3416
Sök

Likström eller växelström

Olika
907 Inlägg
31 mars 2009
Kristian_V skrev:
Sharky skrev:
Likström är definitonsmässigt när strömmen hela tiden flyter åt samma håll. Växelström när strömmen byter riktning.

Pulserande likström är inte växelström.

Tar du ren växelström i sinusform och halvvågslikriktar den (tänk på ordet halvvågs-likriktar) så får du likström. Pulserande men likt förbaskat likström.

/Göran

Där sa du precis det jag menar eller påstår. Vad var den halvvågslikriktade strömmen, innan man likriktade den? Jo... Växelström...
Att man kallar en generator för likströms generator, betyder inte att den gör likström. Den gör växelström och omvandlar den till likström, som den sedan levererar.  Därför vill jag inte fortsätta tjat emot.
Jag blev nyfiken om det verkligen finns en generator som kan GÖRA likström direkt, och bad om exempel på detta. För mig veterligen finns det ingen mekaniskt fungerande generator som kan generera likström.
(Solceller och kemiska processer typ bränsleceller genererar likström. De alstrr ström utan rörliga delar.)

Så jag ger mig, det finns likströms generatorer. (En definitions fråga där)

P.S.
Jag tror vi glidit lite oftopic. wink

I en likströmsgenerator, likt den jag länkade till och som även användes i mindre version i bla bilar PULSERAR som sagt strömmen men den byter inte riktning, därmed är det likström.
Med pulserar menar jag att den går från 0V till sinuskurvans positiva sidas topp(amplitud) enbart, den svänger ej hela sinuskurvan som växelström gör.

Mvh
Fredrik

Glasmästare men just nu tyvärr helt sjukskriven
236 Inlägg
Följ strömmen..
233 Inlägg
1 april 2009
Kristian_V skrev:
Likriktaren

Exakt, och en likriktare består av dioder eller en kondensator. Eftersom generatorn jag länkade tidigare varken har dioder eller en kondensator klassas den som likströmsgenerator.

340 Inlägg
2 april 2009
du kan to.m ta en liten enkel 1,5V likströms motor och snurra på axeln och få ut en likström.

1 893 Inlägg
2 april 2009
Startmotorpunktse skrev:
Kristian_V skrev:
Likriktaren

Exakt, och en likriktare består av dioder eller en kondensator. Eftersom generatorn jag länkade tidigare varken har dioder eller en kondensator klassas den som likströmsgenerator.

Jag har ju redan get mig..!
Sedan behövs det inte Dioder för att likrikta en ström, Man likriktade långt innan dioden var uppfunnen. En kondensator likriktar ingenting i alla fall, har inte med saken att göra. (Den jämnar ut den vågformiga likströmen, lagrar ström i toppen av kurvan, för att släppa den i botten. Men det är en annan historia.)

newBadboy skrev:
du kan to.m ta en liten enkel 1,5V likströms motor och snurra på axeln och få ut en likström.

Om du gör det, får du ut en ström som ser ut som en sinus kurva, där underdelen är vänd, stömen pulserar från noll till 1,5v och tillbaka till noll igen, åter upp till 1,5v och till noll igen.  Ett tydligt tecken på att man från början skapat växelström, och sedan likriktat den... Hur gick det till? Utan dioder och allt? Fundera på det ! wink
Senast redigerat av Kristian_V (2 april 2009)

10 287 Inlägg
3 april 2009
En likströmsgenerator skapar likström. Det finns inget "från början" som skapar växelström i en likströmsgenerator. Direkt ut "på sladdarna" kommer likström.

Vad är det vi skall fundera på?

Att en vågform ser ut som halvvågslikriktad växelström är inget bevis på att det var växelström från början.

/Göran

Kristian_V skrev:
Om du gör det, får du ut en ström som ser ut som en sinus kurva, där underdelen är vänd, stömen pulserar från noll till 1,5v och tillbaka till noll igen, åter upp till 1,5v och till noll igen.  Ett tydligt tecken på att man från början skapat växelström, och sedan likriktat den... Hur gick det till? Utan dioder och allt? Fundera på det ! wink

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

1 893 Inlägg
3 april 2009
Sharky skrev:
En likströmsgenerator skapar likström. Det finns inget "från början" som skapar växelström i en likströmsgenerator. Direkt ut "på sladdarna" kommer likström.

Vad är det vi skall fundera på?

Att en vågform ser ut som halvvågslikriktad växelström är inget bevis på att det var växelström från början.

