Diskussion: Vad tror ni om Saabs framtid?

Funkiee Saab älskare!
18 februari 2009 · 4 597 Inlägg

falloutboy skrev:

Funkiee skrev:
verkar som att GM vill tjäna pengar, liksom suga ut pengar ur ett företag, o sen skrotar dom företaget, typ oldsmobile, saab, o sen ford, kanske är het fel, men de känns lite åt de hållet iaf hmm

Men är de verkligen så jävliga? Är det inte mer så att varken Oldsmobile eller Saab säljer tillräckligt med bilar för att det ska vara lönsamt? De har ju gjort klart att de ska satsa på tre märken: Chevrolet, Buick och GMC då dessa är de starkaste varumärkena. Och i dessa tider låter det som en bra affärsidé. För i slutändan är det bara det, affärer. Sorgligt nog.

Edit: fyra märken, Cadillac också.

jo det är klart att de kanske inte säljer så bra, inte bra utbud osv, men de känns lite som att GM endå försöker dra vinnst på andras bekostnad liksom tongue

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
AndreasPlars
18 februari 2009 · 1 062 Inlägg

blacken skrev:

INGENTING har hänt där på över 10år! Ingen ny teknik har införts överhuvudtaget och det gör bilarna törstiga, skitigare och slöare.

Det är svårt att hålla med dig där, för när det gäller miljömotorer så är Saab bland dom främsta..

Svar NEJ!

Det enda du kan komma med är E85 konverteringar av befintliga motorer som just saknar allt vad variabla kamtider, lyfthöjder och direktinsprutning heter.
Faktum är att de är just helt ouppdaterade! Det enda vettiga de har och som kanske räddar situationen en aning är ett bra motorstyrsystem.

M.V.H.

Saab 900i (1989)
Nemi
18 februari 2009 · 61 Inlägg

Bästa vore om Svenska staten tog över Saab och Volvo och lät dom gå ihop,tror att det skulle bli riktigt bra bilar.
Mycket teknik,snygga bilar,många modeller.
DETTA ÄR VAD JAG TYCKER.

Senast redigerat av Nemi (18 februari 2009)

Funkiee Saab älskare!
18 februari 2009 · 4 597 Inlägg

Nemi skrev:
Bästa vore om Svenska staten tog över Saab och Volvo och lät dom gå ihop,tror att det skulle bli en riktigt bra bil.
Mycket teknik,snygga bilar,många modeller.
DETTA ÄR VAD JAG TYCKER.

tror de skulle vara ganska smart! bara vi räddar våra svenska företag så är jag fan glad, även om jag inte är ett fan av volvo, men de är ju svenska företag, o många svenska jobbtillfällen med, så de skulle ju inte vara åt helvete!

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
cowboy outlaw
18 februari 2009 · 106 Inlägg

Mrsky skrev:
Jag tycker nog tvärtom mot dom flesta. jag har inget emot att vilket bolag som helst som inte klarar sig själva går i konkurs. naturligtvis är det tråkigt för alla som kör saab och deras underlverantörer som blir lidande. men hade det handlat om ett bolag med 100 personer som funnits lika länge som saab hade det inte ens varit på sista sidan i tidningen.

Tycker att regeringen gör rätt om dom inte hjälper saab, har man inte lösanmhet på så många år så är något väldigt fel.

håller fullständigt med,riktigt bra sagt.

bad ass boys drive bad ass toys
Volvo 745 (1988)
Nissan king cab "Generalen" (1991)
M103
18 februari 2009 · 1 570 Inlägg

Nemi skrev:
Bästa vore om Svenska staten tog över Saab och Volvo och lät dom gå ihop,tror att det skulle bli riktigt bra bilar.
DETTA ÄR VAD JAG TYCKER.

Det borde de gjort för 20 år sedan redan. En svensk bilkoncern ihop.

Hammarslag Inläggskritiker
18 februari 2009 · 990 Inlägg

Slå ihop volvo och saab kanske inte vore så galet trots allt, men Saab kommer inte konka men däremot varsla fler anställda! men det kommer gå över när finnanskrisen avtagit.

Saab 2,4L Smidda JE kolvar, Holset Hx40, Siemens 630cc, Quaife 6växlad rakskuren + Quaife ATB diffbroms. 515hk / 604nm bänkad hos Trollspeed
lindell90
18 februari 2009 · 876 Inlägg

Funkiee skrev:

Nemi skrev:
Bästa vore om Svenska staten tog över Saab och Volvo och lät dom gå ihop,tror att det skulle bli en riktigt bra bil.
Mycket teknik,snygga bilar,många modeller.
DETTA ÄR VAD JAG TYCKER.

tror de skulle vara ganska smart! bara vi räddar våra svenska företag så är jag fan glad, även om jag inte är ett fan av volvo, men de är ju svenska företag, o många svenska jobbtillfällen med, så de skulle ju inte vara åt helvete!

