Gör lådan på 120 liter och använd 2 st 4" rör som är 18 cm långa, sätt dämpmatta (tex polyestermatta) på väggarna. Konade trattar i båda ändar av röret ska det också vara. Om basen blir för djup eller om det låter mycket bättre med en dörr öppen, då kan du korta av rören med några cm i taget och lyssna hur det blir.
Har inte testat basarna själv, det är en uträkning i mitt program.
57 liter för två basar låter lite väl snålt tycker jag, men frågan är vad programmet egentligen räknar på. Om det räknar på någon form av "optimal" låda som ska stämma överens med basens parametrar så kan det ibland bli konstiga uträkningar.
Okej, men vad menar du med säkrare? kvaliten på slutsteget eller risken att basarna går sönder? Ska nog ha en låda med lutande vägg då flera säger att det blir bättre ljud och att det mindre plats
så... 120literslåda med lutande vägg, nått dämpande inne i lådan och 2st portar. låter det fint? ^^
Okej, men vad menar du med säkrare? kvaliten på slutsteget eller risken att basarna går sönder? Ska nog ha en låda med lutande vägg då flera säger att det blir bättre ljud och att det mindre plats
så... 120literslåda med lutande vägg, nått dämpande inne i lådan och 2st portar. låter det fint? ^^
menar inte att basarna går sönder.. menar att det kommer att spela högre med de steg jag länkade till:P
Tackar så mycket! får se om det blir en projekttråd om det här då^^. men får vänta ett tag iochmed att jag måste skriva en massa planering (projektarbete).