4316
Sök

Trimning volvo 945 ltt som jag vill upp gradera till ftt

12 086 Inlägg
22 mars 2009
#21
Sätt ett tkors på wg-slangen så har du 0.5 i ladd =ftt
absolut enklaste och billigaste och rimligaste sättet tongue

2 121 Inlägg
22 mars 2009
Trådstartare
#22
Volvo_Mannen skrev:
Hackev8 skrev:
larsson.m skrev:
Tryckplatta 240mm förstärkt till B230 turbo m fl med M90 växellåda. Till det s k
dubbelsvänghjulet. För vridmoment upp till 525 Nm med standard organisk lamell.
TP-712 3295:-
http://kgtrimning.com/kopplingspec.htm



Tack ska kolla där på engång racea igår å sprengde komplingen orginal delar som är gubb körda ska man inte racea med

Den tryckplattan finns hos autoexperten också.

oki ska kolla senare ikväll


2 121 Inlägg
22 mars 2009
Trådstartare
#23
JapMax skrev:
Sätt ett tkors på wg-slangen så har du 0.5 i ladd =ftt
absolut enklaste och billigaste och rimligaste sättet tongue

nja jag vill ha lite mer ladd är van vid 1 bar 1,5 som jag hade sist i föra bilen


12 086 Inlägg
22 mars 2009
#24
Hackev8 skrev:
JapMax skrev:
Sätt ett tkors på wg-slangen så har du 0.5 i ladd =ftt
absolut enklaste och billigaste och rimligaste sättet tongue

nja jag vill ha lite mer ladd är van vid 1 bar 1,5 som jag hade sist i föra bilen

Ja.. men du ville ju ha ftt tongue Och ftt är 0.5.. över de är trim wink
Då kan jag rekommendera wgklockan från en bmw 525tds, den har ett grundtryck på 0.8 sen får du pysa upp resten.

2 121 Inlägg
22 mars 2009
Trådstartare
#25
JapMax skrev:
Hackev8 skrev:
JapMax skrev:
Sätt ett tkors på wg-slangen så har du 0.5 i ladd =ftt
absolut enklaste och billigaste och rimligaste sättet tongue

nja jag vill ha lite mer ladd är van vid 1 bar 1,5 som jag hade sist i föra bilen

Ja.. men du ville ju ha ftt tongue Och ftt är 0.5.. över de är trim wink
Då kan jag rekommendera wgklockan från en bmw 525tds, den har ett grundtryck på 0.8 sen får du pysa upp resten.

oki de lät inte fel men ska kolla upp de oxå


344 Inlägg
24 mars 2009
#26
Hackev8 skrev:
JapMax skrev:
Sätt ett tkors på wg-slangen så har du 0.5 i ladd =ftt
absolut enklaste och billigaste och rimligaste sättet tongue

nja jag vill ha lite mer ladd är van vid 1 bar 1,5 som jag hade sist i föra bilen

ska du ha 1,5 bars laddtryck så e det lite fler saker du måste byta. som till att börja me spridare och intercooler.


10 287 Inlägg
24 mars 2009
#27
Varför vill du ha ett visst laddtryck? Är det inte effekten som är intressant?
Alla turbomotorer jag har byggt har jag byggt för effekt - inte för laddtryck.
8V fick jag 360Hkr vid 1.5 bar @5500rpm trots problem med grenröret och 16V fick jag 443Hkr vid 1.18bar, båda motorerna 2.3 liter.
Våldta inte motorn med laddtryck, bygg effektiv motor istället så minskar du påkänningar på grejorna och får mycket bättre resultat.
Högt laddtryck i sig säger bara att det tar stopp nånstans.

