vet något om Biltemas motorvärmare?

Står ju ingen information alls.. Är det bara till å sätta på en kylarslang?

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t … 304-40128/

5 750 Inlägg
18 januari 2014
Zmirro skrev:
Nån som vet något om Biltemas motorvärmare?

Står ju ingen information alls.. Är det bara till å sätta på en kylarslang?

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t … 304-40128/

Den där motorvärmaren är en blockvärmare till B23/230, den nya modellen på värmare.
http://img.skruvat.com/images/33/cal1795200/cal1795200_0.jpg
den modellen alltså.

Du borde tänkt på denna antar jag?
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t … ent-40209/
Den är bara att sätta på en kylarslang.

534 Inlägg
18 januari 2014
bättre du beställer en från www.anabint.se får du en med cirkulaions pump termostatstyrd så den stänger av vid 65 grader dock kostar den 600kr

Avstängd
10 388 Inlägg
18 januari 2014
cheva_raggare skrev:
bättre du beställer en från www.anabint.se får du en med cirkulaions pump termostatstyrd så den stänger av vid 65 grader dock kostar den 600kr

Slangvärmare med cirkulationspump är grejer det...för vattnet cirkulerar som vi alla vet tokmycket i systemet när termostatet är stängt tongue (jo det rör på sig, inget att säga om det, det jag menar är att cirkulationspumpen gör inte så stor skillnad på det hela. MEN, det är bara min erfarenhet)

Kinavärmare är enligt mina erfarenheter just "kinaskit" (sen var alla andra tillverkar sina är ju en annan femma) tyvärr

Termostatstyrd är väl iofs de flesta slangvärmare
Senast redigerat av it_mutt (18 januari 2014)

slappt&fint
376 Inlägg
18 januari 2014
Köpte en kopplingsats på biltema till volvo 940 artikelnummer 73966 suck, invändiga diametern på splinesen var 24,5mm fast axeln är 25mm efter 2mm in på axeln så tog de tvärstopp feltema säger ja bara..

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
19 januari 2014
it_mutt skrev:
cheva_raggare skrev:

Slangvärmare med cirkulationspump är grejer det...för vattnet cirkulerar som vi alla vet tokmycket i systemet när termostatet är stängt tongue (jo det rör på sig, inget att säga om det, det jag menar är att cirkulationspumpen gör inte så stor skillnad på det hela. MEN, det är bara min erfarenhet)

Kinavärmare är enligt mina erfarenheter just "kinaskit" (sen var alla andra tillverkar sina är ju en annan femma) tyvärr

självklart cirkulerar det bra i systemet när termostaten är stängd. termostaten öppnar ju inte förräns ca 90 grader, tror du inte att det har varit cirkulation innan dess? man monterar ju inte den på slangarna till kylaren

en värmare med pump gör stor skillnad både i uppvärmningstid och total energiförbrukning

7 440 Inlägg
19 januari 2014
Alex-s skrev:
it_mutt skrev:
cheva_raggare skrev:

självklart cirkulerar det bra i systemet när termostaten är stängd. termostaten öppnar ju inte förräns ca 90 grader, tror du inte att det har varit cirkulation innan dess? man monterar ju inte den på slangarna till kylaren

en värmare med pump gör stor skillnad både i uppvärmningstid och total energiförbrukning

det är just det man gör, slangvärmare monterar man på den slang till kylaren som INTE har termostat, antingen ingående eller utgående, beroende på var termostaten sitter monterad på bilen

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
19 januari 2014
granadadr skrev:
Alex-s skrev:
it_mutt skrev:

det är just det man gör, slangvärmare monterar man på den slang till kylaren som INTE har termostat, antingen ingående eller utgående, beroende på var termostaten sitter monterad på bilen

när jag var på utbildning med calix så hade deras värmare små anslutningar av typen man har till värmepaketet

Svetsare
1 204 Inlägg
19 januari 2014
dessa lysen http://biltema.se/sv/Bil---
MC/Bil-tillb … gen-42321/ funkar dom någolunda
bra? nån som har xenon konvertera såna?
likgiltiga sim?

