En på saabforumet pratade om ca 3% mindre förlust med rakskuret.
3% på en förlust på 10% är inte mycket. Eller menade han/hon 3%-enheter i skillnad mellan rakskuret och snedskuret? Misstänker det iaf (Skillnaden i procent mellan 10 och 13 är ju 30%)
3%-enheter i skillnad ger ju lite extra hästkrafter om man utgår från en motorstyrka på 200hk+ 6hk om jag har räknat rätt? (Om räknar med 10% respektive 13% i förlust)
| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Det här med kugghjulens mekanik är tämligen komplicerat och läses på högskolenivå. Snedkuggens mekanik tillhör de avancerade kurserna numera.
Hursomhelst så är förlusterna beroende av utväxlingsförhållandet.
Dvs ju större skillnad mellan in och utgående axels varvtal desto högre är förlusterna.
Anledningen till att rakkugg låter är den resonans som kugghjulet kommer i då ingreppen mellan kugghjulen sker på ett binärt sätt. På snedkugg kommer ingreppet stegvis.
Om man förlorar säg 10% med rakskuret så kanske man förlorar 11% med snedskuret?
Så lite som 1% tror jag inte att det är, minns när man byggde mecanic lego? hette det så? nåja det med kugghjul o mer avancerat lego för upp tom 16år. Minns att ja hade nån bil vars satsen kosta runt 1100 på den tiden i det var ju i början på 90talet. rejäl svart bil med växellåda o allt man byggde i lego alltså. Och i den satsen fanns det sneskurna drev, inte i själva lådan men i satsen o ja har faktiskt lagt det på minnet att det var märkbart tyngre att dra runt en sneskuren drevkonstruktion än en rakskuren.
Jag minns den såväl och jag vill så gärna ha den men av någon anledning vart de aldrig så, kanske för att jag redan hade lego för 15k jag hade mkt hydralikgrejor.. men jag minns bilen, de va ju 4x4, 4hjulsstyrning växellåda, ja allt ballt Minns du artnr 8888
HAHA jaa artikel nummret minns jag, 8888 Grymt svår sats var det, 16års åldersgräns. Fan skulle köpa den direkt igen om ja hitta den
Saab 2,4L Smidda JE kolvar, Holset Hx40, Siemens 630cc, Quaife 6växlad rakskuren + Quaife ATB diffbroms. 515hk / 604nm bänkad hos Trollspeed
(så låter en rakskuren låda utifrån, MMM garanterad nackvridning!)
Minst sagt Tufft!
Låter som att lägga i backen och ge järnet, samma vinande...
Kanske beror på att backen oftast är rakskuren? Den bara ökar och ökar vart efter du växlar, så genom tufft! Och garanterad nackvridning utlovas, rätt unikt ljud som man aldrig hör ute i trafiken. Ja har då aldrig hört en rakskuren i vanlig trafik.
Senast redigerat av Hammarslag (19 februari 2009)
Saab 2,4L Smidda JE kolvar, Holset Hx40, Siemens 630cc, Quaife 6växlad rakskuren + Quaife ATB diffbroms. 515hk / 604nm bänkad hos Trollspeed
En på saabforumet pratade om ca 3% mindre förlust med rakskuret.
3% på en förlust på 10% är inte mycket. Eller menade han/hon 3%-enheter i skillnad mellan rakskuret och snedskuret? Misstänker det iaf (Skillnaden i procent mellan 10 och 13 är ju 30%)
3%-enheter i skillnad ger ju lite extra hästkrafter om man utgår från en motorstyrka på 200hk+ 6hk om jag har räknat rätt? (Om räknar med 10% respektive 13% i förlust)
Jag och procentenheter. minns inte ett skit av skolmatten. Jag menar som du skrev, 3%. Inte några 30% Det låter väl rätt fair, borde man väl kunna utgå ifrån. Var mest nyfiken för att få såpass exakt effektsiffra som möjligt, utan att behöva köra motorn i bänk.
Saab 2,4L Smidda JE kolvar, Holset Hx40, Siemens 630cc, Quaife 6växlad rakskuren + Quaife ATB diffbroms. 515hk / 604nm bänkad hos Trollspeed
jag måste bara få lägga upp denna med ett extremt vinande från lådan. http://www.youtube.com/watch?v=11FuIlLC33k Har dock en följdfråga, varför skiljer det så mycket i ljud mellan olika rakskurna drevsatser, finns vissa som knappt låter alls och vissa som denna?
