jonash skrev:
kolvas skrev:
njae, jag är ingen expert men ljudet färdas i mer än 300m/s så det tar MAX 1/100 sekund för basen att ta sig till öronen (om man inte har en limousine
) och sen tar det kanske 1/200 sekund för framsystemets ljud att nå öronen så då blir skillnaden så liten så man inte kan avgöra det.
Jag tror snarare att det är något lagg i omvandlaren eller delningsfiltret.
Örats "upplösning" är faktiskt så bra att det detekterar ljud som kommer 1/100 av en sekund för sent. Lägger man dessutom till att varje baslådekonstruktion i sig har en signalrespons som kan vara bortåt 10ms eller mer vid vissa frekvenser, så ger det i en hel del fall förklaringen till varför man uppfattar basen som att den kommer släpande.
I en del fal handlar det om att steget inte orkar med.
I en del fall är det helt enkelt lådan som är "dålig" på att snabbt svara på insignalen.
Vi är ganska många som förespråkar slutna lådor med grupplöptider under 10ms, till och med nedåt 7ms, och i dem fall man designar lådorna så har man i 99 fall av 100 inga problem med att "basen kommer bakifrån".
Portade lådor är ALLTID sämre vad gäller detta.
mvh Jonas
oki, då har man lärt sig nåt nytt, de gångerna jag har haft detta problem så har det alltid hjälpt med fasvändning eller vända lådan i bilen, någon gång har jag bytt delningsfilter då det skapat problemen.
Men så är man ingen expert heller, sen kan det ju bli väldigt fel beroende på hur man sitter i bilen, våra öronen tar ju upp ljud framifrån och ifrån sidorna och kommer då trycket bakifrån samtidigt som framsystemets ljudkommer rakt in i öronen och basljudet ska runt lixom så kan det nog bli någon slags lagg (min sambo tyckte det ljudet var väldigt konstigt i min förra bil men så sitter hon längre fram och högre upp än mig när hon kör).
Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må