3533
Sök

Fortkörning Hjälp!!

1337
1 343 Inlägg
3 mars 2009
Eddiec skrev:
hejsan!

jag åkte dit för fortkörning för någon vecka sen.
jag åkte i 48 på en 30 väg utanför en skola.

börjar bli jävligt orolig  att de ska komma hem ett brev från länsstyrelsen att dom ska dra in
kortet.

vad tror ni?

Erkände du att du kört för fort?
Fick du böter på plats?

isåfall kan du vara lugn om det är första fortkörningen.

Mitt råd brukar dock vara att neka hela skiten. Ingen anledning att erkänna på plats..
Din sista rättighet du har är att neka sa min advokat till mig en gång.

I'm not a fighter, I'm a lover!

235 Inlägg
3 mars 2009
Var lugn. Du lär inte se nått brev från länsstyrelsen. Bara betala boten och köra vidare och se glad ut.
Är väl 20km/h över hastigheten på 30 väg som de ryker, och 30km/h på övriga vägar.

Ta de lugnt i trafiken!

740 turbo
T04e och massa sprit i tanken :)

3 059 Inlägg
3 mars 2009
volvo_245_racing skrev:
Dragonbreath skrev:
med nytaget körkort tycker man att du borde ha tänkt på att följa lagarna (som jag antar du fick lära dig att göra)   Med största sannolikhet kommer du mista kortet..

finns det någon som följer lagarna? menar händer ju att man ligger runt 10km för fort? och har man turbo så är det himla lätt att trycka på gasen:)

Hahahahaha.. lol lol
Bästa idag.. "-Har man turbo så är det himla lätt att trycka på gasen" Jovisst, lägg dubbla turbo på gaspedalen så går det ännu lättare.

Sorry för OT men jag höll på att trilla av soffan av garv när jag läste de.. e ju trötter.

Den är inte stor, men den är söt.
820 Inlägg
3 mars 2009
polarn blev tagen med laser utanför skola i 49km/h  och han förlorade inte kortet.. det är 50 som gäller

Audi s2/RS2 coupé projektet: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125574
Stolt kund hos Ljudgaragen & B2-Audio!
http://www.ljudgaragen.se/
www.B2-audio.com

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
3 mars 2009
Eddiec skrev:
jo visst fick ja böter.. och han sa att dom skickar ju vidare alla fortkörningar till länsstyrelsen.
då frågade jag om han trodde ja skulle bli av med det men de visste han inte sa han..

dom tar kortet på plats om du tappar det om du kör så, de även vet att länstyrelsen tar samma beslut så du får nog bara böter
Senast redigerat av pattilatti2 (3 mars 2009)

SQ
1 343 Inlägg
3 mars 2009
ja kör för fort om ja bara hör ordet turbo.. de är något speciellt med de!

Ljudnörd!

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
3 mars 2009
lelleal skrev:
tjänna kompisen körde 49 efter avrundning utanför skola han blev inte av med de körkort ca 1 månad:)ja körde 80 på 50 efter avrundning väg blev inte heller av med de 1 km till hadde polisen tagit de på plats hadde haft 3 månader.du klarar dig skulle ja tippa på men du får kör jävligt försiktigt i 1 år och 11 månader för som de stog i mitt brev enligt alla paragrafer skulle dom ta kortet fast ja fick behålla de ändå fast man får inte göra nåra trafikförselser mer....
hoppas de löser sig så lätt hänt smile

Bättre att köra försiktigt hela tiden då... SÄRSKILT utanför skolor där det kan finnas barn.
Senast redigerat av Irmscher Vectra (3 mars 2009)

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

119 Inlägg
3 mars 2009
Polare till mig kom i 100km/h på 50väg, han blev lasrad, han sa till polisen att han behövde körkortet till och kunna ta sig till jobb, då sänkte dom typ 30km, han blev inte av med sitt körkort.. men då rövslicka han poliserna..

Ska det va så ska de va på skånska!

8 156 Inlägg
4 mars 2009
B Ö T E R

Vilka bötesbelopp gäller vid de vanligaste trafikförseelserna?
Följande bötesbelopp gäller från och med den 1 oktober 2006.

Hastighet
   ● Hastighetsöverträdelser på 30- och 50-väg:
        1-10 kilometer över hastighetsgränsen 2.000 kr
        11-15 kilometer över hastighetsgränsen 2.400 kr
        16-20 kilometer över hastighetsgränsen 2.800 kr
        21-25 kilometer över hastighetsgränsen 3.200 kr (här blir man oftast av med kortet på 30-väg)
        26-30 kilometer över hastighetsgränsen 3.600 kr,
        31-40 kilometer över hastighetsgränsen 4.000 kr. (här blir man även oftast av med körkortet på 40 och 50-väg)
        Vid hastigheter däröver rapporteras överträdelsen till åklagaren.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

249 Inlägg
4 mars 2009
Fy fan 2800:- är inte kul

Förresten vet någon om det är nån som fått 2000:- i böter för att ha kört i 31 km/h på 30sträcka?

Och "vid skola" inte lika med barn som gömmer sig bakom papperskorgar på trottoaren och väntar på att springa ut på vägen (även om man tittar efter det), oftast är det bra sikt och 30km/h borde bytas till 50.

326 Inlägg
4 mars 2009
Smajly skrev:
volvo_245_racing skrev:
Dragonbreath skrev:
med nytaget körkort tycker man att du borde ha tänkt på att följa lagarna (som jag antar du fick lära dig att göra)   Med största sannolikhet kommer du mista kortet..

finns det någon som följer lagarna? menar händer ju att man ligger runt 10km för fort? och har man turbo så är det himla lätt att trycka på gasen:)

Hahahahaha.. lol lol
Bästa idag.. "-Har man turbo så är det himla lätt att trycka på gasen" Jovisst, lägg dubbla turbo på gaspedalen så går det ännu lättare.

