3850
Sök

Hur koppla relä?

Limnolog
170 Inlägg
20 mars 2009
Trådstartare
Skulle behöva lite hjälp med hur jag skall koppla två relän.

Det första är ett med dubbla utgångar som jag skall använda för att kunna stänga av sätta på mina olika smokemätare.¨

Det finns följande stifft: 30, 85, 86, 87, 87a, jag klurat lite. Är det så här jag skall koppla?

30 - 12V "+" från tändningslåset
85 - ? (Kan det vara så att denna skall gå till "+" på knappen jag skall styra allt med?)
86 - ? (Kanske "-" på samma knapp?)
87 - till "+" mätare nr. 1?
87a - till "+" mätare nr. 2?

Mätarna jordar jag var för sig.

Det andra relät är ett enkelrelä som har följande stift:
30 - 12V "+" från tändningslåset?
86 - ? (Kanske "-" på samma knapp?)
85- ? (Kan det vara så att denna skall gå till "+" på knappen jag skall styra allt med?)
87  - till "+" på lampa?

Det vore toppen om någon som kan detta skulle kunna kolla och säga om jag är påväg att elda upp bilen yikes.

Tack så länge!
/R

Ljuset i tunneln kan vara ett mötande tåg.

Limnolog
170 Inlägg
20 mars 2009
Trådstartare
Tack , den lathunden var skitbra smile
/R

Limnolog
170 Inlägg
20 mars 2009
Trådstartare
En liten fråg till, går man direkt från knappen till relät? Knapen skall väl jordas oxå va...fan man är ju helt kass på detta tongue

/R

21 761 Inlägg
20 mars 2009
Molinari skrev:
Det första är ett med dubbla utgångar som jag skall använda för att kunna stänga av sätta på mina olika smokemätare.¨

Det andra relät är ett enkelrelä

Så det relät med dubbla utgångar ska alltså växla mellan de två mätarna om jag har förstått rätt.

Det andra relät, vilken funktion har det?

Offroad Racing
3 122 Inlägg
21 mars 2009
Molinari skrev:
En liten fråg till, går man direkt från knappen till relät? Knapen skall väl jordas oxå va...fan man är ju helt kass på detta tongue

/R

Såvida du inte har en lampa i knappen så jorda den inte... Då kommer du bara undra varför säkringen går. En strömbrytare kopplar man ju in genom att klippa strömkabeln och "skarva" med strömbrytaren, typ...

Drönirettab skrev:
Molinari skrev:

Det andra relät är ett enkelrelä

Så det relät med dubbla utgångar ska alltså växla mellan de två mätarna om jag har förstått rätt.

Det andra relät, vilken funktion har det?

Ett relä med dubbla utgångar är ju ett vanligt relä, fast med en extra utgång på. (annars heter det ju växlande)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

21 761 Inlägg
21 mars 2009
Det kan hända att siffrorna på relät orsakar missförstånd. På de relän med dubbla utgångar som jag har sett så har det alltid varit växlande relä när utgångarna heter 87 och 87a, därför utgår jag ifrån att trådskaparen har ett växlande relä. smile

På de slutande relän med dubbla utgångar så har det stått antingen 87 på båda utgångarna eller 87 och 87b, inte 87a.

Det är nog så att relätillverkarna inte följer den nummerstandard som finns (åtminstone för Bosch) och då blir det lätt missförstånd när det handlar om slutande eller växlande relä. smile

Sök