3038
Sök

vilken av basarna ??

11 Inlägg
31 mars 2006
Trådstartare
ska köpa nån av dom här två basarna , men skulle vilja ha hjälp med vilken  som ni tror skulle spela bäst/ eller ni skulle välja själv// tack

Den ena är MDS DA NEO1280 12" ( http://www.mds.se/?artnr=NEO1280)

Maxeffekt: 800
Effekt RMS: 400
Frekvensomfång: 20-950

Den andra är från BRL och det är Gas 123pro

Effekttålighet 1000W max
500W RMS
Frekvensomfång 28Hz-2000Hz

3 121 Inlägg
31 mars 2006
Jag skulle nog välja MDS. Tror den spelar djupare.
Har ingen erfarenhet av GAS produkter idag men för ett par år sedan var det allt annat än bra.

Men rent konkret vet jag INTE hur stor skillnaden är, mer känslan...
Senast redigerat av viccoA (31 mars 2006)

781 Inlägg
31 mars 2006
MDS lådan spelar bra. artikelnummer på GAS lådan??

eller menar du bara GAS basen? då finns det bättre basar för 1300 kr utan lådan.

MVH Timmie
Senast redigerat av timpan_87 (31 mars 2006)

11 Inlägg
31 mars 2006
Trådstartare
okej jag menade gas basen utan låda..

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
31 mars 2006
Regel#1 inom baslådor och bilstereo:

VAR ALLTID SKEPTISK TILL FABRIKSBYGDA LÅDOR.

Hur vet du att de lådorna passar i din bil? Jag kan på en gång säga att om du skall ha den i din BMW lär du bli gruvligt besviken..

mvh Jonas

Gabriano skrev:
ska köpa nån av dom här två basarna , men skulle vilja ha hjälp med vilken  som ni tror skulle spela bäst/ eller ni skulle välja själv// tack

Effekttålighet 1000W max
500W RMS

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

INGET ANNAT!!
1 725 Inlägg
31 mars 2006
MDS hade jag tagit om du ska ha det i din stora bil.. visst gas är inte så dåliga saker när det sitter i småbilar.. men mds hade jag satsat på om jag va du

11 Inlägg
31 mars 2006
Trådstartare
okej tack för svaren får gå o kolla på mds baslådan o fråga i butiken efter nån låda som passar min bmw
Senast redigerat av Gabriano (31 mars 2006)

21 761 Inlägg
31 mars 2006
jonash skrev:
VAR ALLTID SKEPTISK TILL FABRIKSBYGDA LÅDOR. Hur vet du att de lådorna passar i din bil?

Jag undrar en sak. Man hör ju att vissa lådor inte passar till vissa bilar men hur ska man veta vad som passar till vilken bil? Har själv ett lådprogram men hur ska jag veta vilken lådstorlek och avstämning jag ska välja.

Exempel: Kan man tex säga att i en ford scorpio kombi så brukar en sluten låda med Qtc=0,7 och F-3dB=50 Hz låta bra men med F-3dB=65 Hz så blir det inte bra.

Vad är det som man utgår ifrån när man räknar ut lådor till olika bilar, det måste finnas något att referera till. Eftersom de olika affärerna ger lådförslag så borde de ha utgått ifrån något. Vad jag har förstått så brukar man säga att en bilkupe förstärker frekvenser under ca 60-80 Hz(beroende på kupestorlek) med ca 12dB/oktav, är det verkligen ungefär så eller är det bara strunt?

172 Inlägg
31 mars 2006
Jag hade köpt GAS ! Ingen tvil...
Den kan du få att spela riktig grymt ! Det er absolut en prisvärd bas !
En polare spelade 142, nått db med dom med ett eldre RF steg. Färdig låda från BRL i en Volvo V70....

Den spelare faktisk riktig bra !

Norsk DB-drag Mästare 2006
Street A

781 Inlägg
1 april 2006
jonash skrev:
Regel#1 inom baslådor och bilstereo:

VAR ALLTID SKEPTISK TILL FABRIKSBYGDA LÅDOR.

Hur vet du att de lådorna passar i din bil? Jag kan på en gång säga att om du skall ha den i din BMW lär du bli gruvligt besviken..

mvh Jonas

Gabriano skrev:

Effekttålighet 1000W max
500W RMS

en portat låda som spelar ut  siolukan är väl de bästa sättet att montera en baslåda i en sån BMW? och då borde väl ändå MDS lådan funka?

men ja föredrar också hemabyggda låder. men MDS lådan borde funka enligt mina erfarenheter. *om de är sidolucka på BMW*.

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
1 april 2006
Del1. Grejen med en portad låda - vare sig det är en vanlig basreflex eller en bandpass - är att de är avstämda till en viss frekvens, och därmed ges en viss frekvensgång. Denna frekvensgång är generell, dvs anpassad till nån "standard" bil. MEN, hela grejen med bilbaslådor är ju att använda kupe förstärknignen av låga frekvenser - det är därför som bilbaslådor stäms av högre och lådorna är mindre än för hemmabruk. Vilket säkert att aredan vet. Men det är just detta som är viktigt.

För, olika bilar (eller kupe storlekar) ger olika mycket förstärkning. Så, att köpa en fabriksbygd låda kommer ALDRIG bli lika bra som att bygga den själv.

Dessutom, i detta fallet så om det är en BMW som är rejält tät mellan skuff och kupe, så är det inte det bästa alternativet att ha en basreflex, utan på något sätt skall ljudet in i kupen helst. Detta kan man lösa på lite olika sätt:

Enkel Bandpass med röret upp genom hatthyllan är ett exempel. Ett annat som vi gjort i en del BMW är att sätta elementen rakt under originalhålen som finns i hatthyllan (5serie bla). Det funkar också, fast med sluten låda.  Eller en sluten låda spelandes genom en skidlucka.

