2341
Sök

[Renovering, lack + motorbyte, AIRRIDE] Volvo 144 -67

Helrenovering med motoruppgradering och luftfjädringsbygge på min Volvo 144 -67, målas i en ljus lamborghini grön med ljusgul pearl, och moddas för att kunna stå på 18" ekerfälgar. Cleant stuk och mycket krom är tanken,... Visa mer

amatörkonstruktör
563 772 Visningar
Uppdaterades senast 12 april 2013
37 Inlägg
17 februari 2012
Hej

Ser riktigt bra ut hoppas det löser sig med luftbälgarna..
Är ju inge kul när saker inte går som man vill & speciellt inte när de är lackade & monterade, själv har man har fått hejda sig många gånger från att smälla verktygen i bilen när det jävlats. tongue
Jag blir mer & mer sugen på att montera airride på min oxå nu när man sett flera schyssta bilar med detta..

Vika!
162 Inlägg
17 februari 2012
Inte är du arbetslös, kommer imorgon och sätter dig i arbete big_smile

I'm number 1 and I'll always be .The pride of the South they call the General Lee

amatörkonstruktör
535 Inlägg
17 februari 2012
Trådstartare
d-p: därför att dom bälgarna du menar inte är till för det jag tänkt använda mitt luftsystem till smile de bälgar du menar är mer till för komfort och att sänka med, paketet jag har är lite mer lek och studs, därav större diameter och annan utformning smile men tack för tipset ändå!

De-Stijl: Tackar! Jo visst, när man lugnat ner sig och tänkt lite så var det ju jättelätt att lösa det big_smile jo man är ju bra sugen på en skruvmejsel i skärmen ibland, haha!
Ja gör det, det är nog värt allt krångel i slutändan, hoppas jag på iaf big_smile

Smangs: Hahaha ja vi får väl se! Du kommer bara ge mig massa skitjobb som innefattar spackel och det kan du glömma på en gång pojk lol

Legitimerad Fåntratt
447 Inlägg
17 februari 2012
Man skulle ju som kunna säga att jag blev lite kär. Helt otroligt snyggt med dem hjulen på en gamm volvo! UnderbarT! Sen att ägarinnan är söt är ett plus i kanten. Otroligt att få se tjejer vara så intresserade. Skulle vara så jävla fint med fler som lägger ner lika mycket, om inte mer, själ i bilarna som killarna. Detta är lite av en mansdominerad värld, lika så lastbilsbranchen!

YOU GO GIRL!

Ont om hästkrafter är det gott om.

amatörkonstruktör
535 Inlägg
17 februari 2012
Trådstartare
Sqweebz skrev:
Man skulle ju som kunna säga att jag blev lite kär. Helt otroligt snyggt med dem hjulen på en gamm volvo! UnderbarT! Sen att ägarinnan är söt är ett plus i kanten. Otroligt att få se tjejer vara så intresserade. Skulle vara så jävla fint med fler som lägger ner lika mycket, om inte mer, själ i bilarna som killarna. Detta är lite av en mansdominerad värld, lika så lastbilsbranchen!

YOU GO GIRL!

Men tack så himla mycket, det var den finaste komplimangen på länge big_smile
Ja det är ju som mitt barn, mitt allra största intresse och hobby i samma, kan inte bli annat än att man lägger ner själen i den smile det kommer nog vara många som skriker rakt ut åt mitt fälgval men förhoppningsvis lika många som gillar det, man måste våga vara annorlunda, annars kommer man ingenstans wink

Vika!
162 Inlägg
18 februari 2012
haha klart jag kommer wink

I'm number 1 and I'll always be .The pride of the South they call the General Lee

1 150 Inlägg
18 februari 2012
Bläddrat igenom här lite nu. Blir de den gröna lacken? Fy satan va coolt de kommer bli med fälgarna, lacken och dessutom upphängningen. En stor tumme upp på detta, kör på!

I take my life with a pinch of salt
a slice of lemon
and a shot tequila..

Kiss my palewhite ass
1 898 Inlägg
18 februari 2012
dyeltsbreh skrev:
NightCruiser skrev:
Länge sen som satan jag läste här men riktigt kul att se du kommit en bit på vägen trots jobb i Norge och annat...
Kul att se luftfjädringen komma på plats, ser bra ut och blir nog riktigt fint när det är färdigsvetsat och klart!
Stärk lite extra, finns la risk att någon kommer åt knappen och framvagnen kan lätt ta stryk och inte kul att riva allt för eventuella reperationer.

