3900
Sök

Hjälp angående kamrem på en Audi!

x40
45 Inlägg
7 april 2009
Trådstartare
#1
Visste inte vilket forum jag ska lägga in det under så postar det här istället.

Nu är det så att jag köpt en Audi A6 Sedan, 2.6 liters V6 från -95 för någon månad sen.
Har kollat igenom servicehäftet och genomsökt hela motorrummet men kan inte hitta en enda liten skylt eller liknande där det står något om att kamremmen är bytt...
Bilen har gått 21 xxx mil nånting så de borde ju nästan vara bytt nån gång.
Kan en bil rulla över 21 000 mil med fabriksmonterad kamrem?

Tack på förhand. Danne


39 Inlägg
7 april 2009
#2
vi brukar byta kamrem vid 10000mil intervaller, när de gäller bensinare

344 Inlägg
7 april 2009
#3
Brukar vara 12000 mils intervaller

x40
45 Inlägg
7 april 2009
Trådstartare
#4
Okej...så då måste den nästan vara bytt alltså?
Kanske bara inte är gjort på någon seriös verkstad...annars brukar man ju oftast få en trevlig liten skylt där det står när den är bytt...
Det är ett rätt stort dilemma för man vet ju inte hur mycket man vågar åka omkring med den...
Vore inte kul om skiten rasade


Smålänning
7 883 Inlägg
7 april 2009
#5
Visst KAN den rulla 21000 med original rem. Vet en Volvo 940 som gick 50 000 på samma rem innan den gick av. Hållfastheten är beräknad på maxvarv. Men att inte byta i tid är idioti på din motor. Alltså - Är du osäker - BYT!

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

x40
45 Inlägg
7 april 2009
Trådstartare
#6
Jo hade nog tänkt det...tyvärr så jääävla dyrt bara...
Någon som vet Ungefär vad det skulle kunna kosta?


///R-Rated
518 Inlägg
8 april 2009
#7
Sharkfin skrev:
Jo hade nog tänkt det...tyvärr så jääävla dyrt bara...
Någon som vet Ungefär vad det skulle kunna kosta?
Detta är ett av de två skäl jag har valt bort Audi, nämligen service, reservdels-kostnader.
Jag har hört att servicekostnader kan gå på 10-20k när det gäller kamremmar som skall bytas.

/// BMW M3 E92 - Projekt
/// M3 e46 projektbilder
If God doesn´t drive BMW, then why is the sky blu n´white

huh?
10 427 Inlägg
8 april 2009
#8
Brorsan fick göra en storservice på sin gamle A6:a med 2,6l V6:an vid typ 28000 mil eller så.
Tror det gick på runt 10 000 på en lite mindre verkstad, kamrem/vattenpump osv osv.


Kräsen grafiker
1 775 Inlägg
8 april 2009
#9
Går väl ändå att kolla på hur den ser ut att må? Gjorde iaf en verkstad åt mig och det slutade ju såklart med att dom bytte, var tydligen så illa att den kunde gå sönder vilken sekund som helst. tongue  Tror allt mitt gick på runt 7000kr (inkl vattenpump, bromsskivor bak och handbromsfix). Så det var ganska billigt ändå. Men visst, det var på en femma, men en V6a borde ju inte vara så stor skillnad på.

Whine whine!

69 Inlägg
8 april 2009
#10
Hörde mig för på bilmetro när jag köpte min audi coupe, skulle kosta 9000:- och de är ju på tok för mycket tycker jag iaf.

Köpte delar på mekonomen för att göra en stor service:
Termostat, kamrem, spännrulle, löphjul, vattenpump, oljefilter & tändstift. slutade på 3100:- plus att jag fick 10% rabatt på allt.

Sen om du ska byta själv så måste du ha special verktyg till kammarna.

VW Caddy mk1

Olika
907 Inlägg
8 april 2009
#11
Det är inga problem att byta själv på dessa motorer, är så gott om plats att man inte behöver plocka bort något i fronten alls.
Låna ett verktyg av någon att låsa kamaxeldreven med så är bytet gjort på någon timme.
Det klurigaste momentet är att dreven måste släppas från kammarna för att få rätt timinig, till detta underlättar verktygen oerhört.
Det går att komma undan lite billigare med materialet om man köper från tex tyskland, har goda erfarenheter av www.autoteile.cn

Finns även en hel del att läsa i ämnet på forumet på www.NordicAudi.com
Senast redigerat av fredriq (8 april 2009)

Mvh
Fredrik

x40
45 Inlägg
9 april 2009
Trådstartare
#12
Drar mig lite för att fixa sånt själv då jag inte har meckat så mycket med bilar än så länge, men man kan ju alltid kolla med jobbarkompisarna!
Tack för hjälpen



Sök