2653
Sök

Bygga stöddigare bränslesystem med små kostnader

670 Inlägg
25 mars 2009
Trådstartare
Hej!
Eftersom åkafort prylarna börjar trilla in har jag börjat klura på hur jag ska göra med soppasystemet.

Min tanke är att gå från tank med en högflödande inlinepump till en catchtank via stålomspunnen slang. Sedan från catchtank till fuelrail via 6-8mm rostfritt rör där endast sista biten är stålomspunnen slang (då denna är förbannat dyr. Här kan man ju tänka sig att en eller två externa pumpar sköter leveransen ut från tanken och sedan kör man röret efter ett y-block.  Samma sak gäller returen...dvs från fuelrail till tank är det rf-rör och endast slang sista biten.

Det kluriga är vilken typ av koppling man ska använda sig av mellan slang och rör. Vill ju gärna åka med AN anslutningar då det är de som gäller på fuelrailen.

Är detta en vettig ide eller ska jag skita i det och öppna lädret och köra på stålomspunnen slang överallt.

Hur han ni andra löst era bränslesystem?

Mvh Daaanyy

670 Inlägg
25 mars 2009
Trådstartare
O denna tråd skulle givetvis ligga under avancerat?

Mvh Daaanyy

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
25 mars 2009
Annars så byter du bara till lite grövre gummislang hela vägen och skruvar på en nippel och kör slangklämma...
Tror det blir lite jävligt att kröka rostfria rör och få bra böjar som inte hämmar flödet men fortfarande få det att passa vettigt...
Gummislang e som sagt ganska billigt...

12 086 Inlägg
26 mars 2009
Små kostander läser jag i din rubrik.
Stålomspunnet är bara överkurs och ser fränt ut tongue

Du har AN på fuelrailen ja, men överallt annars kan du ju köra med någon annan vanligare standard i stål så får du ner priserna duktigt. Och varför ska du ha rostfritt? Duger inte koppar? tongue Vilka rör som hällst i metall håller bättre för tryck än stålomspunnet så de finns ingen anledning att ha slang hela vägen under bilen.

153 Inlägg
26 mars 2009
men så hemskt dyrt är inte stålomspunnet, är ju kopplingarna som är de dyra. roll . men varför inte köra med rör under bilen och sen slang i motorrummet. tycker det borde va de bästa!!

670 Inlägg
26 mars 2009
Trådstartare
rb skrev:
men så hemskt dyrt är inte stålomspunnet, är ju kopplingarna som är de dyra. roll . men varför inte köra med rör under bilen och sen slang i motorrummet. tycker det borde va de bästa!!

Hehe var ju det jag tänkte. Frågan är vad man ska köra med för kopplig mellan rör o slang. Finns det AN svetsändar i rf? har hittat i alu. Alternativet kan ju vara skärringskopplingar...

Koppar går fetbort då den kan fälla ut om man får för sig att tanka racesoppa.

Mvh Daaanyy

KHRacing
27 mars 2009
du behöver inte en dyr högflödespump som matar catchtanken -
men därefter behövs de om du skall ha lite effekt

670 Inlägg
27 mars 2009
Trådstartare
tänkte köra min Henko 275lph som passar hyffsat fint i orginalarmaturen...Behöver man dubbla pumpar för runt 450hk mån tro. Kanske lika bra i vilket fall som för jag vet att det kommer säkert utvecklas

Mvh Daaanyy

153 Inlägg
27 mars 2009
jag hade nog kört på dubbla pumpar, om du nu inte har tänkt o köra på en lite värre pump.. det finns an- anslutningar för rör med så det går nog att koppla ihop rör och slang! men jag hade nog kört alu rör från pumpen fram till catchtanken, om du nu har så mycket nytta av en sån. och sen stålomspunnet resten! du behöver inte göra det så avancerat smile

Forummoderator
10 576 Inlägg
27 mars 2009
JIC passar direkt på AN och finns hos hydraulfirman. Hydraulfirmor brukar ofta ge saftiga rabatter av nån anledning.

http://www.pressurelinks.com/images/jic-fitting.jpg

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

670 Inlägg
27 mars 2009
Trådstartare
se där ja. Nu snackar vi. Skiter fullständigt i om det är blå/rödeloxerat eller ej wink. Tack för tipset

Mvh Daaanyy

Thorsella
27 mars 2009
Ja kör med 3st 202 pumpar från biltema med urborrade backventiler   8mm stålomspunnen slang i turen och 10mm stålomspunnen slang till returen  orginal fulerail samt soppaslangar fram  motorn är en 3liters volvo 6a på e85   den bromsade jag 712hästar
slangar 1200kr på hydraul firma samt kopplingar till pumpar o filter   och pumparna 499st

tycker ja e billigt iaf  flödade mina pumpar i returen med 5bars bränsletryck  till 480liter i timmen

Sök