Men shit pommes frites, hög ljudda vxllåder med rakskurna drev har jag varit med om men det där tog fanimej priset
----------------------------------------------------------------
Anything your Chevy can do, my Ford can do better :D
Anledningen till att rakkugg låter är den resonans som kugghjulet kommer i då ingreppen mellan kugghjulen sker på ett binärt sätt. På snedkugg kommer ingreppet stegvis.
Du menar att på snedskurna drev är anläggningsytan mycket liten, när de rör vid varandra, och ökas när fram tills då kuggarna ligger rakt emot varandra, och största möjliga anläggningsyta uppnås, det är därför de inte låter mycket, då ingreppet ökas steglöst?
Och att ljudet från rakskurna drev kommer just utav att man har samma anläggningsyta/ingrepp konstant?
Senast redigerat av TurbOla (19 februari 2009)
"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."
P7 - Södra Skånska Regementet
Anledningen till att rakkugg låter är den resonans som kugghjulet kommer i då ingreppen mellan kugghjulen sker på ett binärt sätt. På snedkugg kommer ingreppet stegvis.
Du menar att på snedskurna drev är anläggningsytan mycket liten, när de rör vid varandra, och ökas när fram tills då kuggarna ligger rakt emot varandra, och största möjliga anläggningsyta uppnås, det är därför de inte låter mycket, då ingreppet ökas steglöst?
Och att ljudet från rakskurna drev kommer just utav att man har samma anläggningsyta/ingrepp konstant?
Något sådant ja. Oavsett rak eller snedkugg så har man både glidning och icke glidning (rullpunkten) mellan kuggar i ingrepp med varandra. (Det är i glidningen förlusten uppstår.) Skillnaden är just att ingreppet sker steglöst när man har snedkugg.
Anledningen till att rakkugg låter är den resonans som kugghjulet kommer i då ingreppen mellan kugghjulen sker på ett binärt sätt. På snedkugg kommer ingreppet stegvis.
Du menar att på snedskurna drev är anläggningsytan mycket liten, när de rör vid varandra, och ökas när fram tills då kuggarna ligger rakt emot varandra, och största möjliga anläggningsyta uppnås, det är därför de inte låter mycket, då ingreppet ökas steglöst?
Och att ljudet från rakskurna drev kommer just utav att man har samma anläggningsyta/ingrepp konstant?
mer motstånd i sneskuret och snor effekt, till priset att man får komfort. plocka fram din gamla lego byggsats o prova så märker du en klar skillnad på sne o rakskuret när det gäller att snurra dessa mot varandra tex som tidigare nämnts i tråden.
Saab 2,4L Smidda JE kolvar, Holset Hx40, Siemens 630cc, Quaife 6växlad rakskuren + Quaife ATB diffbroms. 515hk / 604nm bänkad hos Trollspeed
Är man unte efter det ljudet så är det bara att tömma lådan på olja och pressa den hårt i några kilometer:)
Skämt åsido, låter faktiskt härligt. Dock hade jag inte velar ha en sådan låda i en vardagsbil, då får man ju tinnitus.
Det låter inte alls farligt i en bil som har isolering och inredning kvar, allt låter mycket i en banbil utan inredning o isolering. Se klippet nedan, en orginal saab 95a med quaife låda, låter så sjukt jävla nice.
Senast redigerat av Hammarslag (20 februari 2009)
Saab 2,4L Smidda JE kolvar, Holset Hx40, Siemens 630cc, Quaife 6växlad rakskuren + Quaife ATB diffbroms. 515hk / 604nm bänkad hos Trollspeed
mer motstånd i sneskuret och snor effekt, till priset att man får komfort. plocka fram din gamla lego byggsats o prova så märker du en klar skillnad på sne o rakskuret när det gäller att snurra dessa mot varandra tex som tidigare nämnts i tråden.
Det kan vara så, men som tidigare nämnts, handlar det om kanske 3%, vilket motsvarar ungefär att köra utan katalysator, eller med originalluftfilter...
"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."
P7 - Södra Skånska Regementet
mer motstånd i sneskuret och snor effekt, till priset att man får komfort. plocka fram din gamla lego byggsats o prova så märker du en klar skillnad på sne o rakskuret när det gäller att snurra dessa mot varandra tex som tidigare nämnts i tråden.
Det kan vara så, men som tidigare nämnts, handlar det om kanske 3%, vilket motsvarar ungefär att köra utan katalysator, eller med originalluftfilter...
Ljudet när dogringarna griper in är nästan lika mysigt som vinandet Fast vet inte om det hade varit så roligt att ha i en vanlig gatbil, alla kommer ju kolla på en och tro att bilen är trasig...