Sorry för OT men jag höll på att trilla av soffan av garv när jag läste de.. e ju trötter.

Haha xD

"Sweet Insane Road Maniac"

Volvoit - lagd åt vänster
946 Inlägg
4 mars 2009
Eddiec skrev:
talibangran skrev:
har du fortkörning eller något annat i registret sen förut ? de spelar en stor roll de om du tappar de eller inte .. MVH

nä men ja fick en parkeringsbot samma vecka och det var innan jag åkte fast för fortkörningen hmm

Vill bara tillägga att det inte längre finns nåt som heter p-bot. Felparkering är sedan länge avkriminaliserat, nu heter det att man får en felparkeringsavgift. En felparkering idag är alltså inget som finns i nåt register.

- Den som gräver en grop åt andra använder ofta spade -

979 Inlägg
4 mars 2009
man kör bara inte för fort på 30 väg...

Hpc

1 833 Inlägg
4 mars 2009
Eddiec skrev:
hejsan!

jag åkte dit för fortkörning för någon vecka sen.
jag åkte i 48 på en 30 väg utanför en skola.

börjar bli jävligt orolig  att de ska komma hem ett brev från länsstyrelsen att dom ska dra in
kortet.

vad tror ni?

Det hoppas jag.

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker.
www.x40nordic.com - För dig som kör X40/50/30 med eller utan turbo!

249 Inlägg
4 mars 2009
Visste inte att det var så många moraltanter här

Ni vet inget om hur sikten var, vilken tid på dygnet, men ändå tycker ni att han ska förlora kortet.

Kärringar

1 878 Inlägg
4 mars 2009
85an skrev:

Ni vet inget om hur sikten var, vilken tid på dygnet, men ändå tycker ni att han ska förlora kortet.

Kärringar

för fort är alltid förfort. har han skrivit på bötes lappen så kommer det boten hem bara att betala och se glad ut.

för övrigt, så borde du inte ha en lapp. kör för fort på inhägnat område istället där du har tillstånd.

Ace Ventura
1 240 Inlägg
4 mars 2009
Frozen1985 skrev:
85an skrev:

Kärringar

för fort är alltid förfort. har han skrivit på bötes lappen så kommer det boten hem bara att betala och se glad ut.

för övrigt, så borde du inte ha en lapp. kör för fort på inhägnat område istället där du har tillstånd.

Säjjer han som kvadda i 80 på 50 sträcka tongue

Avstängd
233 Inlägg
4 mars 2009
85an skrev:

Kärringar

håller med här.. så fort man kör för fort ska folk klaga på detta forumet, senaste var i en tråd där frågen ställdes om hur fort man kört på vissa vägar, ja då var det en kompis som kört 175 på 50 väg, och direkt börjar alla bondar komma fram om hur jävla idiotiskt det var, dem visste ju inte äns hur stället såg ut så vafan ska dom böla för... KÄRRINGAR.

Mvh
nick

Blå saab 9-3 turba

mmm, blåbärssoppa.
616 Inlägg
4 mars 2009
Xtravagant skrev:
ichibon skrev:
Jag blev snittad till 119 km/h på 90-väg i december. Hade jag snittat 121 hade jag blivit av med kortet. (Civilare låg efter i 7 km.)
Som han förklarade det för mig då, så skulle ärendet gå till länsstyrelsen om jag blev stoppad för ngt igen inom två år. Han uttryckte det som att det inte var ngn fara för körkortet så länge jag höll mig på lagens sida i två år till. wink

http://www.trafikjuristen.se/korkorting … lelse3.htm

Det är 3 förseelser som gäller för att länsstyrelsen ska besluta om du är lämplig förare.
räcker inte med 2.

Märkte du inte att du hade en civilare bakom dig i 7km??

Som sagt, så var det vad polisen sa till mig.
Postade även länken dock, eftersom det stod annorlunda där.

Anledningen till att de tar snitthastighet numera, är ju för att de ska kunna ligga flera bilar bakom och på långt avstånd, för att folk inte ska fatta att de har en civilare bakom när det ligger en 9-5a i arslet.

/ichi

1337
1 343 Inlägg
4 mars 2009
ichibon skrev:
Xtravagant skrev:
ichibon skrev:
Jag blev snittad till 119 km/h på 90-väg i december. Hade jag snittat 121 hade jag blivit av med kortet. (Civilare låg efter i 7 km.)
Som han förklarade det för mig då, så skulle ärendet gå till länsstyrelsen om jag blev stoppad för ngt igen inom två år. Han uttryckte det som att det inte var ngn fara för körkortet så länge jag höll mig på lagens sida i två år till. wink

http://www.trafikjuristen.se/korkorting … lelse3.htm

Det är 3 förseelser som gäller för att länsstyrelsen ska besluta om du är lämplig förare.
räcker inte med 2.

Märkte du inte att du hade en civilare bakom dig i 7km??

Som sagt, så var det vad polisen sa till mig.
Postade även länken dock, eftersom det stod annorlunda där.

Anledningen till att de tar snitthastighet numera, är ju för att de ska kunna ligga flera bilar bakom och på långt avstånd, för att folk inte ska fatta att de har en civilare bakom när det ligger en 9-5a i arslet.

Snitthastighet är ju grymt bra...
Då kan man blåsa i 200km/h på motorvägen och sen när man märker av polisen eller när man får blåljus så kör man 1 mil extra i 50km/h så kommer man ju ner i en "laglig" snitthastighet...

I'm not a fighter, I'm a lover!

Sök