2928
Sök

Diskussion: Vad tror ni om Saabs framtid?

terazzi
28 februari 2009
lite OT, men hur mkt tror ni jag kan få för saaben i dessa tider?

8 888 Inlägg
28 februari 2009
terazzi skrev:

Beror på utrustning och mil men en 20-25 000 kanske.
Men ta det i en annan tråd

Fotograf på tierpidag.se

4 299 Inlägg
28 februari 2009
Johan323 skrev:
blacken skrev:
Johan323 skrev:

Och jo, saaben är mer svårmeckad och svårare att komma till än en Volvo. Det är jag helt övertygad om.
Sen har saab haft rejäla problem med rost i sina bilar ändå från start tills modell 9000. Det kan du inte förneka, och volvo hade definitivt inte samma problem som saab under samma period.
Det kan nog alla hålla med om, samt att växellådorna var också ett stort problem för saab, är säkert fortfarande.

Iallafall tur man inte äger en saab. Så otroligt fula bilar. Och bilar som vänder sig till äldre män och kvinnor.

Nej Saab är inte mera svårmeckad än en Volvo, dom har olika "sidor" helt enkelt. men Saab är en "hightech" bil i jämförelse med Volvo, den är byggd med en annan filosofi i grunden.
Vad rost anbelangar så är i Saab inte värre än Volvo eller något annat bilmärke, skulle nog hellre säga tvärt om, dom ligger "bra till" rostmässigt sett.

Och vad växellådor anbelangar så vet jag att dom ska vara en svag punkt för Saab, men jag har bytt fasen så många fler på Cheva, Volvo och BMW än vad jag har bytt på Saab..

Många här inne som har saab ser jag när man läser. Jag står för mina åsikter iallafall.
Allt det skitsnacket om design. Hade fan hellre haft en volvo 240 el 740 än en saab 9000.

Saab är riktiga rostburkar.

Fula bilar med i min mening med. En riktigt snygg bil i mina ögon är tillexempel en Volvo s60.

Håller med Maud O, varför stoppa in mer pengar i ett företag som har gått med förlust i så många år. Det som är så skamligt med detta är, att varför har inte Saab agerat för länge sedan när dom såg att det inte stod rätt till? Då hade dom inte befunnits sig i den situation dom sitter i nu.
Ta den kompetensen och det som saab gör så bra, och så slå ihop volvo och saab. Så får vi ett riktigt konkurrenskraftigt företag.

Är du förvånad över de eller??

Sen de där med design så kan man ju säga att Saab har ju haft lite mer fantasi när dom designade 900 och 9000 jämfört med tex 240 och 740. Sen vilken man tycker är snyggast är högst personligt. Min personliga åsikt är att jag hellre tar bussen än att äga en 240. Och Volvo rostar lika bra som saab, sällan man ser en rostfri 240, likaså 900.

Och att dra in S60 och jämföra den med 9000 är ju bra jävla korkat, jämför den med 9-5 generation 2 istället! Håller ju samma tidslinje iaf

Sen håller jag med om att Staten inte ska äga bilföretag, trots att jag gillar Saab så får de hellre gå omkull nu istället för att kanske göra de med skattepengar investerade. Finns bättre saker som skatten kan gå till i dagens läge.

876 Inlägg
28 februari 2009
Johan323 skrev:
blacken skrev:
Johan323 skrev:

Och jo, saaben är mer svårmeckad och svårare att komma till än en Volvo. Det är jag helt övertygad om.
Sen har saab haft rejäla problem med rost i sina bilar ändå från start tills modell 9000. Det kan du inte förneka, och volvo hade definitivt inte samma problem som saab under samma period.
Det kan nog alla hålla med om, samt att växellådorna var också ett stort problem för saab, är säkert fortfarande.

Iallafall tur man inte äger en saab. Så otroligt fula bilar. Och bilar som vänder sig till äldre män och kvinnor.

Nej Saab är inte mera svårmeckad än en Volvo, dom har olika "sidor" helt enkelt. men Saab är en "hightech" bil i jämförelse med Volvo, den är byggd med en annan filosofi i grunden.
Vad rost anbelangar så är i Saab inte värre än Volvo eller något annat bilmärke, skulle nog hellre säga tvärt om, dom ligger "bra till" rostmässigt sett.

Och vad växellådor anbelangar så vet jag att dom ska vara en svag punkt för Saab, men jag har bytt fasen så många fler på Cheva, Volvo och BMW än vad jag har bytt på Saab..

Många här inne som har saab ser jag när man läser. Jag står för mina åsikter iallafall.
Allt det skitsnacket om design. Hade fan hellre haft en volvo 240 el 740 än en saab 9000.

Saab är riktiga rostburkar.

Fula bilar med i min mening med. En riktigt snygg bil i mina ögon är tillexempel en Volvo s60.

