Helrenovering med motoruppgradering och luftfjädringsbygge på min Volvo 144 -67, målas i en ljus lamborghini grön med ljusgul pearl, och moddas för att kunna stå på 18" ekerfälgar. Cleant stuk och mycket krom är tanken,... Visa mer
takräcket blev ju gör fint, ska verkligen bli kul att se bilen när den e klar. Har du nån träff i sommar som du planerar att premiär visa den? svårt att säga kanske men nått mål har man väll alltid.
Olds1966: tackar hehe ja det finns ju så mycket man kan göra med dom, finfina bilar att bygga på
Turbo_ride: tack för det, kul när det gillas jag vet faktiskt inte än.. vill ju gärna få den klar till början på säsongen men av erfarenhet så vet jag att det kan skita sig men "första" blir säkert någon lokal träff, större träffar har jag inte så stor koll på än.. vallåkra är jag sjukt sugen på, men vi får se
volvo140niklas: ja som sagt nedan så blir det ju luft på bilen nu, men tack för svaret ändå
Jag har lite bilder på vad som blev gjort igår.. vi överskattade visst tiden vi hade på oss, så inte ens hälften blev gjort plus att vi fick börja om med alla distanser.. och idag åker svetsarn mot stockholm igen, så nu får jag klara mig själv
Måste även få till gängstav med tum-gäng, för att det ska funka med fjäderbenstornet, men tror det ska gå att lösa. Plus att vinkelslipen gav upp så måste fixa nya kol till den idag
Så idag om jag är effektiv så ska jag fortsätta där vi slutade igår och se om jag lyckas få dit andra distansen upp i fjäderbenstornet.
Skruvade även ner fästet till stödstaget bak, och byggde om det så det kan flyttas inåt. Så då är det bara fästet som sitter på axeln som också ska lös och flyttas. Hard work work
Inte så vackert att se på, men det kommer fylla sin funktion (i hope)
Sista bilderna är lite saker som har kommit eller är på väg hem, mest till instrumentpanelen men även nya emblem
Kul att se att det är full aktivitet i garaget Jag är dock lite fundersam hur det går att köra luftfjädringen med fast stag till bakaxeln.. den blir juh att röra sej en del i sidleds under fjädring. Men det kanske blir tillräckligt med plats i hjulhusen så det inte är nån fara.
Kul att se att det är full aktivitet i garaget Jag är dock lite fundersam hur det går att köra luftfjädringen med fast stag till bakaxeln.. den blir juh att röra sej en del i sidleds under fjädring. Men det kanske blir tillräckligt med plats i hjulhusen så det inte är nån fara.
Tror inte det ska vara några problem faktiskt, bakaxeln ska väl inte kunna röra sig mycket alls i sidled så som jag tänker fast sen vet jag inte riktigt hur du menar heller så, haha vad menar du blir problemet? Att det kommer ta i någonstans?
Kul att se att det är full aktivitet i garaget Jag är dock lite fundersam hur det går att köra luftfjädringen med fast stag till bakaxeln.. den blir juh att röra sej en del i sidleds under fjädring. Men det kanske blir tillräckligt med plats i hjulhusen så det inte är nån fara.
Tror inte det ska vara några problem faktiskt, bakaxeln ska väl inte kunna röra sig mycket alls i sidled så som jag tänker fast sen vet jag inte riktigt hur du menar heller så, haha vad menar du blir problemet? Att det kommer ta i någonstans?
Ja jag satt och funderade på det dära.. och juh lägre bilen blir desto mera kommer det dära staget trycka axeln till vänster(passagerarsidan) och juh högre bilen blir desto mera kommer axeln till höger. Staget är juh gjort för att axeln skall vara rak i karossen vid originalhöjd. Men som sagt Kanske finns till räckligt med spel i hjulhusen att det inte är nån fara att det skall ta i på utsidan el insidan i hjulhusen Men testa att sätta på hjulen och hissa axeln fullt ut efter du har valsat skärmarna. Då syns det juh hur mkt den rör sej i sidleds, har fått byggt justerbara sånna dära stag på några 240is får att hindra att hjulen tar i skärmkanterna när man haft breda hjul + maxsänkt Synd om det skulle visa sej ta i efter du har lackat och börjat montera ihop bilen.
Ja jag satt och funderade på det dära.. och juh lägre bilen blir desto mera kommer det dära staget trycka axeln till vänster(passagerarsidan) och juh högre bilen blir desto mera kommer axeln till höger. Staget är juh gjort för att axeln skall vara rak i karossen vid originalhöjd. Men som sagt Kanske finns till räckligt med spel i hjulhusen att det inte är nån fara att det skall ta i på utsidan el insidan i hjulhusen Men testa att sätta på hjulen och hissa axeln fullt ut efter du har valsat skärmarna. Då syns det juh hur mkt den rör sej i sidleds, har fått byggt justerbara sånna dära stag på några 240is får att hindra att hjulen tar i skärmkanterna när man haft breda hjul + maxsänkt Synd om det skulle visa sej ta i efter du har lackat och börjat montera ihop bilen.