Det SÄMSTA alternativet för en BMW brukar vara basreflex...

Ang. hur man bedömmer vilket frekvenssvar som man vill ha är baserat på erfarenheter rent och skärt. I vissa bilar passar en Qtc 0,7 med F3 på 45, I andra passar Qtc 0.9 och F3 på 45.

Generellt sett är dock en sak säker, man får mer förstärkning i smu bilar, såsom Golf, Audi A3, Seat Leon etc. Dessa är det ALLTID ett rackarns lätt uppdrag att fixa bra tryck i. Och dessa kräver mindre lådor, med något högre avstämning. Ju större bil, ju större låda och lägre avstämning krävs. Detta eftersom förstärkningen av frekvenserna under säg 60Hz är mindre.

mvh Jonas

Drönirettab skrev:
jonash skrev:
VAR ALLTID SKEPTISK TILL FABRIKSBYGDA LÅDOR. Hur vet du att de lådorna passar i din bil?

Jag undrar en sak. Man hör ju att vissa lådor inte passar till vissa bilar men hur ska man veta vad som passar till vilken bil? Har själv ett lådprogram men hur ska jag veta vilken lådstorlek och avstämning jag ska välja.

Exempel: Kan man tex säga att i en ford scorpio kombi så brukar en sluten låda med Qtc=0,7 och F-3dB=50 Hz låta bra men med F-3dB=65 Hz så blir det inte bra.

Vad är det som man utgår ifrån när man räknar ut lådor till olika bilar, det måste finnas något att referera till. Eftersom de olika affärerna ger lådförslag så borde de ha utgått ifrån något. Vad jag har förstått så brukar man säga att en bilkupe förstärker frekvenser under ca 60-80 Hz(beroende på kupestorlek) med ca 12dB/oktav, är det verkligen ungefär så eller är det bara strunt?

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
1 april 2006
I en V70 ja....det var skillnad det. Skulle tro att den inte ens klarar 130 i en BMW 3-serie..

mvh Jonas

Flemm skrev:
En polare spelade 142, nått db med dom med ett eldre RF steg. Färdig låda från BRL i en Volvo V70....

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
1 april 2006
jonash skrev:
I en V70 ja....det var skillnad det. Skulle tro att den inte ens klarar 130 i en BMW 3-serie..

Det går inte att jämföra så som du gör, det är ungeför samma som att säga att bara för att Valentino Rossi åker snabba varv med sin Honda på bana så borde han kunna åka jäkligt snabbt i Enduro-spåret med..

mvh Jonas

Flemm skrev:

El- och Instrumenttekniker
2 933 Inlägg
1 april 2006
mitt tips: lägg till en femhundring och köp Kicker solo Baric L5 12" och sedan bygg en låda själv.. Garanterar att en sån spelar bättre än båda basarna du funderar på tillsammans.. smile 

Finns på utförsäljning på dbakuten med.. vet inte vad de ligger på för pris men.. Kommer ny model snart så därför är det utförsäljning på den "gamla" modellen..

Du lär inte bli besviken.!!! smile

240n Goes Inzane!!?PROJEKTTRÅDEN
Volvo V70n 2,4t + BSR STEG 1 = VÄNSTERTRAFIK

329 Inlägg
1 april 2006
Bah ett inlägg, lägg pengarna på en Kicker ist, mkt mer bas för pengarna..  sen tänkte jag om folk skulle kunna ge tips på steg som passar bra för att driva en l5a alternatift en l7a, antar att grabben i fråga inte vet de iaf...

mvh

2 933 Inlägg
1 april 2006
Tips på slutsteg som driver en L5 12:a lätt är Audison Lrx 1.400.. 
Men se då till att ha 2 ohm's spolar i basen för annars får du inte ner basen i 1 ohm och på de viset så får du inte ut de 950 watten lr va de e som steget lämnar ut.. Då kommer det spela grymt bra.!! smile

iofs så provade vi två st. L5 12"  4ohms spolar kopplade till 2 ohm/ bas på ett sånt steg när kompisarna skulle ut och supa när slitz-brudarna kom till stan, det spelade också fruktansvärt bra.. va inte lite trött på musik den kvällen.. hade ont i huvudet.. tongue smile

329 Inlägg
1 april 2006
OKej,  inga billigare steg som ända kommer ge förbannat bra resultat tro?

2 933 Inlägg
1 april 2006
nja de vet ja inte.. Audison steget kostar ca. 2500-3000 kr tror jag.. har inget sånt så jag vet inte.. tongue

kör min bas på mitt lilla GAS 4x100  vet inte vad effekten ligger på de men, 300-400 watt i 2 ohm på två kanaler står de i manualen..

har drivit samma basar som vi hade i "supar-bilen" på mitt steg smile 
De va då jag bestämde mig för att köpa mig en sån bas.!! smile

329 Inlägg
1 april 2006
Okej, är grymt sugen på att slå till på en kicker l5a alternatift l7a, mkt skillnad etc? värt de 1000 kronorna?

skall spela basen i en liten bil, har inte så mkt plats, kräver den stor låda?

2 933 Inlägg
1 april 2006
förstår de.! smile  jag vet inte om de e så stor skillnad, sett två 15" L7 spelat en gång.. har aldrig hört nåt liknande..! big_smile

okey, nej den kräver inte så stor låda.. min är på 24,9 liter lr nåt.. den minsta rekomenderade det.. duger bra de, men det skadar inte med större låda.. smile

Sök