3062
Sök

Basen slår i otakt.

7 Inlägg
10 februari 2009
Trådstartare
Hej.
Har precis installerat kicker comp dubbla 12, slusteg 300.1 kicker och kondensator. Fick använda mig av en lågnivå omvandlare. Nu får jag i lite snabbare låtar att basen kommer efter, slår i otakt. Har testat att göra inställningen på omvandlaren, men det hjälpte bara lite.  Är det någon som vet vad man skulle kunna göra.

Mvh linus

Skyracer
917 Inlägg
10 februari 2009
Förmodligen slår den i takt, men det tar ett tag (mycket längre faktiskt) för basen att färdas från lådan (om du har den längst bak i bilen) än vad de höga frekvenserna tar på sig från ditt framsystem, till dina öron.
  Du kan lösa det elektroniskt med en huvudenhet med tidskomp, som fördröjer framsystemet så att allt kommer fram till dina öron samtidigt.
  Ett annat litet sätt att "komma runt" det så att säga, är att skaffa bättre (lägre) midbas fram så det inte är så stort glapp (skillnad) mellan de högre registrena fram och de låga (basen) där bak.

Mvh
Håkan

http://www.untz.tv
www.skyline.se // www.skyracer.se // www.djskyracer.se
Mekonomen Värmdö
Sponsorer 2012: Superior Imports | RaidoPower | J-Spec | PBZ | TWS | Mekonomen | Samglas Värmdö

4 001 Inlägg
10 februari 2009
Skyracer skrev:
Förmodligen slår den i takt, men det tar ett tag (mycket längre faktiskt) för basen att färdas från lådan (om du har den längst bak i bilen) än vad de höga frekvenserna tar på sig från ditt framsystem, till dina öron.
  Du kan lösa det elektroniskt med en huvudenhet med tidskomp, som fördröjer framsystemet så att allt kommer fram till dina öron samtidigt.
  Ett annat litet sätt att "komma runt" det så att säga, är att skaffa bättre (lägre) midbas fram så det inte är så stort glapp (skillnad) mellan de högre registrena fram och de låga (basen) där bak.

Mvh
Håkan

njae, jag är ingen expert men ljudet färdas i mer än 300m/s så det tar MAX 1/100 sekund för basen att ta sig till öronen (om man inte har en limousine   tongue ) och sen tar det kanske 1/200 sekund för framsystemets ljud att nå öronen så då blir skillnaden så liten så man inte kan avgöra det.
Jag tror snarare att det är något lagg i omvandlaren eller delningsfiltret.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

6 851 Inlägg
10 februari 2009
Skulle säga att du kan testa nått enkelt, byt plats på + och - kablarna, alltså fasvänd signalen 180grader så får du se om det hjälper.
+ ska gå till baslådans - och tvärt om.

733 Inlägg
10 februari 2009
kolvas skrev:
Skyracer skrev:

Mvh
Håkan

njae, jag är ingen expert men ljudet färdas i mer än 300m/s så det tar MAX 1/100 sekund för basen att ta sig till öronen (om man inte har en limousine   tongue ) och sen tar det kanske 1/200 sekund för framsystemets ljud att nå öronen så då blir skillnaden så liten så man inte kan avgöra det.

den hastigheten räcker för att det ska uppfatts som basen kommer efter och slår i otakt som du säger, det kan inte vara så att du inte är van att lyssna på en baslåda?

har du någon kompis som också har en baslåda kan du jämföra med hans ljud och se om det låter likadant enligt dig... subbasar uppfattas ofta lite segare till musik då de är inriktade på djubare bastoner, inte som ett framsystem alltså.

M.v.h. Emil

M.v.h. Emil

48 Inlägg
10 februari 2009
ja e ingen expert ja heller men de kan hjälpa å ändra basens placering. kopplade i en kompis peugeot 206 i förrgår. satte basen bakåt först för lådan passade bäst så. lät som du säger att basen kommer efter å hamnar i fel takt så vi vände den så den spelade framåt, alltså in i ryggstödet å de lät mycke bättre på alla sätt

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
10 februari 2009
kolvas skrev:
Skyracer skrev:

Mvh
Håkan

Örats "upplösning" är faktiskt så bra att det detekterar ljud som kommer 1/100 av en sekund för sent. Lägger man dessutom till att varje baslådekonstruktion i sig har en signalrespons som kan vara bortåt 10ms eller mer vid vissa frekvenser, så ger det i en hel del fall förklaringen till varför man uppfattar basen som att den kommer släpande.

I en del fal handlar det om att steget inte orkar med.

I en del fall är det helt enkelt lådan som är "dålig" på att snabbt svara på insignalen.

Vi är ganska många som förespråkar slutna lådor med grupplöptider under 10ms, till och med nedåt 7ms, och i dem fall man designar lådorna så har man i 99 fall av 100 inga problem med att "basen kommer bakifrån".

Portade lådor är ALLTID sämre vad gäller detta.

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

4 001 Inlägg
10 februari 2009
jonash skrev:
kolvas skrev:

Örats "upplösning" är faktiskt så bra att det detekterar ljud som kommer 1/100 av en sekund för sent. Lägger man dessutom till att varje baslådekonstruktion i sig har en signalrespons som kan vara bortåt 10ms eller mer vid vissa frekvenser, så ger det i en hel del fall förklaringen till varför man uppfattar basen som att den kommer släpande.

I en del fal handlar det om att steget inte orkar med.

I en del fall är det helt enkelt lådan som är "dålig" på att snabbt svara på insignalen.