Jo så är det ju helt klart nja plats i hjulhusen är väl det sista jag har, smälltrångt vi håller ju på just nu så vi kan se till att det inte tar i på insidan, så det ska vara löst.. utsidan får vi se efter vi har valsat, annars åker kapen fram igen, men så långt vill jag helst inte gå Sen ska jag ju aldrig rulla helt maxsänkt, det är ju bara vid stillastående, åkhöjd får man ju anpassa lite eftersom men som sagt, svårt att veta helt hundra innan distanserna sitter där, skärmarna är valsade och luften är inkopplad.. så det återstår att se
Ja jag satt och funderade på det dära.. och juh lägre bilen blir desto mera kommer det dära staget trycka axeln till vänster(passagerarsidan) och juh högre bilen blir desto mera kommer axeln till höger. Staget är juh gjort för att axeln skall vara rak i karossen vid originalhöjd. Men som sagt Kanske finns till räckligt med spel i hjulhusen att det inte är nån fara att det skall ta i på utsidan el insidan i hjulhusen Men testa att sätta på hjulen och hissa axeln fullt ut efter du har valsat skärmarna. Då syns det juh hur mkt den rör sej i sidleds, har fått byggt justerbara sånna dära stag på några 240is får att hindra att hjulen tar i skärmkanterna när man haft breda hjul + maxsänkt Synd om det skulle visa sej ta i efter du har lackat och börjat montera ihop bilen.
Jo så är det ju helt klart nja plats i hjulhusen är väl det sista jag har, smälltrångt vi håller ju på just nu så vi kan se till att det inte tar i på insidan, så det ska vara löst.. utsidan får vi se efter vi har valsat, annars åker kapen fram igen, men så långt vill jag helst inte gå Sen ska jag ju aldrig rulla helt maxsänkt, det är ju bara vid stillastående, åkhöjd får man ju anpassa lite eftersom men som sagt, svårt att veta helt hundra innan distanserna sitter där, skärmarna är valsade och luften är inkopplad.. så det återstår att se
Haha jaa det var väl nästan det jag misstänkte att det skulle vara Nee kan juh kanske vara lite tråkigt att få börja med att bredda bakskärmarna. Haha nee man får lite dåligt med markfrigång totalt bottsänkt, så i det läget skall man nog inte mera än vad som behövs Ja man väntar med spänning på att få se den på hjul med fungerande luftfjädring
Igår löste vi iallafall problemet med att däcken tog i innerskärmarna bak vid maxsänkt, gick smidigare än väntat faktiskt
Kan inte ladda upp bilder förens ikväll då jag sitter i skolan till två, men bilder blir det Kapade iallafall ett snitt i övre delen av innerskärmarna, så plåten inte längre "håller fast" bakskärmen, det var för hårt att valsa innan. Så värmde vi skärmen med värmepistol och valsade både inuti och en bit ner på kanten.
Så nu får däcken plats på båda sidor, provmonterade med både skivor och sen spacer/distanserna fälgarna hängs på (centrumbult) och det behövs väldigt lite till på båda sidor så jag slipper leva alldeles för mycket på marginalerna
Hade tänkt köpa större och hållbarare gängstav så vi kan bygga ett justerbart stödstag, kommer nog bli bra om det funkar som vi tänkt. Kommer nog behöva kapa och lappa längst upp i fram också, annars tar det nog i där också :p men allt går att lösa *peppar peppar*
Vart så sjukt mycket senaste veckorna! Börjat skolan och haft dåligt med tid att hänga här och skriva en ordentlig uppdatering men idag kommer det, promise!
Valsad bakskärm, vet inte om det syns så mycket men fick ut dom en bra bit lite krokiga men det får lösas med lite spackel
Där syns det lite bättre hur mycket vi tryckt ut skärmarna, nu får allt plats fint
Provmonterat för att se hur mycket det behövs öppnas in i motorutrymmet för att få bra frigång. Ska valsas fram också
Det är lite av det som blitt gjort, huvudfokus just nu ligger som sagt på hjulhus och att få karosseri moddningen klar nu under påsklovet. Ska dock provjobba på tisdag, och troligtvis hela veckan efter det, så det blir tight att hinna med allt.. Skoljobb, jobba, hålla på med bilen.. och gymma men men, ingenting är omöjligt! Sägs det