Hejsan!
Det är en ganska lång historia men ska försöka korta ner den!
Det hela började med att jag lämnade in bilen till en bilverkstad då jag gjorde ett komptest och resultatet blev 11 kg på dem 4 första cylindrarna och 9,5 kg på den sista.
Under nerplockning så visade de sig att det var en ventil som hade läckt och inte toppackningen som jag trodde. Dem bytade då ut alla avgasventiler till nya och sedan monterades bilen ihop. När jag får tillbaka bilen så går den MYCKET sämre!
Efter mycket tjafs med bilverkstaden så orkade jag inte med dem längre utan jag tog saken i egna händer och började felsöka.
Båda packboxarna till kamaxlarna satt snett och läckte olja.
Jag har 12 kg på alla cylindrarna. Enligt volvo ska man ha 11-12 kg så det verkar ju lovande.
Nu går bilen betydligt bättre men när jag gasar fullt så visar min laddtrycksmätare 1,2 bar men efter 4500 varv så är det precis som om det inte finns något laddtryck. Den dör liksom ut!
Jag har efter det bytat till en ny intercooler, nya tryckrör, nya tryckrörsslangar från samco, nytt insug med nya packningar.
Jag har även monterat in en GFB hybrid återcirkulerande dumpventil och ett dumplock.
Men bilen går fortfarande inte bra!
När bilen ligger i en låg växel och jag låter bilen motorbromsa ner så att tomgångsmotorn ska ta över så börjar den rycka och hoppa fram, vilket den inte gjort tidigare.
Någon som kan ha ngt förslag på vad det kan vara?
Om det finns någon i skåneområdet som har mycket kunskaper inom Volvo 850 och vill hjälpa till så är jag mycket villig till att betala en slant för att få hjälp.
Jag har även en till fråga när jag ändå är igång!
Jag har ju monterat en dumpventil och har monterat den på tryckröret innan insuget. Men när jag gasar så dumpar den genom luftfiltert istället för dumpventilen.
Och när den dumpar så låter det inte ett snabbt pys utan den visslar ojämnt precis som om den slår tillbaka på turbon. Och det är väl inte direkt bra?
Tacksam för alla svar jag kan få!!
Mvh Robert
![smile](img/smilies/smile.png)