4455
Sök

Hjulbulten gick av när jag skruvade fast däcket, vad göra?

428 Inlägg
4 februari 2009
ERTYY skrev:
Svetsa på en bult utan på den avbrutne ! då värmer de ju samtidigt och släpper lättare! tror de är smidigast iaf!

Funkade utmärkt för mig wink

1 004 Inlägg
4 februari 2009
sankaboy skrev:
Vet inte om det gör någon skillnad att jag använda mutterdragare.

Hur som helst så gick den av efter ett antal sekunder med mutterdragaren, så jag misstänker att den sitter rätt rejält. Och tyvärr gick den av där gängorna börjar, dvs ca 1 cm in i bromsskivan. Men det kanske är borra som gäller och sedan försöka skruva ut den på något sätt.

Vet inte om jag kommer kunna få in en kniv med tanke på att det är ca 1 cm in. Hur gängar jag ut bulten annars? Eller borrar man med en borr som är lika stor som muttern minus gängorna?

en bult är ju uppbyggd på det sättet att det är "skallen" som skapar friktion mot det föremålet man behagar att sätta fast i ditt fall en fälg med tillhörande gummi tillsats.... med andra ord är det inte gängorna som gör att en bulten fastnar och går av.... så med en närmare eftertanke borde inte resternade gängmodul sitta hårdare för att du dragit med en mutterdragere och därav sitta ganska löst.... är ingen proffesor i bult men det borde ju vara ganska nära sanningen.... mvh jimmy
Senast redigerat av 262turbo (4 februari 2009)

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"

hej vad gör du?
416 Inlägg
7 februari 2009
alexandern skrev:
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=53564562 använde sånna där på skotern en gång när jag dragit av nån bult, tycker det fungerade bra smile

alexandern har de,

"Enda felet på mercedes är att man inte ser stjärnan när man backar"

Fri fart för ett fritt folk!
14 131 Inlägg
7 februari 2009
Rspeter skrev:
Grispitt är nog smidigast som finns skrivet innan.

sånna är förbjudna att använda ;-)
sämre skit finns inte
biltema har en bra skruvutdragarsätt
som inte går av direkt iof har jag dragit av en sån när jag försökte dra ur en m12 bult som skurit fast i en bakaxel smile fast jag lovar att jag tog i allt vad jag hade och använde foten innan den gick av

Kör fort så hinner inget hända...

57 Inlägg
7 februari 2009
Go_sideways skrev:
ERTYY skrev:
Svetsa på en bult utan på den avbrutne ! då värmer de ju samtidigt och släpper lättare! tror de är smidigast iaf!

Men hur hänger det ihop? Värme får ju metall att expandera...

Grävmaskinist
216 Inlägg
7 februari 2009
Markus_O skrev:
Go_sideways skrev:
ERTYY skrev:

Men hur hänger det ihop? Värme får ju metall att expandera...

Borra ett litet hål i den först så kommer de expandera in i det hålet istället för att expandera emot gängerna + att man väntar ju med att dra ut de tills svetsen har svalnat.

Sök