3922
Sök

Tomgång pendlar efter växling 850 T5.

104 Inlägg
14 april 2009
Trådstartare
Jag har lite problem med tomgången på min bil, orsaken är antagligen att det är uppen dump. Har byggt eget nytt rör så tomgångsmotorn sitter även på det röret som dumpen sitter på. Tomgången stannar alltså när jag växlar. Tänke höra om man kan fixa det UTAN att byta till återcirkulerande???
Senast redigerat av TurboNissen (15 april 2009)

"Turbo is da shit"
Motorrenovering på gång=)=)

Forummoderator
10 576 Inlägg
14 april 2009

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

8 253 Inlägg
14 april 2009
Har du kollat så att ditt rör är tätt? Är ventilen rätt justerad?

Original så hålls ju varvtalet uppe en liten stund mellan växlingarna med och det kan ju förvärras om den drar tjuvluft.

104 Inlägg
15 april 2009
Trådstartare
Jag har testat och läcker inte någon stans och dumpen har jag testat att justera men ingen förbättring. Det sitter en slang från lmm röret till ett rör under det övre motor fästet och den är det hål på, har ddet någon betydelse?

"Turbo is da shit"

151 Inlägg
15 april 2009
Förra ägaren på min bil har löst det hela genom att sätta en slangklämma på gummiröret till tomgångsmotorn och strypt den en aning därigenom. Funkar kanon..

Lita aldrig på bilar, och kärringar som är hårt spacklade...

Smålänning
7 887 Inlägg
15 april 2009
Mappa om bilen så den inte längre är i behov av återcirkuleringen...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

402 Inlägg
15 april 2009
TurboNissen skrev:
Jag har testat och läcker inte någon stans och dumpen har jag testat att justera men ingen förbättring. Det sitter en slang från lmm röret till ett rör under det övre motor fästet och den är det hål på, har ddet någon betydelse?

Täta slangen, den suger in luft som inte gått genom lmm, och då får motorn fel bränsleblandning.
Då går den illa.

104 Inlägg
15 april 2009
Trådstartare
Jo  det kan jag förstå att det kan bli, men försämrar det verkligen tomgången??

"Turbo is da shit"

402 Inlägg
15 april 2009
TurboNissen skrev:
Jo  det kan jag förstå att det kan bli, men försämrar det verkligen tomgången??

Ja, den får in ouppmätt luft, sen försöker tomgångsventilen justera tomgången, medans
övriga styrsystem försöker korrigera felblandningen- de motverkar varandra.
Det är mycket känsligt med tjuvluft, så kolla alla vacuumslangar när du ändå är på g.
Kolla även så dumpen är absolut tät på tomgång!
Senast redigerat av Pinnenpabacken (15 april 2009)

104 Inlägg
15 april 2009
Trådstartare
okej ska kika detta, återkommer imorgon när jag kollat....

"Turbo is da shit"

Sök