3869
Sök

Samma block på alla b230 samt växellåds frågor?

260 Inlägg
5 februari 2009
Trådstartare
#1
Jag har tänk renovera (Trimma) en motor vi sidan av min 945a tic.
så jag letar efter ett block men måste det vara ett turbo block eller kan jag ta vilket som helst från vilken årsmodel som helst?
har en 531 top jag tänkte använda.
Kanske någon som har ett passande block? PMa i så fall..

sen har jag automat och tänkt bygga om till manuel vad behövs?
växellåda vet jag.
Pedalställ.
Kardanaxel?
Bakaxel?
sen är det inga 940 som har multilink va?

mycket tacksam för svar?

Smålänning
7 887 Inlägg
5 februari 2009
#2
Nej det är inte samma.

Skiljer tydligen väldigt mycket mellan blocken. Vet inte exakt vad, då jag inte trimmar volvo, och dämed slipper bekymra mig för blocken, men de sägs att B230FT och FK block är hållbarast efter B21 och 23 blocken.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Street Rebels
71 Inlägg
5 februari 2009
#3
FT/FK har oljekylda kolvar


39 Inlägg
5 februari 2009
#4
Enligt Kg så är blocken från 92 dem mest hållbara, om dem har oljekylningn dvs.

Annars sitter de i alla från -94a.

Dock så är vevaxeln klenare i en b230 än en b23 som har smdd axel och andra lager dimensioner.

B230 var en sk lågfriktions motor som vidar utevecklades.

Därimot skilljer de på gjutningen av blocken.

260 Inlägg
5 februari 2009
Trådstartare
#5
okej så jag ska alltså ha ett ft eller fk block iaf ingen som kan svara på de andra frågorna??
Hur är et blocket? passar alla årsmodeller av ft/fk blocken?

Driifter;)
1 630 Inlägg
5 februari 2009
#6
du ska ha ett block med oljekylda kolvar helst alltså fk/ft 94-->

du har väl fått med de mesta till växellådsbytet kopplingswire lr hydrulisk.. ev balk?

Trimma för att köra fort? NÄ, Brett;)

Volvoskadad
6 017 Inlägg
5 februari 2009
#7
Muschke skrev:
Jag har tänk renovera (Trimma) en motor vi sidan av min 945a tic.
så jag letar efter ett block men måste det vara ett turbo block eller kan jag ta vilket som helst från vilken årsmodel som helst?
har en 531 top jag tänkte använda.
Kanske någon som har ett passande block? PMa i så fall..

sen har jag automat och tänkt bygga om till manuel vad behövs?
växellåda vet jag.
Pedalställ.
Kardanaxel?
Bakaxel?
sen är det inga 940 som har multilink va?

mycket tacksam för svar?

för ombygge till manuell:
Svänghjul
främre kardan
koppling
pedalställ
huvudcylinder och slavcylinder till kopplingen
v-lådsbalk
Bakaxel är frivilligt (olika utväxlingar)

tror de var allt

inga svenska 940 har multilink iaf

Jonas

260 Inlägg
5 februari 2009
Trådstartare
#8
okej men det är inte någon som har ett ft/fk block liggandes?  hör av er i så fall.

Passar det rakt av alltså inga modifikationer behövs?

Lindahls Gräv AB
716 Inlägg
5 februari 2009
#9
Muschke skrev:
Jag har tänk renovera (Trimma) en motor vi sidan av min 945a tic.
så jag letar efter ett block men måste det vara ett turbo block eller kan jag ta vilket som helst från vilken årsmodel som helst?
har en 531 top jag tänkte använda.
Kanske någon som har ett passande block? PMa i så fall..

sen har jag automat och tänkt bygga om till manuel vad behövs?
växellåda vet jag.
Pedalställ.
Kardanaxel?
Bakaxel?
sen är det inga 940 som har multilink va?

mycket tacksam för svar?

Ja FK motorn är väl bäst med oljekylda kolvar.

Och ja dom passar rakt på, antar att du har FT/FK i din 945:a just nu?

