4212
Sök

Sprickor i lacken

28 Inlägg
7 april 2009
Trådstartare
Hej, har börjat bli en del sprickor i lacken efter vintern, och jag undrar hur man på enklast sätt kan åtgärda dessa? Sprickorna kännetecknas vid att det har nästan börjat "flagna" färg och man kan få grepp under och om man vill riva bort en bit utav lacken. Det är dock inte på många ställen utan ett litet område på bagageluckan. Utan att behöva lacka om allt, går det att göra på nåt annat sätt? Jag behöver inte få bort sprickorna helt, utan jag är nöjd om de inte sprider sig. Jag har funderat på klarlacka just de ställena så de håller ihop. Men jag är inget proffs så jag vet inte bästa lösningen.

MVH Alex

267 Inlägg
7 april 2009
rostunder kanske som håller på att "blomma ut"

rostskyddsmålare

28 Inlägg
7 april 2009
Trådstartare
Tror inte det är anledningen. Men kan mycket väl vara.. Det är däremot inga bubblor så jag har ingen aning. For nyss upp till fjällen och lacken är rätt svag på vissa ställen (bilen är omlackerad av tidigare ägare och det är inte alltför bra gjort) och bilen blev helt täckt utav is och snö i ett par dagar, innan det fanns inga sprickor, nu finns det. Det ser ut som om isen och snön har slitit upp lacken på något sätt. Ingen som har haft samma problem?

1 798 Inlägg
7 april 2009
Om det funnits sprickor i lacken sedan tidigare kan det mycket väl vara så att fukt har trängt in och "sprängt" vid frysgrader så att det blivit större/allvarligare.
Sprickor i lacken beror på antingen rost undertill eller så är det en rejäl spackelkaka efter en tidigare skada.

Sök