Vad blir det för fälgar sen? Har fina original som är breddade till 7" övers. wink

Mvh

Tackar smile vi har lagt på extra förstärkning runt om hela så det blir nog inga problem, och godset till distanserna är 5 mm tjockt så det håller nog för det mesta smile

Det blir 18" eker med en decimeter fälgbana wink finns bild nånstans i mitten på tråden smile

Vad heter dom? smile

Exakt samma bultmönster, et och nav som till 140? smile
Sjukt snygga var dom!
Har också alltid velat ha ekerfälgar till någon gammal volvo pärla!

Alltid Oavsett
Förevigt Djurgården

amatörkonstruktör
535 Inlägg
18 februari 2012
Trådstartare
S_Henjer skrev:
Bläddrat igenom här lite nu. Blir de den gröna lacken? Fy satan va coolt de kommer bli med fälgarna, lacken och dessutom upphängningen. En stor tumme upp på detta, kör på!

Precis, Lamborghini grön it is smile fast som sagt inte exakt samma! Tackar, det hoppas jag också på smile

amatörkonstruktör
535 Inlägg
18 februari 2012
Trådstartare
ExXtr3me skrev:
Sjukt snygga var dom!

Det sitter adapterplattor/spacers så det blir centrumbult wink ET vet jag inte, men det passar iaf, suttit på en 745'a innan men vet inte vad dom "ska" passa till smile
Ah riktigt fläskigt är det, man måste som sagt våga lite smile

Kiss my palewhite ass
1 898 Inlägg
19 februari 2012
dyeltsbreh skrev:
ExXtr3me skrev:
Sjukt snygga var dom!

Det sitter adapterplattor/spacers så det blir centrumbult wink ET vet jag inte, men det passar iaf, suttit på en 745'a innan men vet inte vad dom "ska" passa till smile
Ah riktigt fläskigt är det, man måste som sagt våga lite smile

Nice! big_smile

Vad heter dom? smile

Alltid Oavsett
Förevigt Djurgården

amatörkonstruktör
535 Inlägg
19 februari 2012
Trådstartare
ExXtr3me skrev:
Nice! big_smile

Vad heter dom? smile

Vet faktiskt inte, men det står nån stämpling i dom vet jag så ska kolla upp det imorrn smile

amatörkonstruktör
535 Inlägg
21 februari 2012
Trådstartare
Inte blivit särskilt mycket gjort senaste dagarna.. inte som är värt att ta kort på iallafall big_smile
Satt mig dock med symaskinen igår, stort misstag då det knappast var min starka sida, haha! Men resultatet får väl klassas som godkänt ändå. Fick till fyra dörrfickor, en växelspaksdamask och nya bitar till mittkonsollen smile

Det enda jag har tagit kort på är dock mitt flyttade cigguttag, dock jag jag inte bestämt än om jag pluggar igen det igen och sätter nån annanstans då det kom i vägen för knapparna, inte bestämt än om det blir dosa till luften eller om jag sätter knapparna i mittkonsollen, i-landsproblem tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/87/86225/86225-fa0369331041ec8973358d5c907bca25.jpg

Om några timmar ska jag ta och ringa lille herren som har min färg, så kanske det blir en vända och hämta den lådan, och framvagnen är hemma igen så den ska väl på plats den också, så idag har jag äntligen att göra smile

Får jag igång min kamera så lägger jag upp lite bilder ikväll, annars får ni nöja er med iPhone foton big_smile

64 Inlägg
21 februari 2012
Blir hur fu**ing bra som helst ju ! Kör nu på lite,så man få se en helhetsbild....

88 Inlägg
21 februari 2012
NU har jag läst igenom nästan hela tråden. Måste ge dig en eloge. Allt du verkar ta i verkar bli super duper. Måste erkänna att mitt gamla volvo hjärta bankar lite extra för just ditt bygge.. Kanon fränt !!! Själv tröskar man runt i en lila 740 i väntan på bättre tider.

amatörkonstruktör
535 Inlägg
22 februari 2012
Trådstartare
Choppahead: tackar big_smile hehe ja jag ska göra mitt bästa, vill gärna se den sticka nosen utanför garaget snart smile

Evo-lappen: haha men tack big_smile kul att du tycker det! Ja men 740 är väl int så illa, man kan göra fint av det med wink bättre tider får man vänta så himla länge på, bättre att göra det bästa man kan just nu istället!

