3455
Sök

[Renovering, lack + motorbyte, AIRRIDE] Volvo 144 -67

Helrenovering med motoruppgradering och luftfjädringsbygge på min Volvo 144 -67, målas i en ljus lamborghini grön med ljusgul pearl, och moddas för att kunna stå på 18" ekerfälgar. Cleant stuk och mycket krom är tanken,... Visa mer

amatörkonstruktör
563 749 Visningar
Uppdaterades senast 12 april 2013
amatörkonstruktör
535 Inlägg
14 januari 2012
Trådstartare
#721
Fick hem en bakaxel igår som jag tänkte riva och ta klumpen ur, men varenda bult som inte var rostig och satt fast som berget var rund, så det blev vinkelslip tillslut wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/87/86225/86225-76fdd3982a384f52796bb7a6b1798241.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/87/86225/86225-9b63e270c991112ca971b306e5bffa80.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/87/86225/86225-98b45669ece18fc5fa306cdd1b2d141d.jpg

Så efter det gick axlarna ur hur fint och snällt som helst smile så ikväll eller imorgon ska jag plocka ur klumpen och få i allt i min kortade axel om allt nu ser bra ut, skönt! smile

Förutom det där så har jag inte fått just nått gjort. Efterlyst lite småprylar jag behöver så får se om jag får tag på nått. Fått tillbaka offert och svar från Tipro, priset var helt överkomligt och bättre än jag hoppats på, dock rekommenderade dom också att ta en annan kulör då den jag vill ha är väldigt transparent. Men nej, det är den där färgen jag ska ha och så var det med det, tänker inte kompromissa med det bara för att jag får lov att köpa mer färg, då väntar jag hellre på mina pengar några veckor till smile

Förresten är ni liiiiite snåla med kommentarer, kom igen nu va wink


474 Inlägg
14 januari 2012
#722
Lite nytt sätt för att plocka isär bakaxeln, men funkar ju tydligen! big_smile hehe


amatörkonstruktör
535 Inlägg
15 januari 2012
Trådstartare
#723
Alka0512 skrev:
Lite nytt sätt för att plocka isär bakaxeln, men funkar ju tydligen! big_smile hehe

Japp! Alla sätt är bra utom dom dåliga big_smile haha


5 111 Inlägg
15 januari 2012
#724
Hur mycket har du kortat axeln?


amatörkonstruktör
535 Inlägg
15 januari 2012
Trådstartare
#725
Volvo544special65 skrev:
Hur mycket har du kortat axeln?

Den som jag ska ha på bilen är kortad 60 mm smile


5 111 Inlägg
15 januari 2012
#726
Ah, okej.
Ja behöver du det så var det kanske ett lika bra alternativ....annars hade du kunnat ta en bakaxel från 240, men tror den bara är runt 40 smalare.
Men har du redan en kortad axel så är det ju hur som helst sent påkommet wink
Senast redigerat av Volvo544special65 (15 januari 2012)


amatörkonstruktör
535 Inlägg
15 januari 2012
Trådstartare
#727
Volvo544special65 skrev:
Ah, okej.
Ja behöver du det så var det kanske ett lika bra alternativ....annars hade du kunnat ta en bakaxel från 240, men tror den bara är runt 40 smalare.
Men har du redan en kortad axel så är det ju hur som helst sent påkommet wink

Ja den där axeln köpte jag ju bara för klumpen så smile tror ingen hade velat börja skruva i all den där rosten så den åker på tippen sen.

Ja den är ju ordentligt byggd så det vore lite onödigt att börja om med en ny, sitter ju kortare drivaxlar och hela skiten i, och från 240 måste man väl ändå ta fästena från en 140 axel eller bygga egna?


5 111 Inlägg
15 januari 2012
#728
Nej, grejen är att det inte behövs, de nedre stagen är bolt on och de övre behöver bara förlängas 90 mm samt att man måste skarva panhardstaget och göra om handbromsmekanismen lite.

Men som sagt, har du redan en kortad axel så är ju det lika bra att köra med.


amatörkonstruktör
535 Inlägg
17 januari 2012
Trådstartare
#729
Volvo544special65: Ja precis, det blir nog den jag har smile

Är det förresten någon som har något bra knep när jag ska byta klump och pinjong mellan axlarna? Gör det själv-boken är min fiende, vem sjutton har alla dessa specialverktyg som dom tycker att man ska använda? tongue
Google är inte heller till så mycket hjälp, och ingen jag ringt har heller nån bra idé.. så nu behöver jag hjälp av er istället! HUR går jag tillväga? Helst en mycket bra steg för steg anvisning utan krångliga verktyg, haha wink


