2570
Sök

Trimning b230f

1 422 Inlägg
21 april 2009
Trådstartare
#41
Skulle jag kunna få svar på mina frågor istället för en flödes diskussion om 530 vs 531 toppar? wink Blir nog en portad 530 ändå om jag inte hittar en 531 till kanonpris. Finns en liten möjlighet till att jag kan få en duktig portare på 530in också wink

Men gärna lite svar på hur jag ska göra med sprutet, samt hur tjock ska 530 toppen vara? så jag kan avgöra om jag kan plana den ca 2mm utan att kolvarna inte tar i ventilerna.


driftsättare
169 Inlägg
22 april 2009
#42
det är inga problem med att kolvar tar i ventilerna det tror jag inte... men sen är det ju också hur vass kam ska du ha? för jag fick rådet att inte plana mer än 1,5mm då den kammen vi använde är relativt snäll... för att inte kompet skulle bli för högt

KG003 bra gatkam steget över KG002, varvar något mer. Bra vridmoment. Kräver insprutning. Effektökning ca 15%. Går även bra med 2X45:or. Ej B21. 11.0mm 110°nockvinkel 304°duration 2395:-
Senast redigerat av jooeell (22 april 2009)


1 422 Inlägg
25 april 2009
Trådstartare
#43
jooeell skrev:
det är inga problem med att kolvar tar i ventilerna det tror jag inte... men sen är det ju också hur vass kam ska du ha? för jag fick rådet att inte plana mer än 1,5mm då den kammen vi använde är relativt snäll... för att inte kompet skulle bli för högt

KG003 bra gatkam steget över KG002, varvar något mer. Bra vridmoment. Kräver insprutning. Effektökning ca 15%. Går även bra med 2X45:or. Ej B21. 11.0mm 110°nockvinkel 304°duration 2395:-

Det blir någon kam från folkrace shoppen, billigast så wink

men hur tjock ska 530 toppen vara så jag vet om den kanske har blivit planad förut. Gärna mer info om sprutet med!


Gillar stora förgasare
342 Inlägg
25 april 2009
#44
146mm

Full gas sparar tid!
Portar och planar Volvotoppar.

1 422 Inlägg
27 april 2009
Trådstartare
#45
Topper skrev:
146mm

Tackar! smile Du vet inget om volvospruten på b230f -88?


driftsättare
169 Inlägg
29 april 2009
#47
finns jätte mycket och läsa om lh 2,2 och 2,4 på diverse volvo forum typ 200klubben o så... du kan öka tändningen 3 grader genom och byta plats på de yttre sladdarna i kontakten till givaren på svänghjulet hehe och att orginalspridarna räcker till ungefär 170hk... sen får man bättre karaktär om man chippar... det är det jag tror mig veta typ hehe...

det är vad jag försökt läsa mig till på diverse forum


1 422 Inlägg
1 maj 2009
Trådstartare
#48
jooeell skrev:
finns jätte mycket och läsa om lh 2,2 och 2,4 på diverse volvo forum typ 200klubben o så... du kan öka tändningen 3 grader genom och byta plats på de yttre sladdarna i kontakten till givaren på svänghjulet hehe och att orginalspridarna räcker till ungefär 170hk... sen får man bättre karaktär om man chippar... det är det jag tror mig veta typ hehe...

det är vad jag försökt läsa mig till på diverse forum

Vad jag hört så är det ganska ovärt pengar till ett chip till b230f. Lär ju inte komma upp i 170hk så det ska nog inte vara någon fara där smile


driftsättare
169 Inlägg
Kicka Laddtryck !
319 Inlägg
4 maj 2009
#50
VOC chippen är kanske något ? smile

Mvh


2 021 Inlägg
4 maj 2009
#51
lossade kardanskruvar och ett spett genom slutdämparn brukar ge sjuk effekt på 740


1 422 Inlägg
4 maj 2009
Trådstartare
#52
Rille0 skrev:
lossade kardanskruvar och ett spett genom slutdämparn brukar ge sjuk effekt på 740

Nödvändigt? Ska låta så lite som möjligt enligt mig wink Inget att skryta med ändå så.