/Göran

Du behöver inte fundera på någonting. Gå ut o ha en trevlig fredag. wink

Vi diskuterar "Likström eller växelström"

Jag hävdade från början att det inte finns några likströms generatorer... Jag har böjt mig för majoriteten, det finns vist likströms generatorer. (En definitions fråga.) Vad jag säger är att det finns en anlednig till att man inte får ut en rak spänning om man sätter snurr på en 1,5V elmotor.

Jag hävdar fortfarande att man inte kan alstra en likspänning med en roterande magnet. tänk efter... (Eller gå ut o njut av solen.) ibland måste ju den roterande nord (Plus) polen hamna på andra sidan, eller?
Man kan inte köra ett halvt varv och börja om...

Strömen i ett batteri är ganska jämn, En kemisk process levererar likspänning.
Strömen ur en solcell är likaledes ganska jämn. Och Likström.
I båda fallen finns där ingen minus sida att passera för att komma tillbaka till plus, som det fins i en grunka som snurrar runt en axel.

Ta 1,5V likströms motorn ovan som ett exempel.
INNE i motorn (När man använder extern kraft för att rotera den.) alstras en spänning som ser ut som en hel sinus kurva = Växelström. Eftersom det är en likströms motor, så finns där ett ankare på axeln som fasvänder polerna varje halvt varv, just där spänningen paserar noll på sinuskurvan, på så sätt spegelvänds den nedre delen av kurvan från att INNE i lindningarna vara negativ, till att bli positiv istället, efter ankaret och ut på trådarna.

Men vist. Säger du att det inte fanns växelström där från början så är det väl så då.

Definitions mässigt, enligt definition bestämd här i tråden, så sitter det alltså en likströms generator i min bil, för det kommer ju ut likström ur den, direkt ut på sladdarna.
(Volvo definerar den som en växelströms generator, men vad vet dom? wink )

Följ strömmen..
233 Inlägg
6 april 2009
Kristian_V skrev:
Jag hävdar fortfarande att man inte kan alstra en likspänning med en roterande magnet. tänk efter... (Eller gå ut o njut av solen.) ibland måste ju den roterande nord (Plus) polen hamna på andra sidan, eller?
Man kan inte köra ett halvt varv och börja om...

Om vi ska gå så djupt så missar du en viktig sak nämligen uppbyggnaden av rotorn (ankaret) eller närmare bestämt kollektorn. Den är uppdelad i många mindre delar som inte är ledande förutom när de har kontakt med ett kol (vilket de har i 5-10% av varvet) vilket gör att kurvan blir ytterst liten. Teoretiskt kan du säkert säga att det är växelström (dock är det pulserande likström), det är som sagt en definitionsfråga. Perfekt likström är nästan omöjlig att uppnå, speciellt i en generator.

Det skulle vara intressant att veta vilken generator Volvo säger är en växelströmsgenerator, dvs vad sitter i din bil.

1 893 Inlägg
6 april 2009
Startmotorpunktse skrev:
...Det skulle vara intressant att veta vilken generator Volvo säger är en växelströmsgenerator, dvs vad sitter i din bil.

Vad jag har för bil, framgår under min avatar till vänster.
Lite bilder ur min instruktions bok.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/31872/613776_okatsg.jpg
Omslag, Instruktionsbok för V40 T4, 2003

https://www1.garaget.org/gallery/archive/31872/613777_nfkasx.jpg
Sidan 162

https://www1.garaget.org/gallery/archive/31872/613779_qfshx4.jpg
Delförstorning sid 162.

Någonting mera jag kan hjälpa till med?

Olika
907 Inlägg
7 april 2009
Att man de senaste 30-40 åren använt växelströmgenerator med inbyggd likriktare är det ingen som sagt emot, det är en del i utvecklingen, att gå från stora klumpiga likströmsgeneratorer med dålig verkningsgrad till växelströmsgeneratorer som både spar plats vikt och har betydligt högre verkningsgrad.

I folkmun säger man att bilen har "växelströmsgenerator" men nämner inte att den har inbyggd likriktare, hur skulle det se ut om Volvo skrev "likströmsgenerator"(som det ju eg blir iom likriktningen) i instruktionsboken ?

Mvh
Fredrik

Följ strömmen..
233 Inlägg
7 april 2009
Det är en växelströmsgenerator med en diodbrygga (likriktare) så Volvo har helt rätt. Om du tittar i en gammal Amazon instruktionsbok så kommer det sannolikt att stå likströmsgenerator.

1 893 Inlägg
7 april 2009
fredriq skrev:
...I folkmun säger man att bilen har "växelströmsgenerator" men nämner inte att den har inbyggd likriktare, hur skulle det se ut om Volvo skrev "likströmsgenerator"(som det ju eg blir iom likriktningen) i instruktionsboken ?

