3294
Sök

Vad tror ni, bandpasslåda eller portad låda med portar i hatthyllan

BMW M3 är körglädje!
102 Inlägg
30 mars 2006
Trådstartare
#1
ja vad tror ni? Skiljer det mycket eller ska man göra det lite enklare för sig och sätta portar i hatthyllan?

Bilen är en M3 Coupe

// Jocke

Blinka med blåljus om du vill race:a

BMW M3 är körglädje!
102 Inlägg
31 mars 2006
Trådstartare
#2
Ingen som vet något om detta? Behöver ett snabbt svar... ska beställa bas idag ;P

Blinka med blåljus om du vill race:a

Säljare
341 Inlägg
31 mars 2006
#3
jag hade en bandpasslåda i min förra bmw 325 e36...
enda sättet att få fram ljudet bra i coupén... den är ju ganska ljudtät annars...

Säljare
341 Inlägg
31 mars 2006
#4
den var portad genom hatthyllan kanske jag ska säga också smile

21 761 Inlägg
31 mars 2006
#5
Om du ska ha bandpass, se till att baselementet är gjort för bandpass då och få ett seriöst lådförslag.

BMW M3 är körglädje!
102 Inlägg
31 mars 2006
Trådstartare
#6
Mmm. Har beställt en Kicker L7 12" nu. Det är den nya modellen som kommer till sverige nu på fredag, alltså inte den dBakuten säljer ut nu...

Killen på ljudfirman ska göra ett lådförslag och hjälpa mig med lådan. De tävlar i billjud så de kan sina saker ;P

Blinka med blåljus om du vill race:a

21 761 Inlägg
31 mars 2006
#7
Då bör du nog kunna lita på det.

1 741 Inlägg
1 april 2006
#8
men brukar inte bandpasslådor bli väldigt stora i volym? har du plats med det?

eller är jag helt fel ute nu?

When it feels like you have full control!
You are not driving fast enough!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69250 <-- Min projekttråd.

21 761 Inlägg
1 april 2006
#9
Jag har bara byggt någon enstaka bandpasslåda med hjälp av mitt program men däremot så brukar jag kolla lite då och då med flera olika element från flera tillverkare. Enligt vad jag har märkt så blir den totala lådvolymen inte speciellt mycket större än en basreflexlåda men det beror ju också på vilket frekvensomfång man vill att lådan ska spela och hur hög verkningsgrad lådan ska ha.

BMW M3 är körglädje!
102 Inlägg
1 april 2006
Trådstartare
#10
Jo det stämmer nog... lådan blir inte mycket större än en basreflex... L7:an behöver ju bara 29L sluten med så den blir nog inte så blodigt stor. Brukar ju vara en sluten låda först om man kan säga så, kammaren där elementet sitter. Sen en  främre kammare är typ hälften av  kammaren med elementet i.

Så typ 30L + 15 kanske... men vi får se när killen ritat upp ritningarna när basen kommit...

Hoppas det dunkar på fint sen ;P Basen är ju iaf på 750W RMS och steget i 2ohm (parallellkopplade 4 ohm spolar) ska ge 870W RMS
Senast redigerat av JockeK (1 april 2006)

Blinka med blåljus om du vill race:a

21 761 Inlägg
1 april 2006
#11
JockeK skrev:
Brukar ju vara en sluten låda först om man kan säga så, kammaren där elementet sitter. Sen en  främre kammare är typ hälften av  kammaren med elementet i.

Där håller jag inte riktigt med dig. Det är Qts som avgör hur stor den främre kammaren är. Med lågt Qts så blir kammaren liten jämfört med bakre och med högt Qts så blir den ofta större än bakre. Med lågt Qts blir frekvensomfånget större men med sämre verkningsgrad. Högt Qts=mindre frekvensomfång men högre verkningsgrad.

BMW M3 är körglädje!
102 Inlägg
1 april 2006
Trådstartare
#12
Okej... wink Ja jag är ingen speciallist, men killen som ritar är det ju så det blir nog bra tillslut...

// Jocke

Blinka med blåljus om du vill race:a

21 761 Inlägg
1 april 2006
#13
Tror jag säkert, blir spännande att höra resultatet.


Sök