393 Inlägg
17 januari 2012
#730
kommer följas big_smile lycka te smile


amatörkonstruktör
535 Inlägg
18 januari 2012
Trådstartare
#731
VolvoMacce: tackar smile

Måste bara visa baklyset jag fick för nån dag sen, bra skick vadå? big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/87/86225/86225-bfac762773b239d54334c71c735b049c.jpg

Tur man har söta vänner wink


37 Inlägg
19 januari 2012
#732
grymt jobbat *tummen upp*

amatörkonstruktör
535 Inlägg
21 januari 2012
Trådstartare
#733
jenza: tackar big_smile

Slänger upp några till bilder på hur det går med bakaxeln. Hade sån tur så donatoraxeln fick åka till skolan och dom tog ur klumpen där, sen fick jag hem allt igen samma dag smile
Fick även låna verktyget för att spänna ut diffhuset så jag kunde montera ihop allt i min axel.

https://www1.garaget.org/gallery/images/87/86225/86225-0ed3f7e4e3c3c1eec91b19fb61d91d6e.jpg

Sen började ju problemen lite smått. Ringt minst fyra personer som alla gått fordon/skruvar mycket hemma, och INGEN har nån koll alls på hur man monterar ihop diffhus och pinjong, kan inte ens beskriva hur konstigt jag tycker det är. Lät man sig inte sånt i skolan? tongue Eller är det för "gammalt" att det inte är nödvändigt att kunna? tongue Skumt iallafall!

Läraren på fordon var dock av den åsikten att jag skulle sätta ihop det och prova, så det blir till å prova smile vet ju iallafall hur slitningarna ska bli så får köra med märkfärg och se hur det ser ut. Och skiter det sig får jag göra om helt enkelt. Man måste ju våga prova, right? big_smile

Och är det någon som tänker påpeka att jag gjort fel eller borde göra på nått annat sätt så har jag faktiskt frågat här också om hjälp men inte fått några svar, så nu blir det som det blir, sista chansen att komma med åsikter nu smile


672 Inlägg
21 januari 2012
#734
dyeltsbreh skrev:
jenza: tackar big_smile

Slänger upp några till bilder på hur det går med bakaxeln. Hade sån tur så donatoraxeln fick åka till skolan och dom tog ur klumpen där, sen fick jag hem allt igen samma dag smile
Fick även låna verktyget för att spänna ut diffhuset så jag kunde montera ihop allt i min axel.

http://www1.garaget.org/gallery/images/87/86225/86225-0ed3f7e4e3c3c1eec91b19fb61d91d6e.jpg

Sen började ju problemen lite smått. Ringt minst fyra personer som alla gått fordon/skruvar mycket hemma, och INGEN har nån koll alls på hur man monterar ihop diffhus och pinjong, kan inte ens beskriva hur konstigt jag tycker det är. Lät man sig inte sånt i skolan? tongue Eller är det för "gammalt" att det inte är nödvändigt att kunna? tongue Skumt iallafall!

Läraren på fordon var dock av den åsikten att jag skulle sätta ihop det och prova, så det blir till å prova smile vet ju iallafall hur slitningarna ska bli så får köra med märkfärg och se hur det ser ut. Och skiter det sig får jag göra om helt enkelt. Man måste ju våga prova, right? big_smile

Och är det någon som tänker påpeka att jag gjort fel eller borde göra på nått annat sätt så har jag faktiskt frågat här också om hjälp men inte fått några svar, så nu blir det som det blir, sista chansen att komma med åsikter nu smile

du måste ha höjden på pinjongen, finns oftast mått! och dessutom ska kronhjulet sitta exakt rätt i sidled,
finns också mått, troligen behövs det specialverktyg och det är där verkstadhandboken kommer in
i bilden, alltså verkstadhandbok.....
sen kan man köra på märkfärg så det syns var kuggarna går i ingrepp

"Väx inte upp! det är en fälla"

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
21 januari 2012
#735
dyeltsbreh skrev:
jenza: tackar big_smile

Slänger upp några till bilder på hur det går med bakaxeln. Hade sån tur så donatoraxeln fick åka till skolan och dom tog ur klumpen där, sen fick jag hem allt igen samma dag smile
Fick även låna verktyget för att spänna ut diffhuset så jag kunde montera ihop allt i min axel.

http://www1.garaget.org/gallery/images/87/86225/86225-0ed3f7e4e3c3c1eec91b19fb61d91d6e.jpg

Sen började ju problemen lite smått. Ringt minst fyra personer som alla gått fordon/skruvar mycket hemma, och INGEN har nån koll alls på hur man monterar ihop diffhus och pinjong, kan inte ens beskriva hur konstigt jag tycker det är. Lät man sig inte sånt i skolan? tongue Eller är det för "gammalt" att det inte är nödvändigt att kunna? tongue Skumt iallafall!