Säger du att Växelströms generator + Likriktare = Likströms generator?
Har jag uppfattat komentaren rätt?

Startmotorpunktse skrev:
Det är en växelströmsgenerator med en diodbrygga (likriktare) så Volvo har helt rätt. Om du tittar i en gammal Amazon instruktionsbok så kommer det sannolikt att stå likströmsgenerator.

Som jag sagt några gånger nu, jag har gett mig för "grupp trycket" men har ingen av er herrar lust att förklara lite mera ingående hur likströms generatorn "genererar" strömen? Länk till någon sida som visar lite mera än en bild på en gammal järnklump?
Då jag nu medgivit att det finns likströms generatorer, så vill jag hemskt gärna veta hur de genererar likströmmen?
Senast redigerat av Kristian_V (7 april 2009)

Olika
907 Inlägg
8 april 2009
Kristian_V skrev:
fredriq skrev:
...I folkmun säger man att bilen har "växelströmsgenerator" men nämner inte att den har inbyggd likriktare, hur skulle det se ut om Volvo skrev "likströmsgenerator"(som det ju eg blir iom likriktningen) i instruktionsboken ?

Nej jag menar att det är en växelströmsgenerator som lämnar likström mha intern diodbrygga som liktriktar strömmen ur den!

Om du offrar 2 min av din dyrbara tid kan du använda google eller motsvarande och söka efter information på egen hand om likströmsgeneratorn, allt kan inte serveras på silverfat med guldkant!

Mvh
Fredrik

4 Inlägg
8 april 2009
hej ett bra sätt att skilja likströms vs växelströms generator är att göra som jänkarna där
likströmsgenerator = generator
alltså den genererar ström tack vare att en elslinga =rotor tvingas genom ett magnetfält där ena magneten alltid är minus och den andra plus. tack vare detta så blir det alltid + på pluskolet i generatorn = LIKström.
växeströmsgenerator = ALTERNATOR
alltså den alternerar ström genom att en elslinga i statorn (den sitter fast monterad i huset) blir utsatt för ett magnetfält av rotorn som vid varje halvvarv ändras från plus till minus. sen går den till en likriktare för att komma ut som LIKström

vad som inte tagits upp är varför dom gick över till alternatorer (eller så har jag missat det inlägget)
anyway i en likströmare sitter dom grova lindningarna i rotorn, i alternatorn sitter dom i huset.
vad får vi ut av detta jo en generator kan bara varvas visst mycket sen börjar lindningarna att slungas utåt vilket medför haveri men i alternatorn sitter det tunna lindningar irotorn som tåls att varvas högre = bättre effekt

i usa tror jag mopar var först med standardmonterade alternatorer 1961

mvh
Micke L
www.pip.o.se

1 893 Inlägg
8 april 2009
fredriq skrev:
Kristian_V skrev:
fredriq skrev:

Nej jag menar att det är en växelströmsgenerator som lämnar likström mha intern diodbrygga som liktriktar strömmen ur den!

Om du offrar 2 min av din dyrbara tid kan du använda google eller motsvarande och söka efter information på egen hand om likströmsgeneratorn, allt kan inte serveras på silverfat med guldkant!

Varför tänkte jag inte på det..? Googla säger du? Bra idé!?
Just nu fick jag 1290 träffar på "likströmsgenerator", tar lite mer än två minuter att gå igenom. Därför jag bad er som så hårt hävdar att man kan producera likström, visa mig! Men, men...

Jag får tacka så mycket för ditt utömmande svar.
"En VÄXELSTRÖMSGENERATOR som lämnar likström mha intern diodbrygga"

Vi snackar äpplen och päron verkar det som...
Jag säger att det inte går att producera likström, du tjatar om att en växelströmsgenerator spottar ut likström. (Som blivit likriktad)
Du skrev precis i ditt egna inlägg det jag hävdat hela tiden.

EDIT: jag gav upp redan på sid 1. Medgav att OK det finns likströmsgeneratorer. Jag har sett texter med egna ögon, där det står just orden "Likströmsgenerator"
Men det är ingen sida eller site, eller person här som kunnat förklara hur den genererar likströmen.