Opptimistisk Pessimist
1 479 Inlägg
22 februari 2012
Vinkla plasten 45 grader och behåll tändaren på samma plats, lite mild custom big_smile Blir ju mycket tid på en onödigt liten detalj kanske, men åter, detaljerna gör bilen (Och dubblar byggtiden) wink

Alla Volvo Amazoner blev inte Vallåkrabyggen på 80talet, denna fick nöja sig med ett ovanligt färgval och sönderkörning, för att sedan bli bortglömd i nästan 20 år - Kolla HÄR hur bilen får nytt liv!
------------------
Varning, jag sparar nästan på allt, och ser möjlighet i 90% av alla bilvrak...

amatörkonstruktör
535 Inlägg
22 februari 2012
Trådstartare
Volvo1968 skrev:
Vinkla plasten 45 grader och behåll tändaren på samma plats, lite mild custom big_smile Blir ju mycket tid på en onödigt liten detalj kanske, men åter, detaljerna gör bilen (Och dubblar byggtiden) wink

Men det lät ju hemskt jobbigt wink blir nog antingen eller, lutar dock åt en dosa till luften istället, underlättar mycket smile

Ingen färg idag heller förresten, men det kommer "nog" på fredag... jag som verkligen ääääälskar att vänta smile

amatörkonstruktör
535 Inlägg
23 februari 2012
Trådstartare
I brist på annan vettig sysselsättning har jag lekt byggare bob hela dagen, så nu har jag konstaterat att varken skräddare eller snickare är nått jag borde syssla med big_smile

Byggde iallafall ihop nån form av bottenplatta till skuffen som lufttanken och kompressorn ska skruvas fast i, tung och tjock så det blir så stabilt som möjligt smile
Den ska kläs senare och då kanterna inte riktigt passade så får den nog även ett lager stoppning runt om så den sitter tätt mot sidorna.

Lite bilder iallafall..

https://www1.garaget.org/gallery/images/87/86225/86225-fd9ddfc9343b8c520cfa0e0524f3444a.jpg

22mm tjocka TUNGA golvplattor blev det smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/87/86225/86225-cc2d88d02c85ad7282d829d716609686.jpg

Sticksågen var fasen inte min vän, urk!

https://www1.garaget.org/gallery/images/87/86225/86225-260cbdf4f03d9e017d0bab908c006090.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/87/86225/86225-c7be76513d5ad0ae7ae5f209fd7ecb5c.jpg

Tillslut så tog det sig någorlunda, skruvar fast skiten i golvet och fäster ihop plattbitarna lite fint så blir nog det där så bra så med sju lager stoppning cool wink

Så kan alla som läser passa på att hålla en tumme att min färg kommer hem imorrn så det kan bli nått kul gjort nån gång!!!! Tack på förhand!
Senast redigerat av dyeltsbreh (23 februari 2012)

amatörkonstruktör
535 Inlägg
2 mars 2012
Trådstartare
Gått sjukt segt att få nått gjort senaste veckan, AMS har satt mig på "jobb" 9-15.30, så hela dagen går åt till det och när jag väl kommer hem är man ju helt slut! Inte kul hmm
Men jag har ändå fått lite grejer klart trots det.

Igår provade vi valsa till skärmarna, gick dock inte så bra när inte bakaxeln sitter helt fast. Och den går inte att fästa helt förens distanserna till bälgarna är klara, och svetsen hemma funkar ju inte så det är ett lagom stort problem just nu tongue

DOCK har allt till att måla bilen kommit, utom själva färgen, haha! Men den är också på ingång.
Så ifall allt löser sig bra närmaste dagarna så kanske vi hinner få upp bilen på trailer och kan köra bort den till stället vi ska vara och svetsa om stödstaget och måla epoxy och grund. Blir nervös när det hänger så mycket på andra människor och inte bara på mig neutral

Något mer bra är väl iallafall att jag äntligen fått tag på ett sjukt nice takräcke, nu saknas bara lämligt sätt att få hem skiten på, men det håller jag också på att lösa, hoppas jag smile

Lite småflummig uppdatering men då vet ni iallafall liiiiiite mer vad jag gör, det är inte bara slappning som gäller wink kan slänga upp lite bilder på saker jag fått hem till bilen under veckan också, men det får bli senare när jag är hemma igen smile

Sök