2857
Sök

Ta bort sista dämparn!

678 Inlägg
7 mars 2009
Trådstartare
#1
Tja!
Ha lite fråger angående sista ljuddämparn på min v40 T4 -98
Då undrar jag om man kan ta bort den sista dämparn och sätta ett rakt rör och sen sätta typ sån här?



https://www1.garaget.org/gallery/archive/43616/587317_0ciogy.jpg
Det är märke simons om det hjälper!

100% ninja
342 Inlägg
7 mars 2009
#2
ja.

Fear Nothing Risk Everything. I know violence isn't the right answer, i got it wrong on purpose.

678 Inlägg
7 mars 2009
Trådstartare
#3
Godkänner bilprovningen det?

263 Inlägg
7 mars 2009
#4
ja, om de inte är super-petiga

Volvo - Probably the best car in the world
"Ge mig svenskar, wiskey och snus så ska
jag bygga järnväg ända in i helvete"
James J. Hill, Amerikas stora järnvägsbyggare

1 772 Inlägg
7 mars 2009
#5
BuRrE08 skrev:
Godkänner bilprovningen det?

Det kan jag nästan garantera.

If one day the speed kills me, do not cry, because i was smiling - Paul Walker
Shine can never beat attitude.

847 Inlägg
7 mars 2009
#6
inget att rekomendera om du kör långa sträckor. kan jag intyga. hehe, satte tillbaka original igen i höstas

119 Inlägg
7 mars 2009
#7
BuRrE08 skrev:
Godkänner bilprovningen det?

Kom jag igenom besiktning med rakt rör ingen sista ljuddämpare p min bil så kommer nog du genom då med...

Ska det va så ska de va på skånska!
_____________________________
"Haur du sitt Malme, Haur du sitt varrden"

263 Inlägg
7 mars 2009
#8
min bakre dämpare "råkade rosta av" så istället för att köpa ny så drog jag rakt rör ist, blev en smärre skillnad ljudmässigt.. Har bytt hela systemet och kört med tretums med en mini-simons ett halvår och nu i veckan pga bes bytte ja tillbaka till original utan den sista dämparen och det var i princip ljudlöst tycker jag nu tongue dvs, de blir inte så gigantisk skillnad i ljudet, men lite blir de ju smile

Volvo - Probably the best car in the world
"Ge mig svenskar, wiskey och snus så ska
jag bygga järnväg ända in i helvete"
James J. Hill, Amerikas stora järnvägsbyggare

Statligt anställd
215 Inlägg
7 mars 2009
#9
Det är bara till att ta bort den. Men jag rekomenderar ju att du sparar den så att du har möjlighet till att slänga dit den igen om det är så att folket på bilprovningen skulle ha en "dålig dag" eller om du tröttnar på ljudet. skall du ut på längre körningar så är det ju bara till att slänga dit sista dämparen... gör du ett bra jobb när du byter och använder dg av de delningspunkter som finns på avgassystemet så byter du ju tillbaka på 5min.

"Subaru is to World Rally Cup what Ferrari is to Formula One."
-Rick Crosson, vice president of marketing for Subaru of America.

267 Inlägg
7 mars 2009
#10
jag körde utan slutburken ett tag, blev för jobbig ljud inne i kupen, o gick inte igenom besiktningen, köpte en simoms slut burk, blev as gott ljud, nu slipper man blöda ur öronen inne i bilen

rostskyddsmålare

2 924 Inlägg
7 mars 2009
#11
Din V40 är väl helbilsgodkänd?
Rent teoretiskt är det i så fall olagligt då eftersom man inte får ändra på nånting alls nästan om SBP väljer att gå helt efter reglerma...

~ Life is short, have FUN! ~

Med.lem
3 759 Inlägg
7 mars 2009
#12
peegee skrev:
Din V40 är väl helbilsgodkänd?
Rent teoretiskt är det i så fall olagligt då eftersom man inte får ändra på nånting alls nästan om SBP väljer att gå helt efter reglerma...

Så är det ju med alla nya bilar.

Så alla här som kör med andra fälgar än org är "olagliga" tongue

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

2 924 Inlägg
7 mars 2009
#13
Mr_EmCom skrev:
peegee skrev:
Din V40 är väl helbilsgodkänd?
Rent teoretiskt är det i så fall olagligt då eftersom man inte får ändra på nånting alls nästan om SBP väljer att gå helt efter reglerma...

Så är det ju med alla nya bilar.

Så alla här som kör med andra fälgar än org är "olagliga" tongue

Eftersom hans V40 är från 1998 så kan den vara en bil som inte är helbilsgodkänd eftersom det fanns med och utan 1998

Fälgar är jag inte säker på om det är med i helbilsgodkännandet men det är OT här ändå wink

~ Life is short, have FUN! ~

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
7 mars 2009
#14
peegee skrev:
Mr_EmCom skrev:
peegee skrev:
Din V40 är väl helbilsgodkänd?
Rent teoretiskt är det i så fall olagligt då eftersom man inte får ändra på nånting alls nästan om SBP väljer att gå helt efter reglerma...

Så är det ju med alla nya bilar.

Så alla här som kör med andra fälgar än org är "olagliga" tongue

Eftersom hans V40 är från 1998 så kan den vara en bil som inte är helbilsgodkänd eftersom det fanns med och utan 1998

Fälgar är jag inte säker på om det är med i helbilsgodkännandet men det är OT här ändå wink

gäller typ alla eftermarknads grejjer som inte är godkända av tillverkaren
så länge tex de är godkända av volvo så äre lugnt .
tror nog ingen bryr sig om nått sånt där förutom poliserna som gillar och skruva ut böter på allt de hittar så


678 Inlägg
7 mars 2009
Trådstartare
#15
Så det ända som kan bli problem är att man "blöder ur öronen?" =P

979 Inlägg
7 mars 2009
#16
äsh vafan, ta å sätt ett rakt rör. Du har ju en turbo som ljuddämpare dvs att de kommer typ inte låta så mkt mer än org, lite tuffare ljud blir de ju men inte jätte mkt. Klart du går igenom bilprovningen. Dom skiter i vilket så länge de inte dånar allt för mkt & de kommer det inte til latt göra:)

Hpc

Mannen myten legenden
179 Inlägg
7 mars 2009
#17
är bilen helbilsgodkänd får du inte göra något...

wooooommm, pschii, wooooommmm

678 Inlägg
7 mars 2009
Trådstartare
#18
Hur vet man om bilen är helbilsgodkänd?

56 Inlägg
7 mars 2009
#19
Enligt Bilprovningen får inte en bil låta mer än vad den lät när den levererades från fabrik, alltså får man inte ta bort sista ljuddämparen.
Inte heller byta avgassystem till "grövre".

Varför vara som alla andra när man kan vara sig själv :)

678 Inlägg
7 mars 2009
Trådstartare
#20
Bush skrev:
Enligt Bilprovningen får inte en bil låta mer än vad den lät när den levererades från fabrik, alltså får man inte ta bort sista ljuddämparen.
Inte heller byta avgassystem till "grövre".

aa men det där låter ju lite som en myt?!?!?!


Sök