Fick jag svaret? Det enda svaret i ditt förra inlägg?
Jag sitter inte här och tjatar emot bara för att jävlas. Jag vill verkligen lära mig nått nytt här. För i skolan fick jag lära mig grundprinciperna för hur generatorer och givetvis också elmotoer fungerar. Nu kommer några här och hävdar att man kan generera likström då blir jag hungrig på den kunskapen.
Men allt ni skrapat ihop så här långt är manicker som spottar ut likström. Inte hur de allstrat LIKSTRÖMen?
Komma med småspydigheter om att jag skall googla det... Jag har googlat och läst i mera än en timma, men inte hittat en enda riktig beskrivning på en likströms generator som inte alstrat strömen som växelström först.
Senast redigerat av Kristian_V (8 april 2009)

blacken
8 april 2009
Kristian_V skrev:
fredriq skrev:
Kristian_V skrev:

Just nu fick jag 1290 träffar på "likströmsgenerator", tar lite mer än två minuter att gå igenom. Därför jag bad er som så hårt hävdar att man kan producera likström, visa mig! Men, men...

Jag säger att det inte går att producera likström, du tjatar om att en växelströmsgenerator spottar ut likström. (Som blivit likriktad)

Skillnaden mellan dom är ju att en växelströmare altenerar polariteten från generatorn. Medans "likströmaren" INTE gör det. Som någon tidigare skrev att "likströmaren" lämnar en PULSERANDE "ström" inte en växlande dito som växelströmaren gör..

1 893 Inlägg
8 april 2009
Att kalla en "växelströms generator med diodbrygga" för "likströms generator", är ungefär som att säga att min bil är högerstyrd när jag backar. Ratten sitter fortfarande på samma plats i bilen, men vänder man körriktning blir ju bilen högerstyrd.

Jag har inte hittat en enda manick på nätet som allstrar likström. De allstrar allihopa växelström som man sedan likriktar på lite olika sätt. En del kallas likstöms, andra växelströms.
Vi kan väl konstatera att moderna bilar har 12V likström elsystem och lämna rästen där hän, Den här diskutionen leder ingen vart.
Oavsett hur strömmen kommer ur generatorn, görs den om till 12V likström för att kunna lagras i batteriet, och för att alla elektronik kretsar kräver likström. Punkt slut.

Åter igen. (Ja jag har Googlat) om någon har en länk till en vettig sida där man förklarar en likströms generators uppbyggnad, skulle det uppskattas.

10 287 Inlägg
8 april 2009
Inte länk att läsa direkt men här:

http://libris.kb.se/bib/7273473

Hans Mogensens lärobok i elmaskiner som finns på biblotek. Där går han igenom bl a serie, shunt och Compoundgeneratorn för likström.

Den finns bl a att låna på Chalmers bibliotek såg jag.

/Göran

Kristian_V skrev:
om någon har en länk till en vettig sida där man förklarar en likströms generators uppbyggnad, skulle det uppskattas.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

4 Inlägg
8 april 2009
Kristian_V skrev:
fredriq skrev:
Kristian_V skrev:

EDIT: jag gav upp redan på sid 1. Medgav att OK det finns likströmsgeneratorer. Jag har sett texter med egna ögon, där det står just orden "Likströmsgenerator"
Men det är ingen sida eller site, eller person här som kunnat förklara hur den genererar likströmen.

Fick jag svaret? Det enda svaret i ditt förra inlägg?
Jag sitter inte här och tjatar emot bara för att jävlas. Jag vill verkligen lära mig nått nytt här. För i skolan fick jag lära mig grundprinciperna för hur generatorer och givetvis också elmotoer fungerar. Nu kommer några här och hävdar att man kan generera likström då blir jag hungrig på den kunskapen.
Men allt ni skrapat ihop så här långt är manicker som spottar ut likström. Inte hur de allstrat LIKSTRÖMen?
Komma med småspydigheter om att jag skall googla det... Jag har googlat och läst i mera än en timma, men inte hittat en enda riktig beskrivning på en likströms generator som inte alstrat strömen som växelström först.

du har ett minusfält i ena sidan av generatorn och på andra har du ett plusfält. mitt emellan roterar ett ankare med flera lindningar som ligger längs med generatorn. i slutet av ankaret sitter det en massa plattor som kallas kollektor, som i sin tur löper på 2 kol minus och pluskol.
när en lindning ligger horisontellt mellan plus och minus pol så skickas det ett magnetfält genom lindningen
så att den blir strömförande och pga magnetsfältets riktning blir det alltid + på den kollektorplatta som är mitt för pluskolet. när den har snurrat ett halvarv och igen utsätts för magnetfältets riktning så blir det + på den kollektorplatta som då ligger mitt för +kolet.
magnetiseringen av fältena styrs av laddregulatorn som ökar och minskar spänningen över dessa.
kan även hänvisa till mitt tidigare inlägg idag.
micke

Sök