3957
Sök

Volvo b23 bränsletryck?

13 Inlägg
9 mars 2009
Trådstartare
#1
Hej jag har en 740 med b234f (16v) och jag misstänker att förpumpen håller på att ge upp tänkte felsöka och jag misstänker på att trycket ska ligga mellan 2-4 bar men om någon kan ett mer exakt tryck så berätta gärna smile

MVH/Jim

/Stormen

562 Inlägg
9 mars 2009
#2
Volvo använder 3,0 bar bränsletryck på alla modeller med insprutningssystemen LH 2.4 eller Regina.

9-5 Aero Sedan -05

13 Inlägg
9 mars 2009
Trådstartare
#3
ok tack för det, vet du vart d är bäst att mäta trycket för d fanns inget på bränsleregulatorn man kunde koppla in sig på, ska man försöka bygga någon egen adapter direkt efter pumpen?

/Stormen

562 Inlägg
9 mars 2009
#4
Vet ej hur det ser ut på din, men på Motronicsystemet så ansluter du en bränsletrycksmätare till bränslefördelningsrörets matningssida.

9-5 Aero Sedan -05

13 Inlägg
10 mars 2009
Trådstartare
#5
ok, men hur högt är trycket mellan förpump och huvudpumpen då? förpumpen kan ju inte trycka på mkt, 1 bar ?
Senast redigerat av -Stormen- (10 mars 2009)

/Stormen

562 Inlägg
10 mars 2009
#6
Har faktist ingen aning, men går bilen rent?

9-5 Aero Sedan -05

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
11 mars 2009
#7
Lättaste sättet att se om förpumpen är död är att tanka över halvtank eller mer. Upphör problemet du har så är det förpumpen, brukar dock inte märkas förrän du är nere på rödskalan.

Varför misstänker du att du har dåligt bränsletryck?

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

13 Inlägg
11 mars 2009
Trådstartare
#8
Svårstartad o har kollat över tändningen, när han startar så går han ju men ja tycker han har blivit slöare med tiden och allt mer svårstartad, ska kolla upp bränsletrycket.

/Stormen

Tottis_vbg
12 mars 2009
#9
kan inte vara kamremmen som hoppat en kugge nånstans?? vad har du för luftfilter? tänkte om du har öppet filter av billigare modell kan LMM:en bli dålig av det, kan ju va den även om det e std filter?

13 Inlägg
12 mars 2009
Trådstartare
#10
nee jag har kollat kamrem då ja plocka av balansaxelremmen, ja har standardfilter som är hyffsat nytt så nä ska kolla upp bränsletrycket ikväll så skriver jag sen vad jag hade för tryck o se om det är d som är felande

/Stormen

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
12 mars 2009
#11
kolla hur tändningen står som också.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

13 Inlägg
13 mars 2009
Trådstartare
#12
Jag byggde en egen tryckmätare och koppla in mig på bränsle ledning och kolla på mätaren när jag slog om tändningen då ska förpumpen skicka soppa till huvudpumpen och ett tryck ska visa sig på mätaren, det gjorde det ej.
Jag kolla bränsle relät och kontakterna på reläboxen, det var ok.
det gick ström till förpumpen så den måste vara död helt enkelt.
Bilen blir svårstartad så som jag förstår det att första sekunderna fattar inte pumpen att bilen är igång och en givare från fördelaren säger till huvudpumpen och berättar att bilen är igång och nu måste du pumpa, då måste han först suga från tanken till sig och trycka vidare till motorn det är därför den är svårstartad?
Men när bilen har mkt bensin i sig så är den lätt startad då det är tryck i tanken och soppan ligger på tryck mot huvudpumpen.

Nu har jag klurat ut det här, nu ska ja byta pumpjäveln smile

/Stormen

allätare
193 Inlägg
24 mars 2009
#13
-Stormen- skrev:
Jag byggde en egen tryckmätare och koppla in mig på bränsle ledning och kolla på mätaren när jag slog om tändningen då ska förpumpen skicka soppa till huvudpumpen och ett tryck ska visa sig på mätaren, det gjorde det ej.
Jag kolla bränsle relät och kontakterna på reläboxen, det var ok.
det gick ström till förpumpen så den måste vara död helt enkelt.
Bilen blir svårstartad så som jag förstår det att första sekunderna fattar inte pumpen att bilen är igång och en givare från fördelaren säger till huvudpumpen och berättar att bilen är igång och nu måste du pumpa, då måste han först suga från tanken till sig och trycka vidare till motorn det är därför den är svårstartad?
Men när bilen har mkt bensin i sig så är den lätt startad då det är tryck i tanken och soppan ligger på tryck mot huvudpumpen.

Nu har jag klurat ut det här, nu ska ja byta pumpjäveln smile

det stämmer bra! Du ska vara glad att du inte har regina bränsle system. det systemet har ju bara en motor som sitter i tanken. ska byta den imorgon sjukt jobbigt att få ut hela armaturen.. lycka till iaf=)

M.Persson -stockholm. 200sx Widebody DRFT
projekt:
http://www.nogs.se/forum/showthread.php?t=169636


Sök