3941
Sök

Golf 2 växellåds problem? koppling?

98 Inlägg
7 mars 2009
Trådstartare
#1
Tjenare, som topic lyder, jag har köpt en golf 2 och den kan plötsligt sluta driva när man backar, och den låter lite mer när man trycker ner kopplingen?
Nån som kan ha nån aning om vad det kan vara? om det är växellåda eller koppling eller nåt annat fel?
Provar gärna enkla tips om nån har det?
Och sen en till sak, passar GTI lådan direkt på en golf 2  1.6?
Ja skriv gärna om ni har några förslag som jag kan kolla/prova.

MVH

562 Inlägg
7 mars 2009
#2
Blir det som att växeln hoppar ur då när den slutar att driva?

9-5 Aero Sedan -05

98 Inlägg
8 mars 2009
Trådstartare
#3
micke-opel skrev:
Blir det som att växeln hoppar ur då när den slutar att driva?

Nej det är som att man har kopplingen i ungefär, och sen helt plötsdligt smäller det bara till och sen driver den igen.

460 Inlägg
8 mars 2009
#4
du har fel i lådan. för visst går det att köra fram utan problem?

832 Inlägg
8 mars 2009
#5
Ja så länge det är bara backen som krånglar så har du nog fel i lådan som föregående skrev.

Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"

98 Inlägg
8 mars 2009
Trådstartare
#6
Jo men det kan "hugga" till när man kör fram också, och även när bilen är av och neutralen är i och man rullar den så kan det hugga till.

98 Inlägg
9 mars 2009
Trådstartare
#7
nån som har varit med om nåt liknande? typ om drivknuten kan vara så svårt skadad? Även urtrampningslagret är slut, kan det ha nån betydelse??

460 Inlägg
9 mars 2009
#8
urtrampningslagret sitter inne i lådan och är rätt ovanligt att dom går sönder. Kolla knutarna men jag tror inte att det är dom. kolla genom den gröna pluggen som sitter uppe på lådan om det är (trådar) från kopplingen där.

832 Inlägg
10 mars 2009
#9
enklast är nog att riva bort lådan och kolla hur lameller, urtrampningslager och tryckplattan ser ut det är svårt att säga på rak arm. Men jag har för mig att man inte ser lamellerna genom det där hålet för det sitter väll bakvänt på dom. lamellerna sitter innanför svänghjulet om jag inte minns galet. Men det går kanske att se något ändå.

Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"

460 Inlägg
10 mars 2009
#10
det stämmer att kopplingen sitter bakvänt på dom men man brukar se om kopplingen har gåt sönder efter som att det blir som trådar från den. man brukar även känna det på lukten. urtrampningslagret sitter i bakkant på lådan bakom locket.

832 Inlägg
10 mars 2009
#11
Pilsk skrev:
det stämmer att kopplingen sitter bakvänt på dom men man brukar se om kopplingen har gåt sönder efter som att det blir som trådar från den. man brukar även känna det på lukten. urtrampningslagret sitter i bakkant på lådan bakom locket.

SÅ sant. Just det ja det är ju som en stång i axeln som trycker på tryckplattan så lagret sitter ju där bakom locket som sagt. Tur att någon är med iaf. tongue

Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"

98 Inlägg
10 mars 2009
Trådstartare
#12
tack för alla svar. För urtrampningslagret är slut, och jag funderar på om det bara kan vara så att drivknuten är så jävla slut, eftersom den "hugger" till på neutralen också. Så jag ska göra ett försök att hissa upp den och kollla hur dom ser ut och eventuellt byta.

460 Inlägg
11 mars 2009
#13
jobbar på vag så jag håller på dagligen med vw och audi. kollar drivaxlarna så att inte någon knut har farit.

98 Inlägg
11 mars 2009
Trådstartare
#14
Pilsk skrev:
jobbar på vag så jag håller på dagligen med vw och audi. kollar drivaxlarna så att inte någon knut har farit.

Okej tack:) ja jag ska kolla upp det i morgon hade jag tänkt smile

98 Inlägg
14 mars 2009
Trådstartare
#15
Har nu hissat upp bilen och snurrat på vänstra hjulet fram, och när man har bilen igång och snurrar på hjulet så vid ett visst läga typ "Skorrar" det typ skrapar och hackar, och sen låser den sig. Har börjat fundera igen vad det kan vara?
Det måste väl nästan vara lådan då??
Tacksamm för svar

832 Inlägg
14 mars 2009
#16
Jag skulle nog satsat på en ny låda.

Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"

1 150 Inlägg
14 mars 2009
#17
känner igen de problemet hugger och skorar.tog ner min vlåda och kollade då satt de inte en enda fjäder i lamelen och den ringen som hållde fast den runda platan som man fri kopplar med hadde lossnat altt låg strimlat på botten. du måste ju ta ner växelådan i vilket fall som helst urtrampningslagret går nästan aldrig sönder på dom mer än viparmen men då går de inte frikoppla alls!nee ja  har för mig de har större ingånde axel fast de är ju bara mäta eller kolla upp ! www.vwgolf.se bra sida!


98 Inlägg
14 mars 2009
Trådstartare
#18
Okej tack så mycket, Ne men urtrapmingslagret är totalt slut, låter som f*n, Men jag har ingen brott att fixa debn så jag ska riva ner lådan i sommar, och kolla allt efter hand hur det ser ut, och förhoppningsviss slipper jag byta lådan, men vi får se, uppskattar alla svar, skriv gärna om ni kommer på nåt mer smile

832 Inlägg
14 mars 2009
#19
Som sagt du måste ju ändå riva ner lådan så då blir det ju lite enklare att hitta felet.

Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"

1 150 Inlägg
14 mars 2009
#20
Ponnytrav skrev:
Okej tack så mycket, Ne men urtrapmingslagret är totalt slut, låter som f*n, Men jag har ingen brott att fixa debn så jag ska riva ner lådan i sommar, och kolla allt efter hand hur det ser ut, och förhoppningsviss slipper jag byta lådan, men vi får se, uppskattar alla svar, skriv gärna om ni kommer på nåt mer smile

urtrampning lagret kan du byta utan att ta ner lådan på golf bara öppna luckan på höger sida runt lock!



Sök