Equinox skrev:
VOC chippen är kanske något ? smile

Mvh

Länka? smile Hi-tuning har chip till b230f har jag sett, är det något att ha eller behövs det inte?


Bilvårdsnörd
9 Inlägg
4 maj 2009
#53
Lånar tråden lite smile

Vad är det för skillnad mellan 531 sug och 531 turbo ???
Kan man ha en 531 turbotopp på en B230F ???
Vad är att föredra, portad 530 eller org. 531???

MVH smile


1 422 Inlägg
4 maj 2009
Trådstartare
#54
Ulliss skrev:
Lånar tråden lite smile

Vad är det för skillnad mellan 531 sug och 531 turbo ???
Kan man ha en 531 turbotopp på en B230F ???
Vad är att föredra, portad 530 eller org. 531???

MVH smile

531 är 531, funkar både till turbo och sugis wink

Beror ju lite på hur orgtoppen är portad, men uppfattningen jag fått av svaren här är oftast 531 att föredra.


Kicka Laddtryck !
319 Inlägg
1 422 Inlägg
5 maj 2009
Trådstartare
#56
Equinox skrev:
http://www.mpre.se/Elsystem.html

Där har du Voc chippen smile

Tackar ;D är det något du har egen erfarenhet ifrån och vet att det ger en effektökning?

Detta är vad jag har tänkt mig då:

2,5" avgas med extraktor (hemma pulat)
portad topp med någon lämplig kamaxel från folkraceshoppen eller möjligen en vx3/h kam om jag hittar en för bra pris.
portat insug med värmeisolerad packning
Möjligen Voc chipp
plana toppen 2,5mm och köra med gammal sierra rem
saab 9000 2,3 spridare om jag hittar några billiga på skroten annars original. Vet inte hur chippet funkar med de spridarna med de bör ju gå?
Elfläkt istället för höfläkten som bara låter och snor effekt.

Effekt runt 150 hästar borde väl vara möjligt och att klara sig undan på en kostnad på under 4000kr om vi säger att kamen går på 800kr liktså chippet. Plana gör jag gratis, porta med så det kostar inget. Avgassystemet kan jag nog få bra pris på rör till.

MVH


1 422 Inlägg
7 maj 2009
Trådstartare
#57
Någon vänlig själ som kan komma med några smarta ord? smile Bör voc chippet funka med saabspridarna eller bör jag skippa chippet då?


Forummoderator
9 299 Inlägg
7 maj 2009
#58
cheffer skrev:
Detta är vad jag har tänkt mig då:

2,5" avgas med extraktor (hemma pulat)
portad topp med någon lämplig kamaxel från folkraceshoppen eller möjligen en vx3/h kam om jag hittar en för bra pris.
portat insug med värmeisolerad packning
Möjligen Voc chipp
plana toppen 2,5mm och köra med gammal sierra rem
saab 9000 2,3 spridare om jag hittar några billiga på skroten annars original. Vet inte hur chippet funkar med de spridarna med de bör ju gå?
Elfläkt istället för höfläkten som bara låter och snor effekt.

Effekt runt 150 hästar borde väl vara möjligt och att klara sig undan på en kostnad på under 4000kr om vi säger att kamen går på 800kr liktså chippet. Plana gör jag gratis, porta med så det kostar inget. Avgassystemet kan jag nog få bra pris på rör till.

Chip och sånt kan jag inget om, men visst måste allt det räcka en bit. Känns som om 150hk är lågt räknat om du planat och putsat toppen lite. Bara en fundering, det extraktorrör du nämner, är det hembygge? Kommer det vara byggt efter någon formel eller bara hopsnickrat? Jag vet att det finns exempel på dåliga extraktorrör som sabbar mer än det hjälper.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
7 maj 2009
#59
vet inte om det är o0mnämnt redan men volvo själva sålde trim-kit till F motorerna som bestod utan just en 531 topp å VX3, detta ger direkt 136hk...


huh?
10 427 Inlägg
7 maj 2009
#60
Xoff skrev:
vet inte om det är o0mnämnt redan men volvo själva sålde trim-kit till F motorerna som bestod utan just en 531 topp å VX3, detta ger direkt 136hk...

Trimsats B här under:
http://www.forumbilder.se/images/c8200983135PM2b32.jpg



Sök