Multilink finns inte på 940. det sitter på 760-960.

Angående växelådsbytet så antar jag att du måste ha:

Lådan så klart.
Spakställ
Kardan
Växellådsbalk
Koppling
Svänghjul
Sen vet jag inte om boxarna skilljer på automat och manuell?
Pedalställ
Bakaxel behöver du inte byta.


1 758 Inlägg
5 februari 2009
#10
Turboblocken från och med 1993 har oljekylda kolvar, så satsa på ett sånt.
Turboblocken har dessutom anslutning för oljeretur och allt sånt tjafs man vill ha på en turbo. Går ju förstås att borra och gänga upp oljeretur i ett sugmotorblock, svetsa anslutning i tråget etc. men det är ju bara mer jobb...

260 Inlägg
6 februari 2009
Trådstartare
#11
Jag ska köra på ett fk block från en -98 men jag hitta en b200ft motor vore lite kul om någon kunde tala om vad det är för något det är ett vit block på dom va? samt vad dom sat i?

Lindahls Gräv AB
716 Inlägg
6 februari 2009
#12
Muschke skrev:
Jag ska köra på ett fk block från en -98 men jag hitta en b200ft motor vore lite kul om någon kunde tala om vad det är för något det är ett vit block på dom va? samt vad dom sat i?

Nej det är ett rödblock på 2,0 Liter. sitter i typ 940 Italien import. så det är billigare skatt eller något i italien om dom har mindre literantal.


260 Inlägg
6 februari 2009
Trådstartare
#13
okej det var jag som läste fel är väl bara 5orna som har vit block va?
så vad tycker ni man ska ha för grejor i den här nu då?
orginal borde väl räcka? kanske bara behöver kolla över grejorna om dom är bra så borde det väl inte vara någon fara? har väl kanske tänkt runt 200-230hk
men om jag nu köper fk motorn då borde jag få med lätt trycks turbon eller? för det är en komplett motor.
Senast redigerat av Muschke (6 februari 2009)

Lindahls Gräv AB
716 Inlägg
6 februari 2009
#14
Muschke skrev:
okej det var jag som läste fel är väl bara 5orna som har vit block va?
så vad tycker ni man ska ha för grejor i den här nu då?
orginal borde väl räcka? kanske bara behöver kolla över grejorna om dom är bra så borde det väl inte vara någon fara? har väl kanske tänkt runt 200-230hk
men om jag nu köper fk motorn då borde jag få med lätt trycks turbon eller? för det är en komplett motor.

Vitblock i 4or med, i S40 och dom bilarna, den är det ju 5or och 6or som har vitblock.

Renovera motorn, och gör något liknande som jag gjort i min röda 740, den har 230 bänkade hk.


260 Inlägg
6 februari 2009
Trådstartare
#15
ja ska ha pengar med men om orginal stakar och kolvar är bra behöver man väl inte bytta dom räker väl med vevlager och kolvbultar +kolvringar?eller behöver man bytta något mer?  sen tänkte jag chipning och min 531top så borde det väl vara ca 200hk eller?

Lindahls Gräv AB
716 Inlägg
6 februari 2009
#16
Muschke skrev:
ja ska ha pengar med men om orginal stakar och kolvar är bra behöver man väl inte bytta dom räker väl med vevlager och kolvbultar +kolvringar?eller behöver man bytta något mer?  sen tänkte jag chipning och min 531top så borde det väl vara ca 200hk eller?

Jaa då kör med original botten, men byt vevlager och ramlaget, packningar och packboxar så blir det nog fint sen, eventuellt kolvringar om dom är dåliga.


260 Inlägg
6 februari 2009
Trådstartare
#17
Jag tänkte på besiktning sen med manuel bara att bygga om och köra eller måste man registrera om den?

Lindahls Gräv AB
716 Inlägg
6 februari 2009
#18
Muschke skrev:
Jag tänkte på besiktning sen med manuel bara att bygga om och köra eller måste man registrera om den?

Är väl bara till att köra tills dom säger något:P



Sök