/Göran

Hackev8 skrev:
nja jag vill ha lite mer ladd är van vid 1 bar 1,5 som jag hade sist i föra bilen

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

1 004 Inlägg
24 mars 2009
#28
det är väll inget fel med laddtryckskompensering? smile

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"

10 287 Inlägg
24 mars 2009
#29
Du vet vad jag är ute efter. Orginalmotorer med våldsamt höjda laddtryck där man skulle fått mer effekt vid lägre ladd och en mera körbar bil bara genom att tex byta kam.
Höja laddtryck är inte fel om effekten följer med...roll

/Göran

262turbo skrev:
det är väll inget fel med laddtryckskompensering? smile

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

1 004 Inlägg
24 mars 2009
#30
Sharky skrev:
Du vet vad jag är ute efter. Orginalmotorer med våldsamt höjda laddtryck där man skulle fått mer effekt vid lägre ladd och en mera körbar bil bara genom att tex byta kam.
Höja laddtryck är inte fel om effekten följer med...roll

/Göran

262turbo skrev:
det är väll inget fel med laddtryckskompensering? smile


är helt med på vad du menar... smile

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"

2 121 Inlägg
24 mars 2009
Trådstartare
#31
Sharky skrev:
Varför vill du ha ett visst laddtryck? Är det inte effekten som är intressant?
Alla turbomotorer jag har byggt har jag byggt för effekt - inte för laddtryck.
8V fick jag 360Hkr vid 1.5 bar @5500rpm trots problem med grenröret och 16V fick jag 443Hkr vid 1.18bar, båda motorerna 2.3 liter.
Våldta inte motorn med laddtryck, bygg effektiv motor istället så minskar du påkänningar på grejorna och får mycket bättre resultat.
Högt laddtryck i sig säger bara att det tar stopp nånstans.

/Göran

Hackev8 skrev:
nja jag vill ha lite mer ladd är van vid 1 bar 1,5 som jag hade sist i föra bilen


de var oxå tanken att göra med motorn men tänkte få tag på en annan motor å göra de med sen sätta i en ny å färdig trimmad å renoverad motor men ska börja lite smått fixa laddet sen ta de lite löngt  men den ska trimmas så de blir rätt men har inte så mycke kunskap för de men man får lära sig


2 121 Inlägg
24 mars 2009
Trådstartare
#32
sunkmaster skrev:
Hackev8 skrev:
JapMax skrev:
Sätt ett tkors på wg-slangen så har du 0.5 i ladd =ftt
absolut enklaste och billigaste och rimligaste sättet tongue

nja jag vill ha lite mer ladd är van vid 1 bar 1,5 som jag hade sist i föra bilen

ska du ha 1,5 bars laddtryck så e det lite fler saker du måste byta. som till att börja me spridare och intercooler.

spridare å ic ska byttas å chip ska monteras men jag vet inte ricktigt vilken spridare jag ska ta för bra effekt men jag har fått tag på en westget nu av en skyst kille här på garaget


1 915 Inlägg
24 mars 2009
#33
Gröna R spridare 968 och 3" LMM blir bra.

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

Pan
24 mars 2009
#34
Skadar ju inte att byta till en 531 topp heller smile Vet inte hur mycket man kan kräma ur med en 530?

Kör med en 1.2bar wastegate från BSR + Vikingchip Ecomax. Laddar ca 0.9-1bar nu skulle kunna tänka mig att det är ca 190-200hk. Måste dock byta till diffspärr snart då den öppna org skiten suger stenhårt!! Kvittar ju om jag har 300 blir ju inget kul utan spärr iaf wink

drifter
95 Inlägg
24 mars 2009
#35
min går perfekt med chip och t-korsad wg-slang drar ju polarens mappade ftt med 16t på iaf har ett ladd på 0.9-1.0 bar

//Chrille

1 062 Inlägg
24 mars 2009
#36
köp en ställbar wastegate och ett viking chip, så får du en rolig bil. jag kan starkt rekomderar ställbara wastegate från http://www.turbomeck.se/wastegate.htm kostar 600:- sen till komme frak. har haft sån på min gamla 940 och vet många som är väldigt nöjda med hans ställbara wastegate. istället för att köpa en från bsr för 1200-1300:-
Senast redigerat av Ricky (24 mars 2009)

2 121 Inlägg
2 april 2009
Trådstartare
#37
Ricky skrev:
köp en ställbar wastegate och ett viking chip, så får du en rolig bil. jag kan starkt rekomderar ställbara wastegate från http://www.turbomeck.se/wastegate.htm kostar 600:- sen till komme frak. har haft sån på min gamla 940 och vet många som är väldigt nöjda med hans ställbara wastegate. istället för att köpa en från bsr för 1200-1300:-

jag ska snart beställa westget där ifrån ska först fixa med chevan Tack för tipset



Sök