Håller med Maud O, varför stoppa in mer pengar i ett företag som har gått med förlust i så många år. Det som är så skamligt med detta är, att varför har inte Saab agerat för länge sedan när dom såg att det inte stod rätt till? Då hade dom inte befunnits sig i den situation dom sitter i nu.
Ta den kompetensen och det som saab gör så bra, och så slå ihop volvo och saab. Så får vi ett riktigt konkurrenskraftigt företag.

Det är väll inte Saab som inte reagerat. Det är väll som jag förstått det GM. Annars så hade ju det kunnat vara ljust för övriga GM märken men alla sitter väll lite i skiten som ägs av GM som mer verkar ha väntat på att deras bilar skulle gå åt som smör i solen utan några förändringar.

Men sen att 9000 är ful kan jag hålla med dig tillviss del om även om jag är SAAB-fanatiker. Men 240/740 ser inte ett dugg bättre ut i min mening.

OEM <3
6 957 Inlägg
28 februari 2009
Trådstartare
Hamilton skrev:
terazzi skrev:

Beror på utrustning och mil men en 20-25 000 kanske.
Men ta det i en annan tråd

Skämtar du eller? 20 000kr? neä 35 000 tkr ja kan va vettigt...men som sagt utrustning coh mil?

OEM <3

blacken
28 februari 2009

Vad jag har och kör borde väl framgå av min signatur. Men vill ändå framhävda att Saab är ingen dålig bil och att den omges av en massa negativa myter om huruvida den är rostbenägen eller svårmeckad. Den är sammantaget en väldans bra bil om man jämför med dom vanligaste förekommande märkena som finns i marknaden idag, ( även igår med för den delen).

Designmässigt så får man inse att dom som ritade och designade Saab hade andra kriterier är att den skulle vara snygg på uppfarten, dom ville ha med säkerhet, aerodynamik, väghållning, osv, osv. Glöm ej heller bort att den är konstruerad med flygplans "design" och teknik i botten, förmodligen den enda serieproducerade bilen i världen som är det.

Väghållningsmässigt så är den hästlängder över en 1,2 eller7, serien Volvo även motormässigt så lämnar den en 1,2 eller7, series Volvo på efterkälken. och förarmiljön ska vi inte tala om, så ska det se ut för en förare..
Senast redigerat av blacken (28 februari 2009)

Avstängd
914 Inlägg
28 februari 2009
Vem fan sa att Saab var svårmeckade? Hur jävla lätt som helst om man gör det rätt. Folk kan inte skruva, det är det som är felet. Jag skruvar Saabar nästan varje dag.

Vissa faller för grupptryck, jag faller för laddtryck!

1 150 Inlägg
28 februari 2009
Saab900Racing skrev:
Vem fan sa att Saab var svårmeckade? Hur jävla lätt som helst om man gör det rätt. Folk kan inte skruva, det är det som är felet. Jag skruvar Saabar nästan varje dag.

Håller med inget svårt alls ,de är vel att alla dom som kör volvo är vana att använda skiftnyckel och kofot och nu går inte de då är dom svårmeckade...

2 164 Inlägg
28 februari 2009
Mycket konstigt ska man höra och läsa.
Enligt många taxi chaufförer är ju 9-5 den bästa bil att köpa idag för dom då den är den mest problem fria bilen att köra.
Till skillnad mot andra märken.
Att de skulle va problem med lådorna nu är ju bara ett rent skämt.
ng9-3 har ju skott säkra lådor i stort sett och 9-5am har väldigt små problem om de finns några nu över huvud taget.
När de gäller att meka så är ju 9000 bland dom mest lätt mekade framhjulsdriva bilar som finns.
Finns de nån bil där man kan byta koppling lika lätt som på 9000??
Eller låda för den delen.
Kan man meka så vet man vad man snackar om.

MVH

2 021 Inlägg
1 mars 2009
johan323, läs första sidan, trångsynta nötter kan surfa vidare.

huh?
10 427 Inlägg
1 mars 2009
Ha!

Off topic:

Saabs 'bak'tid:

Min farsa var Saabfantast fram till 1988 eller nåt sånt (Opel på 70-talet).
Hade en Saab 99 -83 som sista Saab 1988 eller nåt.
Hörde av en gammal granne att min far ledsnade på att alltid få renovera
bromsarna varje säsong medan alla andra grannar som körde 240 kunde
köra & köra. Ledde till att fadern sålde sin sportiga vinröda Saab 99 -83
(ett av få minnen från ur-barndomen, en av stötfångarna hade en liten
krockskada) och köpte en mörkgrön 245 DL -79 istället (Lite Rudolf-vibbar över det hela tongue).
Värt att tillägga att han hade ett par Saabar innan 83:an.

