4191
Sök

Saab 9-3 2.0T, Turbo ras

514 Inlägg
23 februari 2009
Trådstartare
Idag rasade tubon för mig, det ryker och låter riktigt konstigt när den laddar och den laddar inte som den ska. Så jag åkte ner till en kompis "bil freak" och han sa att den var kass...
men men till min fråga vad ska jag köpa för turbo?
är biltemas turbo något att ha? Eller ska jag leta efter begagnat? Eller finns det andra ställen för rimliga priser?

BMW = Bil Med Wasakredit

30 Inlägg
23 februari 2009
Ett tips riv ner sumpen och kolla oljesilen. Så inte den börja bli igen satt.

514 Inlägg
23 februari 2009
Trådstartare
problemet är att jag inte har och tillgång till det hmm bor mitt i city... får köpa någon turbo så fort som möjligt och kolla oljan varje dag så det inte blir fel på det hållet häller. om jag kör under nollan så det inte laddas något bör det väl inte hända så mycket än så länge?

BMW = Bil Med Wasakredit

Xenoholic
2 559 Inlägg
23 februari 2009
Passa på o byt upp dig till en Aeroturbo (TD0415T) Kommer garanterat o bli gladare då. Det gjorde vi när vår ("Bizzan"s) rasade, o den gick ju inte direkt sämre wink

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

514 Inlägg
23 februari 2009
Trådstartare
Aerocombi skrev:
Passa på o byt upp dig till en Aeroturbo (TD0415T) Kommer garanterat o bli gladare då. Det gjorde vi när vår ("Bizzan"s) rasade, o den gick ju inte direkt sämre wink

var kan man få tag i en sådan? passar den direkt på?

BMW = Bil Med Wasakredit

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
23 februari 2009
DeFlo skrev:
Aerocombi skrev:

Du får byta till andra vatten/olje slangar, finns färdiga kitt tex på speedparts.se

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

514 Inlägg
23 februari 2009
Trådstartare
kwansa skrev:
DeFlo skrev:
Aerocombi skrev:

Du får byta till andra vatten/olje slangar, finns färdiga kitt tex på speedparts.se

vad ligger priserna på har kollat runt lite men hittar inte riktigt ^^

BMW = Bil Med Wasakredit

514 Inlägg
23 februari 2009
Trådstartare
vilken är original till min bil?
WGT1752S, Garret: 452201-1, 452204-4, 452204-5, 1100°C, 18000rpm "från biltema"
har nog inte råd att köpa aero turbo och konvertera osv. Finns det andra ställen än biltema som säljer billigare, dyrare, bättre kvalité?

BMW = Bil Med Wasakredit

514 Inlägg
23 februari 2009
Trådstartare

BMW = Bil Med Wasakredit

2 164 Inlägg
23 februari 2009
DeFlo skrev:
http://www.tradera.com/Saab-9-3-och-9-5-turbo-2-0T-auktion_84219133

är detta något att ha?

Den passar men skaffa hellre en TD04 15T 5# sen anpassa mjukvaran och olje och vattenrör till de så har du klart bättre sen.
Turbon är dålig på dom men de beror ju på garett.

MVH

F

514 Inlägg
23 februari 2009
Trådstartare
Td04hl-15t = hl vad står det för ? eller är det samma som TD04 15T 5#?

BMW = Bil Med Wasakredit

514 Inlägg
23 februari 2009
Trådstartare
Har hittat en TD04 15t 9-5 Aero og9-3 turbo Komplett med rör för Pris 3500kr.
Är det rimligt?
Komplett med rör? vad menar han med det?