(Bara fantasin sätter gränserna)

Inbiten Volvonörd
799 Inlägg
19 januari 2014
Tyfors skrev:
likgiltiga sim?

Länken fungerar inte!

Volvo V70N 2,5T projekt>>> http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=290249
www.skogenracing.com
Volvo 944 Turbo+ 1991
Volvo 854 SE 1995

Svetsare
1 204 Inlägg
19 januari 2014
Lillkanto skrev:
Tyfors skrev:
likgiltiga sim?

Länken fungerar inte!

ok :-/ testar igen. 

http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillb … gen-42321/

(Bara fantasin sätter gränserna)

Fri fart för ett fritt folk!
14 372 Inlägg
19 januari 2014
Alex-s skrev:
granadadr skrev:
Alex-s skrev:

när jag var på utbildning med calix så hade deras värmare små anslutningar av typen man har till värmepaketet

fast dessa har ingen 12v del va?  förstår inte varför det inte säljs något vättigt paket där man använder 12volts styrning till orginal fläkten så man får riktig värme även i kupen så man slipper den där klumpiga värmaren vid fötterna.   det är fördelen med bensin/dieselvärmare där går fläkten i bilen.

i min buss så kör jag dels motorvärmare från jag parkerar bussen tills jag tar den på morgonen sen en dieselvärmare som värmer elementen i bussen brukar ta ungefär 10minuter från jag startar bussen tills jag har runt 18+ i bussen smile    då står värmaren och går i 30minuter

Kör fort så hinner inget hända...

Avstängd
10 388 Inlägg
19 januari 2014
Alex-s skrev:
it_mutt skrev:
cheva_raggare skrev:

Det är spännande att du verkligen inte läser ett dugg av vad jag skriver, eller så förstår du inte det. Så, jag tar det igen;

Min erfarenhet är att en slangvärmare med cirkulationspump inte ger någon skillnad mot en utan. Sen om det är för att värmarna med cirkulationspump varit "dåliga värmare" eller inte, det har jag ingen aning om, men det är fortfarande min erfarenhet.

Sen skrev jag att; "(jo det rör på sig, inget att säga om det ...)"

Blev det klart nu?

Och som påpekat, så jodå, det finns de som monteras på just kylarslangen (som i; slangen till kylaren). MEN, det finns givetvis de som monteras på andra ställen också. Så det är beroende på tillverkare och modell.

Nåja, tillbaka till topic smile
Senast redigerat av it_mutt (19 januari 2014)

1 322 Inlägg
19 januari 2014
lite off numen... Om en vara är beställningsvara hos biltema. Går de beställa på nätet så de kommer in i butiken eller måste jag gå in t biltema å beställa hem det? kanske bara är jag som är blind och inte hitta på deras hemsida roll

Kolla gärna in mitt 945 projekt!
Volvo 945aaah!

En 5a är Livet.
2 005 Inlägg
19 januari 2014
Det går annars utmärkt att ringa till sitt varuhus och beställa det som behövs.  För några år sen så ringde man in och frågade om det fanns på hyllan. Fanns det X antal så åkte man dit. Var det bara 2-3 st så kunde man be personalen lägga undan. På denna tiden hade man en bra bit att åka nämligen till närmsta varuhus.

2 407 Inlägg
19 januari 2014
Tyfors skrev:
Lillkanto skrev:
Tyfors skrev:
likgiltiga sim?

Länken fungerar inte!

ok :-/ testar igen. 

http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillb … gen-42321/

Sim kostar ett par kronor mindre på swedol och dessa är iaf ordentligt testade med utmärkt resultat smile

Ljusbilden är utomordentligt i förhållandet till pris iaf big_smile

1 322 Inlägg
19 januari 2014
Extrazz skrev:
Det går annars utmärkt att ringa till sitt varuhus och beställa det som behövs.  För några år sen så ringde man in och frågade om det fanns på hyllan. Fanns det X antal så åkte man dit. Var det bara 2-3 st så kunde man be personalen lägga undan. På denna tiden hade man en bra bit att åka nämligen till närmsta varuhus.

åhfan, där ser man! då får man ringa någon dag  då=) tack för hjälpen

Kolla gärna in mitt 945 projekt!
Volvo 945aaah!

Sök