3460
Sök

Vad är det för skillnad på AGW-laddningsprogram och "vanligt" laddningsprogram?

610 Inlägg
lördag 19:29
Trådstartare
Vad är det för skillnad på AGW-laddningsprogram och "vanligt" laddningsprogram hos ("smarta") bilbatteriladdare? Kan man ladda ett AGW-batteri med en "smart" laddare som inte har AGW-program eller skadar det batteriet?

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 266 Inlägg
lördag 19:43
d-b skrev:
Vad är det för skillnad på AGW-laddningsprogram och "vanligt" laddningsprogram hos ("smarta") bilbatteriladdare? Kan man ladda ett AGW-batteri med en "smart" laddare som inte har AGW-program eller skadar det batteriet?

Jag försökte ladda ett AGM-batteri med min CTEK men det gick inte förrän jag ställt in AGM-läget.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

6 291 Inlägg
lördag 21:31
Jag laddar mit AGM batteri i min Audi TT med antingen gammal 12V/4a analog laddare  eller med C-tech laddare där det inte finns AGM att välja på. Har gjort så  de senaste 20 åren.

* Voff voff *
10 779 Inlägg
för 8 timmar sedan
Som jag förstått det blir inte ett AGM-batteri fulladdat om man laddar med en vanlig laddare pga AGM kräver fler ampere samt högre spänning ur den för att nå 100%. Och det omvända gäller då, dvs att ett vanligt batteri mår inte bra av att laddas i AGM-läget.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

6 291 Inlägg
för 7 timmar sedan
Må så vara men mitt 12 år gamla AGM batteri som jag laddar med en 40 år gammal analog 12V/4a  laddare visar ca 12,9 V efter ett dygns laddande.

3 124 Inlägg
för 7 timmar sedan
jaka54 skrev:
Må så vara men mitt 12 år gamla AGM batteri som jag laddar med en 40 år gammal analog 12V/4a  laddare visar ca 12,9 V efter ett dygns laddande.

De flesta AGM ska laddas till 14.5-15v i toppspänning.

* Voff voff *
10 779 Inlägg
för 7 timmar sedan
jaka54 skrev:

Det gör det säkert. Men spänningen är inte hela sanningen när det gäller huruvida ett batteri är fulladdat eller ej. smile Men har det hållit 12 år så är det ju långt över den förväntade livslängden så ger det upp har du ju fått god valuta för pengarna ändå. smile Men full kapacitet har du nog inte haft så mycket, men det kvittar ju på en normal bil egentligen.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

7 504 Inlägg
för 4 timmar sedan
jaka54 skrev:

Tror dig att en multimeter direkt efter laddningens avslutande visar 12,9 v.
Men efter ett dygn, då batteriet "fått vila sig", visar multimetern nog inte över 12,6 / 12,7 v.

LIDLs batteriladdare har ett "vinter-"/snabbladdnings-/AGM-läge som aktiveras med en * (stjärna).
Använder detta läge för det mesta då jag laddar "vanliga" batterier, utan att dessa tagit skada(vad jag vet om).

Appropå batterier så har jag ett lite märkligt problem med batteriet i Hondan.
Den nyköptes för snart 10 år sedan - alltså är batteriet minst 10 år gammalt.
Kontrollampan för "stopandgo" tänds när det är kallt eller när bilen körts många korta sträckor.
Det betyder att man ska koppla ifrån "stopandgo"-läget.
Enligt den auktoriserade verkstaden är batteriet i behov av utbyte.
Men vid min kontroll så visar multimetern 12,6 / 12,7 direkt efter körning.
Vet inte om batteriet är ett AGM eller vanligt batteri.

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 266 Inlägg
för 3 timmar sedan
torsen skrev:
jaka54 skrev:

Tror dig att en multimeter direkt efter laddningens avslutande visar 12,9 v.
Men efter ett dygn, då batteriet "fått vila sig", visar multimetern nog inte över 12,6 / 12,7 v.

LIDLs batteriladdare har ett "vinter-"/snabbladdnings-/AGM-läge som aktiveras med en * (stjärna).
Använder detta läge för det mesta då jag laddar "vanliga" batterier, utan att dessa tagit skada(vad jag vet om).

Appropå batterier så har jag ett lite märkligt problem med batteriet i Hondan.
Den nyköptes för snart 10 år sedan - alltså är batteriet minst 10 år gammalt.
Kontrollampan för "stopandgo" tänds när det är kallt eller när bilen körts många korta sträckor.
Det betyder att man ska koppla ifrån "stopandgo"-läget.
Enligt den auktoriserade verkstaden är batteriet i behov av utbyte.
Men vid min kontroll så visar multimetern 12,6 / 12,7 direkt efter körning.
Vet inte om batteriet är ett AGM eller vanligt batteri.

Jag hade start och stopfunktion på min senaste servicebil, en Ford Connect och det var svindyrt att byta. Tror att det kostade över 5000 kr för det var visst ett specialbatteri.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

6 291 Inlägg
för 1 timme sedan
Är tveksam till att det skulle krävas speciella laddare till blybatterier av AGM typ. Enligt Biltema så fungerar deras gammaldags analoga 12V laddare till att ladda AGM batterier.
https://www.biltema.se/bil---mc/fordons … 2000030702

Forummoderator
18 178 Inlägg
för 1 timme sedan
jaka54 skrev:
Är tveksam till att det skulle krävas speciella laddare till blybatterier av AGM typ. Enligt Biltema så fungerar deras gammaldags analoga 12V laddare till att ladda AGM batterier.
https://www.biltema.se/bil---mc/fordons … 2000030702

"Ett AGM-batteri skall laddas med 2,4-2,45 V/cell alltså 14,4 till 14,7 volt, underhållsladdas med en konstant spänning på 13,2 till 13,8 volt. Det finns vissa AGM-batterier som innehåller mer bly typ Optima eller Maxxima dessa skall laddas med 14,7 volt och underhållsladdas med 13,4 till 13,8 volt."

Blybatterier mår bäst av 2,27v/cell under konstantladdning

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Sök