------------------------------------------
Är det detta jag behöver då?--->
Monteringssats
Används vid montering av
Mitsubishi TD04 på 9-3 2,0t 00-
Med Garrett GT17 (Trionic 7)
Senast redigerat av DeFlo (23 februari 2009)

BMW = Bil Med Wasakredit

514 Inlägg
24 februari 2009
Trådstartare
Inget svar sad?

BMW = Bil Med Wasakredit

Saab älskare!
4 597 Inlägg
24 februari 2009
hur långt har den gått då? 3500kr för en begagnad är väl lite dyrt? http://www.speedparts.se/shop/prod/res_ … o_93.shtml där har du nya, inte så jätte mycket mer mot den begagnade? Kan inget om turbosar, men lycka till endå tongue

Mvh Patrik

2 164 Inlägg
24 februari 2009
DeFlo skrev:
Inget svar sad?

De är bra pris för den så köp.

MVH

F

5 710 Inlägg
24 februari 2009
DeFlo skrev:
problemet är att jag inte har och tillgång till det hmm bor mitt i city... får köpa någon turbo så fort som möjligt och kolla oljan varje dag så det inte blir fel på det hållet häller. om jag kör under nollan så det inte laddas något bör det väl inte hända så mycket än så länge?

Om nu ditt "bil freak" konstaterat att turbon är kass så kör INTE med bilen!
I en stressig situation där du inte har 100 koll kan axeln gå av och då tömmer du oljan rakt ut i avgassystemet på någon minut.
Delt ryker det som f-n och det finns riska att du sabbare hela motorn, dels flyger det delar från kompressorn IN i din motor vilket är o-bra.

DeFlo skrev:

Ja.....hur skall vi kunna veta det?
Förmodligen menar han att du får med olje och vattenrör vilket gör att du inte behöver monteringssatsen från SP.

Dock tycker jag du skall fundera på om du verkligen vill ha en aeroturbo.
Visst en bättre snurra är det men du behöver uppgradera programvaran oxo (chippet) och det låter som att det inte finns utrymme för det i din plånbok?

mvh Jonas

MVH Jonas
..............

Saaboholic
3 129 Inlägg
24 februari 2009
Kan man varken skruva eller har plånbok för ny programvara så kör bara på en ny original snurra så slipper du strula med allt vad man nu kan strula till saker med..

"Liberty of thought is the life of the soul"

514 Inlägg
24 februari 2009
Trådstartare
jonTe skrev:
DeFlo skrev:

Om nu ditt "bil freak" konstaterat att turbon är kass så kör INTE med bilen!
I en stressig situation där du inte har 100 koll kan axeln gå av och då tömmer du oljan rakt ut i avgassystemet på någon minut.
Delt ryker det som f-n och det finns riska att du sabbare hela motorn, dels flyger det delar från kompressorn IN i din motor vilket är o-bra.

DeFlo skrev:

Ja.....hur skall vi kunna veta det?
Förmodligen menar han att du får med olje och vattenrör vilket gör att du inte behöver monteringssatsen från SP.

Dock tycker jag du skall fundera på om du verkligen vill ha en aeroturbo.
Visst en bättre snurra är det men du behöver uppgradera programvaran oxo (chippet) och det låter som att det inte finns utrymme för det i din plånbok?

mvh Jonas

Jag känner en kille i trelleborg som kan mappa, hoppas han har tid för mig "om" jag bestämmer mig för att köpa den.

Fick svar från han på tradera

Han skrev att bilen har gått 18000 mil men Turbon ser "nyare" ut än 18000mil och att det inte var något glapp.

BMW = Bil Med Wasakredit

2 164 Inlägg
24 februari 2009
Bara för att en kille kan mappa betyder inte de att han kan Trionic 7.
Köp trim från en leverantör som kan trimma eller ta orginal turbo och köp och inte byt programvara.

MVH

514 Inlägg
24 februari 2009
Trådstartare
Fredrik-79 skrev:
Bara för att en kille kan mappa betyder inte de att han kan Trionic 7.
Köp trim från en leverantör som kan trimma eller ta orginal turbo och köp och inte byt programvara.

MVH

Har redan bsr steg 1 programvara men ska nog köpa den original turbon, blir nog bäst för mig ekonomiskt

BMW = Bil Med Wasakredit

Sök