3167
Sök

Max antal pers i bilen?

Kejsare
547 Inlägg
21 mars 2006
Trådstartare
#1
Hej!

Det ligger till såhär, att vi är ett gäng som ska till rudskogen i sommar, men råkat bjuda med för många personer i bilen, vi är en för mycket, dvs 6st. Dels blir det trångt, och sen har jag för mig att det även inte är lagligt också. Är det nån som vet hur många man får va i en bil? Det enda jag vet är att man får va max 8 (med B-körkort), om bilen är byggt för det.
Vi kör en 745a, med bälten för 5 personer

Tighten it until you hear a crack, and then back off a quarter turn.

1 453 Inlägg
21 mars 2006
#2
Det ska finnas bälte till alla passagerare.


238 Inlägg
21 mars 2006
#3
Du får ha så många som det står på regbeviset, 4+förare.

A B E C E D E

18 Inlägg
21 mars 2006
#4
jag har hört att man får vara 8 pers i bilen, men dom fem bältena som finns ska användas av 5 pers och att passagerarna inte får skymma chaffisens sikt och man får inte inte åka i bagage. men det kan ju bara vara skitsnack.. man vill ju inte riskera andras liv ändå..

/ Henkan--200sx--

Lord
125 Inlägg
21 mars 2006
#5
I min gamla bil så stod det på registreringsbeviset att jag bara fick ha 3 passagerare men det fanns bälten till 4 personer? Motsägelsefullt?

Äääh, what the hell, tryck in så många som det får plats! winkwink

Kör snabbt, Spara tid!
http://www.garaget.org/?car=27316

1 453 Inlägg
21 mars 2006
#6
SWK skrev:
I min gamla bil så stod det på registreringsbeviset att jag bara fick ha 3 passagerare men det fanns bälten till 4 personer? Motsägelsefullt?

Äääh, what the hell, tryck in så många som det får plats! winkwink
Nån ska väl köra oxå wink


Kejsare
547 Inlägg
21 mars 2006
Trådstartare
#7
Tack för alla svar!
Får göra såsom att säga nej till en person. Med motivationen att det är olagligt, plus jävligt trångt.

Tighten it until you hear a crack, and then back off a quarter turn.

Driver
2 111 Inlägg
21 mars 2006
#8
henkanJP skrev:
jag har hört att man får vara 8 pers i bilen, men dom fem bältena som finns ska användas av 5 pers och att passagerarna inte får skymma chaffisens sikt och man får inte inte åka i bagage. men det kan ju bara vara skitsnack.. man vill ju inte riskera andras liv ändå..
'
'nja,,8 pers e gränsen innan de klassas som buss. gäller typ minibussar o dyl..att du skulle få enlig lag har 8 passagerare varav fyra av dem har bälte finner jag finte spec troligt...

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"

272 Inlägg
21 mars 2006
#9
Janken skrev:
henkanJP skrev:
jag har hört att man får vara 8 pers i bilen, men dom fem bältena som finns ska användas av 5 pers och att passagerarna inte får skymma chaffisens sikt och man får inte inte åka i bagage. men det kan ju bara vara skitsnack.. man vill ju inte riskera andras liv ändå..
'
'nja,,8 pers e gränsen innan de klassas som buss. gäller typ minibussar o dyl..att du skulle få enlig lag har 8 passagerare varav fyra av dem har bälte finner jag finte spec troligt...
Jag har oxå hört det henkanJP säger. Och glöm inte att det finns bilar som är klassade med 4 passagerare men bara har bälten i fram. Tex Amazoner. Så bälten till alla är inte lag. bara att alla existerande används. Sen är det buss regeln som är taket. Har jag för mig!

Köttare
203 Inlägg
21 mars 2006
#10
henkanJP skrev:
jag har hört att man får vara 8 pers i bilen, men dom fem bältena som finns ska användas av 5 pers och att passagerarna inte får skymma chaffisens sikt och man får inte inte åka i bagage. men det kan ju bara vara skitsnack.. man vill ju inte riskera andras liv ändå..
Du har helt rätt... Alla fem bälten måste användas o dom andra får åka utan...

51 Inlägg
21 mars 2006
#11
men om man inte har bälte i baksätet då?? hur många får man vara dådå? bak..

jag Gasar tills det rasar

355 Inlägg
21 mars 2006
#12
Haj!

Personligen hade jag aldrig kört med mer än 4 pers som med pass. Inte tilll Rudskogen i alla fall. Tänk om du krockar lr blir påkörd och det sitter 2 pers utan bällte. Kan sluta riktigt illa.

Men detta e ju min personliga åsikt.


Mvh Jonas
Senast redigerat av MrLila (21 mars 2006)

Mvh Jonas


Sök