Sharky skrev:
En likströmsgenerator skapar likström. Det finns inget "från början" som skapar växelström i en likströmsgenerator. Direkt ut "på sladdarna" kommer likström.
Vad är det vi skall fundera på?
Att en vågform ser ut som halvvågslikriktad växelström är inget bevis på att det var växelström från början.
/Göran
Du behöver inte fundera på någonting. Gå ut o ha en trevlig fredag.
Vi diskuterar "Likström eller växelström"
Jag hävdade från början att det inte finns några likströms generatorer... Jag har böjt mig för majoriteten, det finns vist likströms generatorer. (En definitions fråga.) Vad jag säger är att det finns en anlednig till att man inte får ut en rak spänning om man sätter snurr på en 1,5V elmotor.
Jag hävdar fortfarande att man inte kan alstra en likspänning med en roterande magnet. tänk efter... (Eller gå ut o njut av solen.) ibland måste ju den roterande nord (Plus) polen hamna på andra sidan, eller?
Man kan inte köra ett halvt varv och börja om...
Strömen i ett batteri är ganska jämn, En kemisk process levererar likspänning.
Strömen ur en solcell är likaledes ganska jämn. Och Likström.
I båda fallen finns där ingen minus sida att passera för att komma tillbaka till plus, som det fins i en grunka som snurrar runt en axel.
Ta 1,5V likströms motorn ovan som ett exempel.
INNE i motorn (När man använder extern kraft för att rotera den.) alstras en spänning som ser ut som en
hel sinus kurva = Växelström. Eftersom det är en likströms motor, så finns där ett ankare på axeln som fasvänder polerna varje halvt varv, just där spänningen paserar noll på sinuskurvan, på så sätt spegelvänds den nedre delen av kurvan från att INNE i lindningarna vara negativ, till att bli positiv istället, efter ankaret och
ut på trådarna.
Men vist. Säger du att det inte fanns växelström där från början så är det väl så då.
Definitions mässigt, enligt definition bestämd här i tråden, så sitter det alltså en likströms generator i min bil, för det kommer ju ut likström ur den, direkt ut på sladdarna.
(Volvo definerar den som en växelströms generator, men vad vet dom?
)