3196
Sök

Bilbatterifråga/frågor *Nu mer info*

205 Inlägg
4 mars 2009
Trådstartare
#1
Detta gäller en Volvo V70 1998. Batteriet har säkerligen suttit i några år.

Håller på undersöker blinkande lampor när jag spelar lite med bilstereoprylarna.
Har försökt leta efter bilbatteriinformation men hittar inte det jag vill veta.

Med halvljuset på och utan stereon på så har jag +13,5V.
Med stereon på hög volym gick spänningen den ner till ca +12,5V.
Dessa två mätningar med motorn igång.

Detta får mig att tro att generatorn laddar ok?

Idag mätte jag spänningen på batteriet direkt efter en 2,5mils körning (ca 30 minuter) och med motorn och alla lampor avstängd så blev det mellan +12.5V och +12.6V.
Efter att bilen nu stått stilla i ca 4 timmar så är nu spänningen nere i +12.26V.
Detta får mig att tro lite att batteriet inte laddas som det skall, är batteriet slitet tro?

Vad tror ni?
Senast redigerat av timebandit (9 mars 2009)

Volvo V70 1998
Pioneer DEH-P9800BT
DLS CAD 11 / Pioneer TS-W1241D 12" x 2

660 Inlägg
4 mars 2009
#2
timebandit skrev:
Detta gäller en Volvo V70 1998. Batteriet har säkerligen suttit i några år.

Håller på undersöker blinkande lampor när jag spelar lite med bilstereoprylarna.
Har försökt leta efter bilbatteriinformation men hittar inte det jag vill veta.

Med halvljuset på och utan stereon på så har jag +13,5V.
Med stereon på hög volym gick spänningen den ner till ca +12,5V.
Dessa två mätningar med motorn igång.

Detta får mig att tro att generatorn laddar ok?

Idag mätte jag spänningen på batteriet direkt efter en 2,5mils körning (ca 30 minuter) och med motorn och alla lampor avstängd så blev det mellan +12.5V och +12.6V.
Efter att bilen nu stått stilla i ca 4 timmar så är nu spänningen nere i +12.26V.
Detta får mig att tro lite att batteriet inte laddas som det skall, är batteriet slitet tro?

Vad tror ni?

Bilen ska minst ladda 14V! Detta är för att inte batteriet ska skadas i längden, dock borde spänningen ligga på 14,4V under normala förhållanden.

12.5 - 12.6 med motorn avstängd är helt ok! Ditt batteri är friskt!

Börja med att skruva ut kolen från generatorn och kolla så dom är ok byt om dom är slitna 200 - 500 kr beroende på vad för typ av laddningsregulator du köper.

Om detta inte funkar, byt ut kablarna mellan chassi/motor och minus och plus kabeln till generatorn.

Efter detta borde du få acceptabel laddning

//Soderqvist

Livets stora gåta, hur kan ett företag som MDS hålla sig kvar i branschen?

21 761 Inlägg
4 mars 2009
#3
Nja, nu får vi inte glömma bort att när man mäter batteriets spänning efter bara 30 minuter så ger den mätningen ett felaktigt svar. Batteriet har inte hunnit ner till sitt viloläge på den korta tiden, det ser man också vid mätningen 4 timmar senare.

Batteriet är inte bra laddat, det ska laddas upp av en batteriladdare åtminstone över natten (kanske ännu längre). Sedan blir det till att felsöka omkring generatorn, som Soderqvist skriver. smile

Följ strömmen..
233 Inlägg
5 mars 2009
#4
Ett tomt batteri mäter 12.0V, ett halvladdat mäter 12.4V och ett full 12.7V.

En sak som bör nämnas gällande kol, då det nästan alltid föreslås att det är kolen i dessa trådar, är att om en generator laddar kan inte kolen vara orsaken till att det laddar dåligt. Antingen så är kolen tillräckligt långa och då laddar det eller så är de för korta och då laddar det inte alls. Dock bör det nämnas att man kan få en beläggning på släpringarna och då kan det bli något sämre laddning. Om man rengör släpringarna med sandpapper kan man få upp spänningen lite i enstaka fall.

205 Inlägg
5 mars 2009
Trådstartare
#5
Kan det vara så att batteriet bara behöver laddas upp? Provade idag och mätte under 3000 varv med halvljus, dimljus, elvärmare och luftkonditionering (utan AC) och fick +13.7V. Men batteriet lägger sig på +12.2V efter bara några timmar.
Antingen är det dags å kontrollera att batteriet är helt eller så är det bara dåligt laddat.

Enligt reperationshandbolen så skall min bil ladda mellan +13.4 och +14.8V och gör den inte det så är det fel någonstans. Mitt värde ligger innom dessa så då borde allt vara ok med generatorn iaf?

Volvo V70 1998
Pioneer DEH-P9800BT
DLS CAD 11 / Pioneer TS-W1241D 12" x 2

21 761 Inlägg
5 mars 2009
#6
Ett bilbatteri kan aldrig bli helt fulladdat om laddspänningen är under 14 V (egentligen 14,4 V), så är det faktiskt. smile

Att rephandboken säger att spänningen ska vara 13,4-14,8 V är säkert beroende på om generatorn belastas maximalt och om den är kall/varm. En kall generator kan ge flera tiondelar högre laddspänning än när den är varm, exempelvis min generator ger uppåt 14,7 V när den är kall och runt 14,2 V då den har blivit varm.

Med endast halvljuset igång så SKA laddspänningen orka ligga på minst 14 V eftersom det ändå handlar om en hyffsat modern bil, det är min bestämda åsikt. Ifall spänningen bara ligger på tex 13,5-13,7 V (dvs med endast halvljuset igång) så är det någonting som är fel, exempelvis dålig regulator eller dåligt/dåligt laddat batteri. smile

Ladda som sagt upp batteriet med en batteriladdare, åtminstone över natten men kanske ännu längre tid (beroende på laddare). Sedan gör du om laddspänningsmätningen.