Vi är ganska många som förespråkar slutna lådor med grupplöptider under 10ms, till och med nedåt 7ms, och i dem fall man designar lådorna så har man i 99 fall av 100 inga problem med att "basen kommer bakifrån".

Portade lådor är ALLTID sämre vad gäller detta.

mvh Jonas

oki, då har man lärt sig nåt nytt, de gångerna jag har haft detta problem så har det alltid hjälpt med fasvändning eller vända lådan i bilen, någon gång har jag bytt delningsfilter då det skapat problemen.
Men så är man ingen expert heller, sen kan det ju bli väldigt fel beroende på hur man sitter i bilen, våra öronen tar ju upp ljud framifrån och ifrån sidorna och kommer då trycket bakifrån samtidigt som framsystemets ljudkommer rakt in i öronen och basljudet ska runt lixom så kan det nog bli någon slags lagg (min sambo tyckte det ljudet var väldigt konstigt i min förra bil men så sitter hon längre fram och högre upp än mig när hon kör).

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

7 Inlägg
10 februari 2009
Trådstartare
Tack så jätte mycket för alla hjälpsamma svar. Ska ut och testa de olika tipsen. Kommer med besked sen.
Tusen tack:)

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
10 februari 2009
kolvas skrev:
oki, då har man lärt sig nåt nytt, de gångerna jag har haft detta problem så har det alltid hjälpt med fasvändning eller vända lådan i bilen, någon gång har jag bytt delningsfilter då det skapat problemen.
Men så är man ingen expert heller, sen kan det ju bli väldigt fel beroende på hur man sitter i bilen, våra öronen tar ju upp ljud framifrån och ifrån sidorna och kommer då trycket bakifrån samtidigt som framsystemets ljudkommer rakt in i öronen och basljudet ska runt lixom så kan det nog bli någon slags lagg (min sambo tyckte det ljudet var väldigt konstigt i min förra bil men så sitter hon längre fram och högre upp än mig när hon kör).

Jag vill bara säga att det var inte menat som en tillrättavisning, utan bara en förklaring.

För att avhjälpa problemet kan man prova precis det du föreslår, dvs att fasvända och vrida lådan i olika riktningar. Det ändrar dessutom karaktären på det tonala, och det i sig kan också i en del fall ge positivt utfall, så det är bra att testa lite olika såna här saker så man hittar den bästa lösningen för sin bil och den aktuella applikationen.

/Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

7 Inlägg
10 februari 2009
Trådstartare
hallå.
Har varit ute idag och polvänt på högtalarkablen till basen, blev nog lite bättre. Jag flyttade lådan, tyckte det blev en klar förbättring. Men är tyvärr inte riktigt nöjd:(
Tack för all hjälp än så länge smile

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
10 februari 2009
Det allra bästa i din SS vore att bygga en låda som spelar genom skidluckan. Håller själv på med en sån låda nu och hoppas att det ska bli bra. Bas och port (om lådan är portad) spelandes genom skidluckan, och tätt runtom mot ryggstödet så att allt ljud kommer in i kupén. Om det däremot är ljudtryck du är ute efter så stället du en låda med vinklad baffel ganska så långt bak i skuffen med basen riktad mot bakluckan. Dock så kommer det ge en släpig bas som mest brummar, men rejält med tryck!

MVH// Christoffer

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

7 Inlägg
10 februari 2009
Trådstartare
:)Ok, ska testa:)
Tack så mycket för tipset

7 Inlägg
19 februari 2009
Trådstartare
Har varit ute och testat lite olika saker idag. Fick det lite bättre. Men jag får en bas över hela registret, basen slår och brummar hela tiden, hur man nu ska förklara det. Blir liksom ingen slag utan basen jobbar hela tiden. Undrans vad felet kan vara:(

Mvh Linus

6 851 Inlägg
19 februari 2009
Vad har du ställt delningsfiltret på? Lp runt 60-80hz tror jag kanske kan vara din lösning på problemet.

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
19 februari 2009
TT-Avant skrev:
Vad har du ställt delningsfiltret på? Lp runt 60-80hz tror jag kanske kan vara din lösning på problemet.

SÅ högt? wink
Visst det är en smaksak....själv föredrar jag numera max 40-50Hz på LP....dock krävs det mer av midbasarna smile

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

16 197 Inlägg
19 februari 2009
Lonefox skrev:
TT-Avant skrev:

SÅ högt? wink
Visst det är en smaksak....själv föredrar jag numera max 40-50Hz på LP....dock krävs det mer av midbasarna smile

40-50???   galet långt ju.. då bottnar ju midden direkt om den ska möta upp så pass lågt..tongue   elle så kanske du inte spelar så högt..hehe

"Testar man inte så får man aldrig veta"

6 851 Inlägg
19 februari 2009
Lonefox skrev:
TT-Avant skrev:

SÅ högt? wink

Jo jag brukar oxå ställa den lågt, men då jag inte vet nått om framsystem så kan han ju börja vid de frekvenserna jag skrev..bättre än att dela det som idag (antagligen)..inte alls smile

6 851 Inlägg
19 februari 2009
evilaudio skrev:
Lonefox skrev:
TT-Avant skrev:

SÅ högt? wink

40-50???   galet långt ju.. då bottnar ju midden direkt om den ska möta upp så pass lågt..tongue   elle så kanske du inte spelar så högt..hehe

Han är oxå SQ nörd..wink

16 197 Inlägg
19 februari 2009
TT-Avant skrev:
evilaudio skrev:
Lonefox skrev:

SÅ högt? wink

Han är oxå SQ nörd..wink

jo men lite vill man ju ösa på elle??? wink

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Sök