3116
Sök

Varför slits däcken mycket i mitten på Mercedes C320?

V-Power
1 186 Inlägg
4 februari 2009
Trådstartare
#1
Tjenare

Farsan har en Benz C320 där bakdäcken slits väldigt mycket just i mitten. Däckfirman säger att han har för lite luft men han tror själv att bakvagnen måste ställas in. Vad tror ni är orsaken till slitaget i mitten?

Tack på förhand
/Rikard

/ ///______]
.) . /(_)
/__/

Drift 4 life
17 Inlägg
4 februari 2009
#2
För lite luft?! snarare för mycket. det är min gissning!
Mvh


Masterworks
4 februari 2009
#3
Som verkstaden säger, för lite luft!

16 197 Inlägg
4 februari 2009
#4
slits dom mycke på MITTEN så e de för mycke luft i dom.. 

om bakvagnen e felinställd så sliter mycke på antingen innersida elle yttersida

"Testar man inte så får man aldrig veta"

16 197 Inlägg
4 februari 2009
#5
Masterworks skrev:
Som verkstaden säger, för lite luft!

nee.. för mycke måste de väl va.. elle??

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Masterworks
4 februari 2009
#6
evilaudio skrev:
slits dom mycke på MITTEN så e de för mycke luft i dom.. 

om bakvagnen e felinställd så sliter mycke på antingen innersida elle yttersida

Sorry Evil men det är för LITE luft när det slits i mitten, däcket "sväller"
när det roterar och har för lite tryck!

Men du har rätt angående hjulvinklarna! hehehe...

16 197 Inlägg
4 februari 2009
#7
Masterworks skrev:
evilaudio skrev:
slits dom mycke på MITTEN så e de för mycke luft i dom.. 

om bakvagnen e felinställd så sliter mycke på antingen innersida elle yttersida

Sorry Evil men det är för LITE luft när det slits i mitten, däcket "sväller"
när det roterar och har för lite tryck!

Men du har rätt angående hjulvinklarna! hehehe...

å fan..

"Testar man inte så får man aldrig veta"

5 089 Inlägg
4 februari 2009
#8
FÖRR så var det att hade man för lite luft så slets det i ytterkanterna. och för mycket så slits det i mitten för däcken "bular" upp sig så mycket...
Men dagens däck är så förstärka att dom kan inte "bula" upp sig på samma sätt. så det blir att dom slits på ytterkanten när det är för mycket luft då..
Och så slits dom i mitten för att man har för lite luft, det är ingen spänns på däcken när dte är för lite luft och så "slungas" däcket ihop. Går att jämnföra med ett dragsterdäck ungefär.. när dom kör iväg så resen sig däcket i mitten(jag är inte bra på att förklara men jag hoppas ni fattar).

Edit. vad är det för bredd på däcken? sådanadära jättebreda däck är nästan normalt att dom sliter mera i mitten.
Senast redigerat av FLindgren (4 februari 2009)

\Lindgren

1 271 Inlägg
4 februari 2009
#9
hur svårt är det att kolla på däck tillverkarens sida sen gå ut och kolla om det är det trycket det ska vara???

Supraman
2 300 Inlägg
4 februari 2009
#10
Lyssna på däckverkstaden, det stämmer att det e för lite luft i ert fall.
Fråga verkstaden vad det ska vara för tryck och kör med det.
Dock kommer det att fortsätta att va mer slitet på mitten på dom som sitter på, går inte att kompensera.
Förändringen kommer att märkas på nästa uppsättning som ni kör med rätt tryck på.
Och ett tips, gör en fyrhjulsinställning.
Det e bra att kolla upp hur hjulen står med jämna mellanrum.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

8 156 Inlägg
4 februari 2009
#11
Håll dig till en tråd:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p1467286
Tråd låst.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)


Sök