Självklart ska man betala sin försäkring det håller jag fullständigt med om. Det är sättet som hela grejen är utformad på som jag kan bli helt tokig av. Tar ett par liknelser så kanske ni förstår hur jag tänker.
1. Om du abonnerar på något, vad som helst, så avslutas inte abonnemanget automatiskt för att du går över förfallodagen med ett par dagar. Du kanske får en påminnelseavgift vilket du också ska ha för att du inte betalat i tid men abonnemanget avslutas inte.
2. Om du har en villaförsäkring och och missar förfallodagen så slutar inte försäkringen att gälla för att du går över förfallodagen med ett par dagar. Villan kan tom brinna ner under den tiden du har missat att betala din premie och du får ändå ut pengar på försäkringen så länge du betalar in premien inom utsatt påminnelsetid.
Självklart skulle det fungera precis likadant med en motorfordonsförsäkring. Du skulle få en påminnelse att betalar du inte din premie + påminnelseavgift inom utsatt tid så kommer vi att avskriva din försäkring. Som det är nu är ju helt absurt.
Ex. (Påhittat) Jag äger en Nissan Micra från -87, jag betalar 109kr/månad i trafikförsäkring (ca 4kr/dag) jag missar att betala in försäkringen med 10 dagar och ner i brevlådan dimper en räkning på 1040kr??? Visst min ekonomiska situation gör kanske att det är inga problem att betala dom pengarna men det är helt oviktigt i sammanhanget. Den procentuella ökningen kan man ju storkna av om man räknar ut den.
Senast redigerat av Redundant (24 februari 2010)