3355
Sök

Volvo 740 B230f dör!

19 Inlägg
28 mars 2009
Trådstartare
Hej, jag har en 90.ans volvo 740 GL med B230f inspruts motor. startade bilen och den gick som vanligt, sedan när den blev varm så började det med att varvräknaren dog, stereon dog, vindrute torkarna orkade bilen knappt driva osv. sedan började bilen dö ut och därefter la av, och var heldöd, hände ingenting när man vred på nyckeln. Lät bilen stå ca 45 min, och den starta och gick som vanligt tills den började bli varm och då hände samma sak, men den gick att starta med starthjälp på batteriet.

vad kan det vara för fel?? (batteriet är nästintill nyköpt å inget billigt skit heller)

mkt tacksam för svar smile  mvh// Christian

Avstängd
122 Inlägg
28 mars 2009
va den så innan du bytte batteri? kanske är fel på batteriet el generatorn

Mr White
1 072 Inlägg
28 mars 2009
Mät upp generatorn å kolla om den laddar samt kollar kolen i den.

19 Inlägg
28 mars 2009
Trådstartare
m_ster skrev:

det enda felet som var innan ja bytte batteriet va att det laddade ur hela tiden. så kan ju vara generatorn då som inte orkar ladda smile ska kolla upp den    Tack för svar!

19 Inlägg
28 mars 2009
Trådstartare
Robban 245 skrev:
Mät upp generatorn å kolla om den laddar samt kollar kolen i den.

Tack för svaret! ska kolla upp den smile

Avstängd
122 Inlägg
28 mars 2009
chrille_740 skrev:
m_ster skrev:

det enda felet som var innan ja bytte batteriet va att det laddade ur hela tiden. så kan ju vara generatorn då som inte orkar ladda smile ska kolla upp den    Tack för svar!

prova att byta kolen i generatorn.. funkar inte det prova med en annan generator.. felet bör ligga där.. känns som att du har ett fel som ja har haft förut.

32 Inlägg
28 mars 2009
kan bara vara glapp i nån kabel till generatorn, hade ett liknade problem på min 740 med b230f, bilen gick som vanligt men heltplötsligt slutade varvräknaren, fläkten, sterion o allt de att fungera. visade sig att det var en kabel baki mätarhuset som gick till generatorn som var glapp.
Funkar varvräknare o de för dig om du lägger i friläge och varvar upp den ? isåfall är de nog samma som jag hade så prova kolla att alla kablar till mätarhuset sitter fast ordentligt, kan vara de smile

19 Inlägg
28 mars 2009
Trådstartare
M-Lundgren skrev:
kan bara vara glapp i nån kabel till generatorn, hade ett liknade problem på min 740 med b230f, bilen gick som vanligt men heltplötsligt slutade varvräknaren, fläkten, sterion o allt de att fungera. visade sig att det var en kabel baki mätarhuset som gick till generatorn som var glapp.
Funkar varvräknare o de för dig om du lägger i friläge och varvar upp den ? isåfall är de nog samma som jag hade så prova kolla att alla kablar till mätarhuset sitter fast ordentligt, kan vara de smile

okej. nej varvräknaren är död fast jag varvar med friläge, sedan dör bilen, men tar jag starthjälp eller väntar ett tag så funkar allt ett tag igen.  men kolen va sliten i generatorn, får prova byta dom å se om det kan vara felet smile

311 Inlägg
28 mars 2009
Mät först om den laddar? Sätt en voltmätare på batteriet och starta bilen, bör ha runt 14V spänning...

32 Inlägg
28 mars 2009
okej , de kan ju vara laddrelät också. Då brukar dom ju stanna och vara stendöda utan starthjälp, men som sagt prova mäta upp batteriet när du står på tomgång om se om generatorn laddar nå, annars kostar inte ett laddrelä många kronor smile

19 Inlägg
31 mars 2009
Trådstartare
Har nu bytt laddningsregulatorn smile och bilen startar och verkar gå som den ska smile

Motorburen Ungdom
499 Inlägg
31 mars 2009
Kan vara en diod i generatorns som gått sönder så den laddar in för mycket i batteriet så du har pajjat det, så beteede sig min brors caddilack när det var generatorn iallafall ..

Jag gasade upp den till 100 och slog i 2:an ..
Kolla in mitt projekt på mitt Galleri!
www.garaget.org/Triton

Sök