3835
Sök

Stor turbo på min 940 tokladdar hela tiden varför? vill ha de på ca 1,2- 1,3

1 028 Inlägg
24 februari 2009
Trådstartare
#1
Stor turbo på min 940 tokladdar hela tiden varför? vill ha de på ca 1,2- 1,3

Provat de mesta för att få ner de tycker jag?...
Ska testa å köra utan WG då ska den fan inte ladda...hjälp

Kan turbo vara för stor?

unkar inte denna så funderar jag på en hx35a e de något som funkar till en 940?

Väldigt tacksam för hjäp..

Mvh Jimmy

Har inget å skriva ännu

Darth Vader
1 644 Inlägg
24 februari 2009
#2
volvo_grabb skrev:
Ska testa å köra utan WG då ska den fan inte ladda...hjälp

Det låter inte helt genomtänkt wink

Braaaaap?

1 741 Inlägg
24 februari 2009
#3
Kan det inte vara att din wg är för liten så den inte släpper ut tillräckligt med avgaser?

Det skulle vara min gissning.
Hålet för WG:n blir för litet och kan inte släppa ut mer avgaser så då snurrar turbon lättare än att vålda avgaserna genom det lilla hålet.
Vad kör du med för WG?
Rekommenderar inte att köra med en hx35 och interna wg:n.

When it feels like you have full control!
You are not driving fast enough!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69250 <-- Min projekttråd.

7 276 Inlägg
24 februari 2009
#4
Kärvande WG?


8 252 Inlägg
24 februari 2009
#5
Du har antingen för hård wastegatefjäder eller så är wastegaten för liten, vilket är vanligt på lastbilsaggregat som bara ska hålla högt tryck. Hx35:an lär du modifiera wastegaten på om det ska funka vettigt på 940in, annars lär du ladda mycket.


1 028 Inlägg
24 februari 2009
Trådstartare
#6
har bytt massa olika wg nu har jag satt på en org wg fråb en ltt som e jätte lätt.... men laddar ändå jätte mycket...ska prova utan någon dag..

Om de inte finns andra förslag
?

Varför inte HX35a?

Åvadå bygga om me wg så den inte laddar så mycke?

Har inget å skriva ännu

8 252 Inlägg
24 februari 2009
#7
Problemet med hx35 och andra liknande aggregat är att lastbilsaggregat har wg som är anpassad för höga laddtryck och utan stora förändringar i varvtal. För att det ska funka vettigt på en liten personbilsmotorn med lågt laddtryck så måste wg, portas och klaffen bytas till en större, annars så kommer laddtrycket ligga väldigt högt. Och är wg'n för trång kan du i teorin köra utan klo9cka och ändå få laddtryck.


1 028 Inlägg
24 februari 2009
Trådstartare
#8
okioki.... men man kan ju porta wg hålet en bra bit å köra me org klaffen...

Ska prova utan wg på å se hur den beter sig..

Vad rekomenderar du för turbo isället då? t04? e t04 och t04e samma?

Eller bättre förslag? gärna varför å varför inte?

Har inget å skriva ännu

Wolfman Cruisers
1 258 Inlägg
24 februari 2009
#9
volvo_grabb skrev:
okioki.... men man kan ju porta wg hålet en bra bit å köra me org klaffen...

Ska prova utan wg på å se hur den beter sig..

Vad rekomenderar du för turbo isället då? t04? e t04 och t04e samma?

Eller bättre förslag? gärna varför å varför inte?

om du inte har nån WG så kommer den ju att ladda allt va fan som går lr har ja fel nu ?

----->Strippen S2<-----

VCRACING

1 488 Inlägg
24 februari 2009
#10
sjovold skrev:
volvo_grabb skrev:
okioki.... men man kan ju porta wg hålet en bra bit å köra me org klaffen...

Ska prova utan wg på å se hur den beter sig..

Vad rekomenderar du för turbo isället då? t04? e t04 och t04e samma?

Eller bättre förslag? gärna varför å varför inte?

om du inte har nån WG så kommer den ju att ladda allt va fan som går lr har ja fel nu ?

Korrekt. Kör du utan wastegate så laddar den fullt istället så det är en dum idé.

101 Inlägg
25 februari 2009
#11
Jag förutsätter att ha ska demontera hela gaten och nej då laddar den inte fullt.
Skulle han däremot ta bort slangen så laddar den fullt.
Lätt att det blir en tanke vurpa här.

Jag skulle aldrig åka intern wg på dessa agg utan extern är det klara valet om det ska gå att få ordning på trycket.


5 710 Inlägg
25 februari 2009
#12
Marlboroman skrev:
Problemet med hx35 och andra liknande aggregat är att lastbilsaggregat har wg som är anpassad för höga laddtryck och utan stora förändringar i varvtal.

Dessutom har många HX35:or twin entry och wg sitter bara på en sida vilket ställer till det en aning.

>volvo_grabb , vad är det för turbo du har på idag?

MVH Jonas
..............

1 028 Inlägg
25 februari 2009
Trådstartare
#13
ja självklart ska jag ta bort staget  från gaten å inte bara slängen hehe...

Har turbon som ligger på migg projekt under 940in.. kan inte lägga upp bilder just nu men kika in där..

Men oim jag kör utan wg kommer laddet senare än vad de ska göra om de står öppet hela tiden?

Har inget å skriva ännu

Supraman
2 300 Inlägg
25 februari 2009
#14
Kör med extrern wg så slipper du massa problem med den den du har.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

1 028 Inlägg
1 mars 2009
Trådstartare
#15
Så om jag svetsar eller pluggar org wg hålet i turbon å slänger på en extern wg så kommer de funka?

Har inget å skriva ännu

8 252 Inlägg
1 mars 2009
#16
Japp, så jag gjort med mitt hx40.


Evolution Garage
1 299 Inlägg
1 mars 2009
#17
volvo_grabb skrev:
Stor turbo på min 940 tokladdar hela tiden varför? vill ha de på ca 1,2- 1,3

Provat de mesta för att få ner de tycker jag?...
Ska testa å köra utan WG då ska den fan inte ladda...hjälp

Kan turbo vara för stor?

unkar inte denna så funderar jag på en hx35a e de något som funkar till en 940?

Väldigt tacksam för hjäp..

Mvh Jimmy

plugga hålet å sen borra så stort du vill ha, fungerar som en pysventil... kanske inte det ultimata, men det är ett sätt att få ner skenande ladd smile (körde själv så ett bra tag i en saab 9000 funka perfa!)

Sky´s the limit...

1 028 Inlägg
1 mars 2009
Trådstartare
#18
jooo men då får man fräsa en jävla massa gånger å testköra för att få de ladd man vill ha...


Jag tänkte på de med extern WG kan man svetsa på den rakt på avgashuset sett att folk gjort de funkar de?

Har inget å skriva ännu

8 252 Inlägg
1 mars 2009
#19
Vet man bara vad man gör så är det ingen fara att svtsa fast wg i avgashuset, kanske den optimala lösningen som finns, men om man kör med original gjutet grtenrör är det att föradra om man inte bygger eller köper ett färdigt grenrör med uttah för wastegate.


1 028 Inlägg
1 mars 2009
Trådstartare
#20
vad menar du vet vad man gör? e de inte bara att svetsa fast de me gjutgärnspinne?

Eller ska de sitta på spec ställe? men de funkar väl lika bra som om de sitter på grenröret?

Hade extraktor på innan fast lite stora rör... så nu vill jag testa me org rör å annan turbo...men fick problm me laddet å vill lösa de på smidigaste sättet?

Har inget å skriva ännu


Sök