205 Inlägg
5 mars 2009
Trådstartare
#7
Skall försöka köpa en lite mer smart laddare som tex CTEK först, litar inte på farsans gammla laddare.
Är det så om batteriet inte klarar av att ta emot så mycket laddning, blir detta en flaskhals från generatorn då? Mao att man får ut mindre än +14V ?

Ingen av er som vet hur man byter kolen på en Boschgenerator på en Volvo V70 1998? Måste jag ta loss hela generatorn?
Senast redigerat av timebandit (5 mars 2009)

Volvo V70 1998
Pioneer DEH-P9800BT
DLS CAD 11 / Pioneer TS-W1241D 12" x 2

21 761 Inlägg
5 mars 2009
#8
När batteriet är slitet och inte vill ta emot laddning ordentligt, då får generatorn jobba hårdare och laddspänningen kan ligga lite under normalt. På det sättet kan man säga att batteriet är en flaskhals, stämmer bra. smile

205 Inlägg
9 mars 2009
Trådstartare
#9
Nu har jag mätt lite mer... Mellan generatorn och diverse ställen på motorn och dess jordpunkter blir det +14.05V
Mellan generatorn + och batteri minus blir det +14.05V.
Mellan batteri + och motorns jordpunkter/flätor osv ca +13.6V
Mellan + och - på batteriet ca +13.6V

Det är ett spänningsfall på ca 0.4V-0.5V. Detta är inte direkt bra för mina bilstereoprylar.
Vad tror ni om detta? Borde vara batteriet?

Volvo V70 1998
Pioneer DEH-P9800BT
DLS CAD 11 / Pioneer TS-W1241D 12" x 2

21 761 Inlägg
9 mars 2009
#10
Då är det spänningsfall mellan generatorns B+ och batteriet. Ta loss generatorns laddkabel och kika så att den inte är i dåligt skick, kolla extra noga precis där kabelskorna sitter fast på kabeln så att inte en massa trådar har gått av.

Vart går generatorns laddkabel, går den till startmotor eller direkt till batteriet?

205 Inlägg
9 mars 2009
Trådstartare
#11
Drönirettab skrev:
Då är det spänningsfall mellan generatorns B+ och batteriet. Ta loss generatorns laddkabel och kika så att den inte är i dåligt skick, kolla extra noga precis där kabelskorna sitter fast på kabeln så att inte en massa trådar har gått av.

Vart går generatorns laddkabel, går den till startmotor eller direkt till batteriet?

Tack för svaren!
Svårt att se ordentligt men tycker mig se att från generatorns +B går det en halvtjock kabel på runt 20mm2? till + på batteriet. Sedan går det en mycket mindre till startmotorn och ev. en mindre till någon annanstans.
Men den tjockare går till + på batteriet vad jag lyckats få det till.
Då borde spänningsfallet gå att åtgärda genom att antingen fixa till anslutningarna på kablarna och/eller lägga till en kabel till från generatorn +B till batteriet?

Volvo V70 1998
Pioneer DEH-P9800BT
DLS CAD 11 / Pioneer TS-W1241D 12" x 2

21 761 Inlägg
9 mars 2009
#12
Om generatorns laddkabel verkar hyffsat tjock så ska det inte bli något märkvärdigt spänningsfall tycker jag, om den inte är 3-4 meter lång och det går tex 100 A laddström förstås. Det bör räcka med att ta loss kabeln och rengöra kontaktytorna ordentligt samtidigt som du besiktar området där kabeln sitter fast i kabelskorna.

Hur lång är kabeln ungefär?
Hur många strömförbrukare hade du igång vid denna mätning?

Med tanke på att det verkar sitta flera kablar på generatorns B+ så ökar ju risken för dålig kontakt.
Senast redigerat av Drönirettab (9 mars 2009)

205 Inlägg
9 mars 2009
Trådstartare
#13
Vet inte hur långa dem är men totalt är dem väl kanske 2-3 meter kanske?

Kollar just nu i koppligschemat till elsystemet på bilen och i den står det att från generatorns B+ går den till startmotorns +.
Från + på startmotorn så går den till batteriets +.
Betyder alltså att alla kontakter bör gås igenom från generatorn till startmotorn och till batteriet eller lägga till en kabel från generatorn till batteriet (bör inte skada?).
Om även kabeln har ärgat utaöver kabelskon så behöver man klippa av en bit? och då finns väl risken att orginalkablarna blir för korta?

Nu när vi mätte så hade jag igång halvljus, vanliga fläkten på max och elvärmen i bakrutan om jag inte missade nått där.
Senast redigerat av timebandit (9 mars 2009)

Volvo V70 1998
Pioneer DEH-P9800BT
DLS CAD 11 / Pioneer TS-W1241D 12" x 2

21 761 Inlägg
9 mars 2009
#14
timebandit skrev:
Kollar just nu i koppligschemat till elsystemet på bilen och i den står det att från generatorns B+ går den till startmotorns +.
Från + på startmotorn så går den till batteriets +.

På det sättet är det iaf kopplat på 240 och 740, det vet jag. Då får du nog göra som du själv föreslår, dvs gå igenom alla kontakter mellan generator och batteri. smile
Visst kan du även lägga till en extra kabel, men det borde inte behövas ändå.

Eftersom det inte ens är några hundradelars spänningsfall på jordsidan så ska det inte vara så pass stort spänningsfall på plussidan om alla kablar har bra kontakt, jag tycker inte att det är rimligt. smile


Sök