"..som att bryta av en kvist" -> fadern om att bruka en Saab växellåda.
Min kommentar: Hur fan lägger man i trean på en OG 900 ? tongue

"..måste ha en massa specialverktyg" -> fadern om Saab-underhåll.

Jag är inte speciellt Saab-fientlig heller trots att jag har Saab 900-nemesisbilen 740 wink

Övrigt:
Tror inte det är lönt att ge sig in i någon debatt vilken av våra svenska
bilmärken som har bäst rostskydd. Rosthögar allihop pga klimatet wink

756 Inlägg
1 mars 2009
ser at ni klagar på at saab har gått med dårligt dom sista åren. men det kan dom ha GM at tacka för. hadde saab fått gjort dom bilar dom ville och haft fler annderlunda bilar hadde det nog sett anderlunda ut tongue

kimsern
saab 90 aero t16 "kruttvogna"
projekt tråd

2 164 Inlägg
1 mars 2009
Börja snacka om 99an och og900 är ju ljus år från dagens bilar ändå hade dom ju en låda från 60 talet och de kanske inte är så konstigt att den inte höll.
Sen bromsarna funkar bara man vet hur man ska göra.

Jömför med dagens saabar så är de jätte stor skillnad.

MVH

Norrlänning
1 453 Inlägg
1 mars 2009
Glader9991 skrev:
Johan323 skrev:
blacken skrev:

Saab är ingen "problembil" som sticker ut på något sätt, tvärtom det finns dom som har större "problem" med lådor, styrkomponenter, och elektronik.Och Saaben är inte mera svårmeckad en japs, eller en Volvo..

VÅR GUD HAR TALAT!!!

lollollollollollollol
Kom gärna med mera "bullshit".

Att Saab har problem med v-lådorna är väl för fan ingen myt. Ja har 3 bekanta som har saab. 2 av dom har problem, och den tredje bilen är 3 månader gammal.

Så saabs lådor ger ja inte mkt för! Skit är vad de är...

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!

1 062 Inlägg
1 mars 2009
Sen kan man ju nämna att ingen bil har sålt så bra som gamla 900:an, Saab bästa bil genom tiderna enligt många och -88 och framåt har den samma Girling bromsar som 9000.
Skulle Saab resonera lite (ha råd alltså) som man gjorde när 900:an togs fram så skulle det nog se ljusare ut. Tror jag iaf.

M.V.H.

Reservdansk
6 271 Inlägg
1 mars 2009
AndreasPlars skrev:
Sen kan man ju nämna att ingen bil har sålt så bra som gamla 900:an, Saab bästa bil genom tiderna enligt många och -88 och framåt har den samma Girling bromsar som 9000.
Skulle Saab resonera lite (ha råd alltså) som man gjorde när 900:an togs fram så skulle det nog se ljusare ut. Tror jag iaf.

M.V.H.

Jag antar att du menar att ingen annan av Saabs modeller har sålt så bra som gamla 900an? smile
Senast redigerat av TurbOla (1 mars 2009)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Reservdansk
6 271 Inlägg
1 mars 2009
EmilHammarlund skrev:
Mycket gnäll på att Saab är svårmekade. Jag tittade ner i motorn på en ny Volvo för någon månad sedan och det såg faan inte heller lättmekat ut...

Jag mekar hellre 850 med tvärställd motor än en Audi A4 Quattro som exempel, den ser riktigt äcklig trång ut. wink

Norrlänning
1 453 Inlägg
1 mars 2009
TurbOla skrev:
EmilHammarlund skrev:
Mycket gnäll på att Saab är svårmekade. Jag tittade ner i motorn på en ny Volvo för någon månad sedan och det såg faan inte heller lättmekat ut...

Jag mekar hellre 850 med tvärställd motor än en Audi A4 Quattro som exempel, den ser riktigt äcklig trång ut. wink

Vilken a4 quattro?

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!

Reservdansk
6 271 Inlägg
1 mars 2009
Ellertz skrev:
Vilken a4 quattro?

En 1,8T.
Jag tog bara som ett exempel, dom är väldigt trånga i motorrummet, trots rakställd motor.
Många verkar tro att det är trångt i motorrummet på en bil med tvärställd motor, men så är det inte.

Visst är det gott om plats i motorrummet på en Volvo 240, men det beror väl just på att det inte finns så mycket där. tongue

Tror därför inte det är svårare att meka en Saab än en motsvarande Volvo FWD.

1 464 Inlägg
1 mars 2009
TurbOla skrev:
[...]
Saab gick ju back redan innan GM köpte upp dem, så du kan ju inte enbart skylla på det...

GM fick majoritet och började bestämma över SAAB Automobile redan 1990. Detta för att rädda Opel i Europa.
Jag säger inte att du har fel, men jag har inte fakta på ditt påstående själv så du fär gärna länka till nån form av källa så jag kan läsa på.

Kommande Event: Error... Alldeles för många inbokade att lista här... ;)

Sök