Del1. Grejen med en portad låda - vare sig det är en vanlig basreflex eller en bandpass - är att de är avstämda till en viss frekvens, och därmed ges en viss frekvensgång. Denna frekvensgång är generell, dvs anpassad till nån "standard" bil. MEN, hela grejen med bilbaslådor är ju att använda kupe förstärknignen av låga frekvenser - det är därför som bilbaslådor stäms av högre och lådorna är mindre än för hemmabruk. Vilket säkert att aredan vet. Men det är just detta som är viktigt.
För, olika bilar (eller kupe storlekar) ger olika mycket förstärkning. Så, att köpa en fabriksbygd låda kommer ALDRIG bli lika bra som att bygga den själv.
Dessutom, i detta fallet så om det är en BMW som är rejält tät mellan skuff och kupe, så är det inte det bästa alternativet att ha en basreflex, utan på något sätt skall ljudet in i kupen helst. Detta kan man lösa på lite olika sätt:
Enkel Bandpass med röret upp genom hatthyllan är ett exempel. Ett annat som vi gjort i en del BMW är att sätta elementen rakt under originalhålen som finns i hatthyllan (5serie bla). Det funkar också, fast med sluten låda. Eller en sluten låda spelandes genom en skidlucka.
Det SÄMSTA alternativet för en BMW brukar vara basreflex...
Ang. hur man bedömmer vilket frekvenssvar som man vill ha är baserat på erfarenheter rent och skärt. I vissa bilar passar en Qtc 0,7 med F3 på 45, I andra passar Qtc 0.9 och F3 på 45.
Generellt sett är dock en sak säker, man får mer förstärkning i smu bilar, såsom Golf, Audi A3, Seat Leon etc. Dessa är det ALLTID ett rackarns lätt uppdrag att fixa bra tryck i. Och dessa kräver mindre lådor, med något högre avstämning. Ju större bil, ju större låda och lägre avstämning krävs. Detta eftersom förstärkningen av frekvenserna under säg 60Hz är mindre.
mvh Jonas
Drönirettab skrev:
jonash skrev:
VAR ALLTID SKEPTISK TILL FABRIKSBYGDA LÅDOR. Hur vet du att de lådorna passar i din bil?
Jag undrar en sak. Man hör ju att vissa lådor inte passar till vissa bilar men hur ska man veta vad som passar till vilken bil? Har själv ett lådprogram men hur ska jag veta vilken lådstorlek och avstämning jag ska välja.
Exempel: Kan man tex säga att i en ford scorpio kombi så brukar en sluten låda med Qtc=0,7 och F-3dB=50 Hz låta bra men med F-3dB=65 Hz så blir det inte bra.
Vad är det som man utgår ifrån när man räknar ut lådor till olika bilar, det måste finnas något att referera till. Eftersom de olika affärerna ger lådförslag så borde de ha utgått ifrån något. Vad jag har förstått så brukar man säga att en bilkupe förstärker frekvenser under ca 60-80 Hz(beroende på kupestorlek) med ca 12dB/oktav, är det verkligen ungefär så eller är det bara strunt?