Läraren på fordon var dock av den åsikten att jag skulle sätta ihop det och prova, så det blir till å prova smile vet ju iallafall hur slitningarna ska bli så får köra med märkfärg och se hur det ser ut. Och skiter det sig får jag göra om helt enkelt. Man måste ju våga prova, right? big_smile

Och är det någon som tänker påpeka att jag gjort fel eller borde göra på nått annat sätt så har jag faktiskt frågat här också om hjälp men inte fått några svar, så nu blir det som det blir, sista chansen att komma med åsikter nu smile

denna guide kanske hjälper dig  smile http://www.svenskavolvo7900klubben.se/p … mp;t=68451

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

amatörkonstruktör
535 Inlägg
21 januari 2012
Trådstartare
#736
Power-krille: jo det vet jag, har ju boken och där står allt. Och verktygen jag behöver verkar vara själva utspänningsgrejen och den har jag, plus indikatorklocka, det har jag inte men det kan jag låna.

turboforssen: tackar! Stod ju dock ungefär samma som i boken, bara lite förenklat smile Men till exempel som det står "Ta bort lager, shims & kronhjul från den gamla diffen & dit med dom på den nya", det har jag ju inte tänkt göra. "Spelet på en 1031 axel skall vara 0,15. Toleransområdet ligger dock mellan 0,12-0,22." det är det jag mäter med indikatorklockan? Står ju alla mått osv i boken.
Det och kontrollera "fläcken" som dom kallade det, med märkfärg, verkar ju vara det "enda" jag behöver göra? Om det inte visar sig vara totalgalet och behövs shimsas då vill säga. Har jag fattat det rätt då? smile


Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
21 januari 2012
#737
dyeltsbreh skrev:
Power-krille: jo det vet jag, har ju boken och där står allt. Och verktygen jag behöver verkar vara själva utspänningsgrejen och den har jag, plus indikatorklocka, det har jag inte men det kan jag låna.

turboforssen: tackar! Stod ju dock ungefär samma som i boken, bara lite förenklat smile Men till exempel som det står "Ta bort lager, shims & kronhjul från den gamla diffen & dit med dom på den nya", det har jag ju inte tänkt göra. "Spelet på en 1031 axel skall vara 0,15. Toleransområdet ligger dock mellan 0,12-0,22." det är det jag mäter med indikatorklockan? Står ju alla mått osv i boken.
Det och kontrollera "fläcken" som dom kallade det, med märkfärg, verkar ju vara det "enda" jag behöver göra? Om det inte visar sig vara totalgalet och behövs shimsas då vill säga. Har jag fattat det rätt då? smile

tuvär kan jag själv inte schimsa in axeln:( har gjort det en gång i skolan men det va för typ 11 år sen  .
och mitt minne funkar inte så långt tillbaka xD

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
21 januari 2012
#738
fast om du inte ska ska riva ner klumpen behöver du nog bara se till att pinjongen kommer rätt ( med märkfärg)
jag sket i att scimsa in polarens aussie locker och har inge ojud eller liknande och den har inte rasat än (ca 2-300 mil)

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

amatörkonstruktör
535 Inlägg
21 januari 2012
Trådstartare
#739
turboforssen skrev:
fast om du inte ska ska riva ner klumpen behöver du nog bara se till att pinjongen kommer rätt ( med märkfärg)
jag sket i att scimsa in polarens aussie locker och har inge ojud eller liknande och den har inte rasat än (ca 2-300 mil)

Precis, ska inte riva i klumpen alls. Min gamla hade så tvärkassa lager så hela klumpen ramlade ur när man vände på axeln big_smile men dom i "nya" verkar vara i bra skick.
Så målar jag på med färg och drar runt den nått varv och kollar anläggningsyta på kuggen så tror jag att jag klarar mig, samt kollar så den går lite trögt att dra runt, det fick inte gå för lätt smile


Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
21 januari 2012
#740
dyeltsbreh skrev:
turboforssen skrev:
fast om du inte ska ska riva ner klumpen behöver du nog bara se till att pinjongen kommer rätt ( med märkfärg)
jag sket i att scimsa in polarens aussie locker och har inge ojud eller liknande och den har inte rasat än (ca 2-300 mil)

Precis, ska inte riva i klumpen alls. Min gamla hade så tvärkassa lager så hela klumpen ramlade ur när man vände på axeln big_smile men dom i "nya" verkar vara i bra skick.
Så målar jag på med färg och drar runt den nått varv och kollar anläggningsyta på kuggen så tror jag att jag klarar mig, samt kollar så den går lite trögt att dra runt, det fick inte gå för lätt smile

det är bara att göra smile

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/


Sök