precis. jag låter mig citera mig själv från ett tidigare inlägg. om kineserna köper volvo och saab kursar så kommer vi inte ha någon bilindustri kvar i Sverige bortsett från Koeningsegg. Och Saab o Volvo har ju bra bilar så det skulle kunna gå bra i mina ögon. sen är det väll kanske lite knepigare att hitta en ägare och få allt att funka till en början kanske eftersom staten inte verkar vilja äga något längre.

steifan DR!FTT3KN!K3R
18 februari 2009 · 10 427 Inlägg

Volvo får stänga igen fabriken i Ghent och ta över Trollhättan-anläggningen istället!
Rädda personalen & kompetensen om det är åt pipan för Saab, screw Belgien! winktongue

LordLife
18 februari 2009 · 998 Inlägg

Är ju inte saab´s fel att GM inte har utvecklat saab på över 10år så som alla andra har gjort, liksom 9-5 en facelift och tadaa en ny modell av 9-5. Pratas mycket om ny modeller men händer inget, och nu ska dom släppa en SUV bara 3 år försent. GM har gjort samma sak som Ford gjort med volvo, förutom att utveckla märket, dvs tagit all teknik dom velat ha och alla pengar, sen skiter dom i dom och säger att det är volvo och saab´s fel att dom går som dom gör.
Lite som om Ericsson skulle ha tillverka mobiler som var 30cm höga 10cm tjocka, och fråga sig varför dom inte säljer fler mobiler.

Volvo har nog störst chans att överleva om någon köper upp dom, hoppas på Renault.
Saab ja kanske går dom i konkurs kanske inte, om dom gör det då får väl dom bygga fler flygplan.

it looks like the one that once did the wanting suddenly wants to be wanted by a different wanting that has a want of wanting that has never been wanted for the sake of wanteness.
Narco
18 februari 2009 · 55 Inlägg

det är ju helt klart synd att så många kan eller kommer förlora jobbet men saab har ju gått med miljardförlust dom senaste 15 åren och då tycker jag inte direkt att svenska staten ska köpa upp det. GM gjorde vad dom kunde för att försöka rädda det. och dom lyckades inte. To bad

AMC Pacer X (1975)
Dodge Charger "Sunshine" (1969)
blacken
18 februari 2009 ·

AndreasPlars skrev:

blacken skrev:

INGENTING har hänt där på över 10år! Ingen ny teknik har införts överhuvudtaget och det gör bilarna törstiga, skitigare och slöare.

Det är svårt att hålla med dig där, för när det gäller miljömotorer så är Saab bland dom främsta..

Svar NEJ!

Det enda du kan komma med är E85 konverteringar av befintliga motorer som just saknar allt vad variabla kamtider, lyfthöjder och direktinsprutning heter.
Faktum är att de är just helt ouppdaterade! Det enda vettiga de har och som kanske räddar situationen en aning är ett bra motorstyrsystem.

M.V.H.

Njaee helt övertygad är jag inte. För en motor som har över 40 världsrekord i uthållighet osv (talladega Run två gånger) är nog inte att räkna ut. Även deras motorstyrning är överlägsen allt som finns i dag (trionic5/7). Saabs motorer är defenetivt i världsklass än i dag. även miljömässigt sett så ligger dom på topp. Det Saab inte vet om motorer och dylikt är inte värt att veta..

Sedan bara för att dom inte har tagit fram motorer som både är fördyrande för ägandet samt innehar mera skit som kan strula och paja betyder inte att motorn är "förlegad"..

Senast redigerat av blacken (18 februari 2009)

sand3rs
18 februari 2009 · 182 Inlägg

Skulle någon här inne kunna tänka sig att betala extra öronmärkta skattpengar för att hjälpa Saab??

Om inte så måste ju de pengarna tas från andra områden. Man skulle ju kunna skära ner ännu mer på skolorna eller vården så att man kan fortsätta bygga bilar som inte ens är eftertraktade.

blacken
18 februari 2009 ·

steifan skrev:
Volvo får stänga igen fabriken i Ghent och ta över Trollhättan-anläggningen istället!
Rädda personalen & kompetensen om det är åt pipan för Saab, screw Belgien! winktongue

Djävlig bra sagt. screw Belgien...tvice!!.. smile

Martin 9-3 Fisketokig
18 februari 2009 · 2 997 Inlägg

Mycket bra sagt av Fredde idag ang Saab iaf.

Sverige ska inte överta eller underhålla något av märkena, det får gå som det går.

Se till att satsa hårt på banker och övriga finanser som prio 1.

Visst är det hårt mot de anställda men de som vill jobba kommer kunna jobba efteråt också.

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg
Saab 9-3 Aero SS "Svart och Xenon" (2006)
alleaero
18 februari 2009 · 1 Inlägg

Tror det bara är positivt att Saab kommer ifrån GM. Tror att Saab kommer att klara sig på egna ben eller om något annat bilföretag köper bolaget. Det viktiga är isåfall att de säljs till rätt köpare som förstår värdet i Saab.

Tror däremot att det är otroligt viktigt att den nya 9-5:an kommer så fort som möjligt nu. Den gamla är en bra bil på alla sätt, men är nu över tio år gammal och en ny model borde ha kommit för flera år sedan.

