3767
Sök

Lambasond (volvo 745 -89)

Byggare bob
173 Inlägg
1 mars 2009
Trådstartare
Började lysa idag efter att jag bytte blinkersen där fram.. kan jag ruskat löst nåt eller gick den bara sönder av åldern typ? löses det endast genom att köpa en ny och byta eller=

Entreprenör
1 784 Inlägg
1 mars 2009
gonate skrev:
Började lysa idag efter att jag bytte blinkersen där fram.. kan jag ruskat löst nåt eller gick den bara sönder av åldern typ? löses det endast genom att köpa en ny och byta eller=

Hur vet du att de e lambdan då...?? går inte att se...!

Byggare bob
173 Inlägg
1 mars 2009
Trådstartare
kanske att lambamärket lyser på instrumentpanelen?

Entreprenör
1 784 Inlägg
1 mars 2009
gonate skrev:
kanske att lambamärket lyser på instrumentpanelen?

Betyder inte att lambdan e trasig...kan vara nåt helt annat..  ;-)

Byggare bob
173 Inlägg
1 mars 2009
Trådstartare
som vadå då? att motorn har fel på avgasreningen och det är skrotning?

Entreprenör
1 784 Inlägg
1 mars 2009
gonate skrev:
som vadå då? att motorn har fel på avgasreningen och det är skrotning?

Lampan talar bara om att NÅGOT är fel i systemet..vad..? går inte att säga utan att kolla allt..

101 Inlägg
1 mars 2009
När lambda lampan lyser innebär det att den får ett felaktigt mät värde eller inget från sonden. Oftast så ligger felet någon annanstans alltså något som påverkar bränsle luft blandningen så den hamnar utanför gränsvärdena.

Byggare bob
173 Inlägg
1 mars 2009
Trådstartare
kan startgas vara en anlednign då?

Mekaniker/Däckmontör
1 140 Inlägg
1 mars 2009
haha tror jag verkligen inte, men kolla vad du har för felkoder då?
om du inte kan själv, åk till volvo med en bullkrans eller nå så kollar dom det åt dej smile

7 Inlägg
2 mars 2009
Annars är det ju inte alls svårt att fixa felkoderna själv.

Volvo 245 -79
Volvo 245 -85
Volvo 144 -67 (såld)

458 Inlägg
2 mars 2009
Bara att plocka av - kabel skon på batteriet o vänta ngn minut så borde den vara släckt sedan.
OFTA börjar Lambda sonden lysa av ingenting på Volvos under -00. Originalfel tongue
Skall in på bes imorgon med min 850 och var uppe o gjorde detta för ca 30min sen, släckte både lambda och service lampan.
Annars kostar det 317 kr på Volvo att panik släcka en lampa. xD!

Hemmapul AB
195 Inlägg
3 mars 2009
okej måste fråga här då. jag har en volvo 745 16V 89:a har nyss byttat lambda och katt pga att katten pajade helt och att lambdan losnade med halva katen och pajade. men min lambda lampa börjar lysa. jag släkerden. ta utt säkring 1 och sätt i igen efter en stund och den e släckt. men den tänds igen efter ett tag. tar olika lång tid varje gång. vet inte felet. :S

Jag Gasar Tills Det Rasar!!!

101 Inlägg
3 mars 2009
Jonnsard skrev:
Bara att plocka av - kabel skon på batteriet o vänta ngn minut så borde den vara släckt sedan.
OFTA börjar Lambda sonden lysa av ingenting på Volvos under -00. Originalfel tongue
Skall in på bes imorgon med min 850 och var uppe o gjorde detta för ca 30min sen, släckte både lambda och service lampan.
Annars kostar det 317 kr på Volvo att panik släcka en lampa. xD!

Du har rätt till viss del på nyare volvo. Men på en 740 när lampan lyser så är det något fel.
Läs koderna!

Entreprenör
1 784 Inlägg
3 mars 2009
VOLVO_PENTA_RAGGARE skrev:
okej måste fråga här då. jag har en volvo 745 16V 89:a har nyss byttat lambda och katt pga att katten pajade helt och att lambdan losnade med halva katen och pajade. men min lambda lampa börjar lysa. jag släkerden. ta utt säkring 1 och sätt i igen efter en stund och den e släckt. men den tänds igen efter ett tag. tar olika lång tid varje gång. vet inte felet. :S

De e lite lustigt...jag hade precis samma grej på min...lampan börjar lysa...jag drar snabbt ut säkringen under gång och stoppar tillbaka den igen..då går den ett tag igen  eftersom pumpen stannar så får man va lite snabb där...MEN nu till de konstiga...Efter ett antal gånger med samma fenomen så har jag dragit ur LAMBDAkontakten...och nu går den mycket bättre och lampan lyser inte heller längre..till saken hör att jag bytte lambdan förut..(2 månader höll den) BILTEMA..Jag vet ännu inte vad felet är egentligen..men bilen går bra och den drar inte massa bensin sååå....?

Hemmapul AB
195 Inlägg
4 mars 2009
ska prova kolla felkoder nästa gång den börjar lysa. ska även prova vända på dom två vita kabblarna. borde inte spelaroöö men måste prova. även min lambda köpt på biltema :S

Jag Gasar Tills Det Rasar!!!

Sök