Tror också att Etanolens storhetstid är över iallefall med dessa priser vi har i Sverige.
Saab borde satsa hårdare med Diesel.

Volvo C70 "S60 R drivlina" (2001)
Volvo 855 T-5R "T-Gul" (1995)
AndreasPlars
18 februari 2009 · 1 062 Inlägg

blacken skrev:
Njaee helt övertygad är jag inte. För en motor som har över 40 världsrekord i uthållighet osv (talladega Run två gånger) är nog inte att räkna ut.

Tillåt mig att skratta! Pratar du om gamla "H-motorn" B202L? Den slutade tillverkas -93 och har knappte en skruv gemensamt med de -94 till idag. Även om ett par rekord även sattes med kortmotorn. Ja, hur bra än en Saabmotor håller för att gasa full i 10000mil skiter folk fullständigt i idag som testar bilar.

blacken skrev:
Även deras motorstyrning är överlägsen allt som finns i dag (trionic5/7). Saabs motorer är defenetivt i världsklass än i dag. även miljömässigt sett så ligger dom på topp. Det Saab inte vet om motorer och dylikt är inte värt att veta..

Bara för att de är duktiga och vet en massa om turboteknik, motorstyrning m.m. m.m. betyder det inte ALLS att de har pengar att utveckla för eller stoppa ner fina motorerna i bilarna för!

blacken skrev:
Sedan bara för att dom inte har tagit fram motorer som både är fördyrande för ägandet samt innehar mera skit som kan strula och paja betyder inte att motorn är "förlegad"..

Sanning är att motorerna IDAG är utkonkurerade! Läs varenda test där en 9-3:a/9-5:a testat mot en konkurrent med samma motorprestanda. Saabmotorn (som saknar en hel del) åker på däng direkt!
Den ÄR törstigare, skitigare och slöare. Det är inte för inte som WAG:s 2,0Tfsi hamnade på listan över Top 10 Engines of the world + en drös Bmw, WV, Audi motorer och inte en enda Saabfyra sedan -95.

-Du kallar det fördyrande teknik men när det ger stora fördelar och "alla andra" i klassen har det så måste även Saab bekosta sina motorer med det. Vad du än tror.

M.V.H.

Senast redigerat av AndreasPlars (18 februari 2009)

Saab 900i (1989)
AndreasPlars
18 februari 2009 · 1 062 Inlägg

alleaero skrev:
Tror det bara är positivt att Saab kommer ifrån GM. Tror att Saab kommer att klara sig på egna ben

Var ska de få pengar till att lansera nya 9-5 och 9-4x och ta fram nya 9-3:an ifrån? Det blir många miljarder bara där! Ensamma är de dödsdömda.

M.V.H.

Saab 900i (1989)
peegee Forummoderator
18 februari 2009 · 2 924 Inlägg

AndreasPlars skrev:

blacken skrev:
Njaee helt övertygad är jag inte. För en motor som har över 40 världsrekord i uthållighet osv (talladega Run två gånger) är nog inte att räkna ut.

Tillåt mig att skratta! Pratar du om gamla "H-motorn" B202L? Den slutade tillverkas -93 och har knappte en skruv gemensamt med de -94 till idag. Även om ett par rekord även sattes med kortmotorn. Ja, hur bra än en Saabmotor håller för att gasa full i 10000mil skiter folk fullständigt i idag som testar bilar.

Talladega kördes andra gången 1996 med Saab 900NG från det året

~ Life is short, have FUN! ~
Audi R/S2 Coupé quattro "vällagrad" (1992)
Volkswagen Passat Variant 1.8T "2 owners is enough" (1999)
peegee Forummoderator
18 februari 2009 · 2 924 Inlägg

AndreasPlars skrev:

alleaero skrev:
Tror det bara är positivt att Saab kommer ifrån GM. Tror att Saab kommer att klara sig på egna ben

Ensamma är de dödsdömda.

Det är väldigt uppenbart och bara tänkt som en kortsiktig lösning för att kunna sälja Saab, har du missat det?!
Fan va din negativa såg går tungt wink
Ta fram den ödmjuka sången nu stället annars spårar ju denna tråden snart ut oxå med dessa provokativa toner...


Långsiktigt (läs 2010) behövs en ny kapitalstark ägare av Saab som kan bilindustrin för att fortsätta förnya och utveckla modellprogrammet (ny 9-3, 9-1 mm) för att attrahera nya kunder...lyckas inte det, ja då är det verkligen godnatt...

...men nu verkar de inte ens få chansen att bryta loss Saab för en möjlig försäljning eller ens möjligheten att realisera de närmaste nödvändiga och enklaste åtgärderna som att lansera snart produktionsklara nya 9-5 och 9-4X eftersom det krävs ekonomiska medel som ingen vill hjälpa fattiga GM med...där Senaten också kontrollerar att varenda stödpeng hos GM stannar inom USAs gränser

~ Life is short, have FUN! ~
Audi R/S2 Coupé quattro "vällagrad" (1992)
Volkswagen Passat Variant 1.8T "2 owners is enough" (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang