3716
Sök

Hjälp mig att välja : GAS vs JVC vd MDS

Sous Chef
389 Inlägg
15 april 2009
Trådstartare
tjenare
står i valet och kvalet om vilka högtalare jag ska inskaffa ..

är ute efter 6x9or + 5,25 + 4or

har denver i nuläget.

har kollat på dessa olika märke.

MDS classic

Gas alpha

och jvc http://www.netonnet.se/index.asp?iid=155437

vilket hade ni satsat på?

har jvc huvudenhet + GAS alpha 12a och steg

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
15 april 2009
Gas Alpha! smile Misstänker att du ska ha 5,25 + 4" fram? Isåfall så tycker jag att du ska satsa på 5,25" kitet, så kan du använda diskanten om du vill och sätta den på brädan, eller så låter du den vara och kör med bara 5,25orna som midbasar och använder 4" koaxialerna som mellanregister och diskant.

En kompis har en sån kombination (fast med 6,5" kittet) och det spelar faktist på riktigt bra! Klart och fint ljud med bra tryck för pengarna.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Sous Chef
389 Inlägg
15 april 2009
Trådstartare
ja tänkte ha 5,25 i dörrarna o fyran framme på instrumentbrädan
och 6x9orna i hatthyllan

men är det bättre tryck i "kitten" än i de vanliga högtalarna?

för då kanske man ska satsa på 6,5 kit ist för 6x9or?
Senast redigerat av stoffe-s40 (15 april 2009)

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
15 april 2009
Ja det är mer tryck i motsvarande kit än koaxial. Men om du vill få lite bas utan baslåda så är 6x9or bättre än 6,5" kittet. Däremot så skulle det inte sitta fel med 6,5" i framdörrarna istället för 5,25".

Om du nu ska ha en baslåda så blir det dock bättre med 6,5" i hatthyllan då dom oftast låter bättre än 6x9" högtalare, inte samma i djup i basen dock men bättre mellanregister.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

Sous Chef
389 Inlägg
15 april 2009
Trådstartare
okej pallar inte bygga om i dörrarna så de får bli 5,25 där
meen i hatthyllan står det mellan 6,5 kit med lösa diskanter eller 6x9or

har redan en bas i bagaget

men hur menar du med låter bättre
att de spelar högre eller ger klarare ljud.....eller

956 Inlägg
15 april 2009
Det som kan bli ett problem är att högtalarna du sätter in i hatthyllan kan komma att bli slavbasar till din bas pga av trycket som blir från den. Så det kan hända att vad du än sätter in kommer att låta dåligt.

Jag hade satsat på ett bättre framsystem och struntat att använda något i hatthyllan.

hur kan man jämnföra en volvo 740 mned en sierra helt olika bilar. de är som att jämnföra en katt och ett lejon i styrka ju:S
//snoddas

101 Inlägg
15 april 2009
Inget i hatthyllan tycker jag. Lägg kulorna på bättre framsystem istället.

Random Hero
4 047 Inlägg
15 april 2009
team_Chevy740 skrev:
Inget i hatthyllan tycker jag. Lägg kulorna på bättre framsystem istället.

håller me, måste du ha nåt i hatthyllan så skippa 6*9or

Dog food lid. Backwards

Sous Chef
389 Inlägg
15 april 2009
Trådstartare
känner att jag måste ha ngt i hatthyllan pga jag har moddat den redan o annars kommer de o bli två stora fula hål där hmm

men isf säger ni 6,5 före 6x9or

Random Hero
4 047 Inlägg
15 april 2009
lägg ner lite extra krut på framsystem som team chevy tipsa om, o dra ner ett par 6.5" are i hatthyllan, kommer låta mkt bättre än 6*9or som man inte ska dela upp några särskillda frekvenser till o de har redan ofta en ganska djup bas i sig, o de tillsammans med en 12a i skuffen låter inte bra,

Dog food lid. Backwards

1 585 Inlägg
15 april 2009
Det du ska satsa på är ett bra framystem som klarar att möta upp basen du har i bagaget, så satsa på ett 5,25" kit system och 4" koaxialer fram. Sen kan du köpa några billiga 6x9or att trycka ner i hathyllan, de kommer knappat göra någon skillnad ändå. Eftersom du har basen under. Men jag tycker nog du ska satsa på ett 6,5" kit system till hathyllan isåfall. Eftersom du redan har en bas så är ju 6x9orna ganska onödiga då de nästan bara spelar bas.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
15 april 2009
6,5" koaxialer till hyllan, gärna med en liten låda under eller nåt för att inte riskera att dom påverkas av basen. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}

Sous Chef
389 Inlägg
15 april 2009
Trådstartare
har fått erbjudande o köpa ett begagnat system

6,5 kit + 5,25 + 3,5 tum

i mds fanatic av en polare.

är det kanske bättre o sattsa på det ist för o köpa nytt i gas?

16 197 Inlägg
15 april 2009
Jolle87 skrev:
Det du ska satsa på är ett bra framystem som klarar att möta upp basen du har i bagaget, så satsa på ett 5,25" kit system och 4" koaxialer fram. Sen kan du köpa några billiga 6x9or att trycka ner i hathyllan, de kommer knappat göra någon skillnad ändå. Eftersom du har basen under. Men jag tycker nog du ska satsa på ett 6,5" kit system till hathyllan isåfall. Eftersom du redan har en bas så är ju 6x9orna ganska onödiga då de nästan bara spelar bas.

5,25 kit och 4" koaxer fram??    KNAS..tongue  inga bra å blanda..

"Testar man inte så får man aldrig veta"

16 197 Inlägg
15 april 2009
luunggan skrev:
Det som kan bli ett problem är att högtalarna du sätter in i hatthyllan kan komma att bli slavbasar till din bas pga av trycket som blir från den. Så det kan hända att vad du än sätter in kommer att låta dåligt.

Jag hade satsat på ett bättre framsystem och struntat att använda något i hatthyllan.

risken att 6*9" blir "slavbasar" för att man har en baslåda i skuffen e rätt liten-

har byggt så i rätt många bruksbilar åt andra å de funkar kalas.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
15 april 2009
evilaudio skrev:
Jolle87 skrev:

Det kan funka kalas beroende på hur man bygger. Man kan ju köra med enbart 5,25orna och använda dom som midbasar och 4"arna som mellan/diskant. wink

Saab 9-3SC {SQ-edition}

16 197 Inlägg
15 april 2009
ChriZtoffer skrev:
evilaudio skrev:
Jolle87 skrev:

Det kan funka kalas beroende på hur man bygger. Man kan ju köra med enbart 5,25orna och använda dom som midbasar och 4"arna som mellan/diskant. wink

jo de vet ja oxå men hur många nybörjare ska man rekomendera detta till???    då måste man ju ha ett 4kanalssteg till framsystemet för att de ska funka bra.   å få en färsking att ställ in de på rätt sätt brukar va knepigt.

HobbyFotograf och Blivande Biolog
310 Inlägg
15 april 2009
Om du ska byta fram, tycker jag att du skall sätta ett kit där, typ mds eller liknande. Brukar väl följa med delningsfilter så det skall väll inte vara så mycket att ställa in om man kör eq:n på hu:n på flat?

Tror att du får modda lite i vilket fall, altså även om du skall ha dit 5,25or. S40n tycker jag är jävligt knepig i framdörrarna.

Catch the moment, soon It'll be over

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
15 april 2009
evilaudio skrev:
ChriZtoffer skrev:
evilaudio skrev:

jo de vet ja oxå men hur många nybörjare ska man rekomendera detta till???    då måste man ju ha ett 4kanalssteg till framsystemet för att de ska funka bra.   å få en färsking att ställ in de på rätt sätt brukar va knepigt.

Äh vadå, jag är nybörjare och fick det att fungera bra med en sån set-up! tongue Visst jag är lite petig av mig och rätt duktig på tekniska saker, men vill man så kan man! wink Gäller ju som sagt bara att ha ett steg att driva det med (eller en HU med bra filter) samt någorlunda öron som hör om det går åt rätt eller fel håll.

Back to topic:

stoffe-s40 skrev:
har fått erbjudande o köpa ett begagnat system

6,5 kit + 5,25 + 3,5 tum

i mds fanatic av en polare.

är det kanske bättre o sattsa på det ist för o köpa nytt i gas?

Nu är jag lite anti MDS, men Fanatic ska ju vara en lite bättre serie iaf så det bör nog fungera. Bara du montera riktigt och ställer in det rätt så kommer nästan vad som helst att låta bra! smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}

Sous Chef
389 Inlägg
15 april 2009
Trådstartare
köpte fanatic paketet med 6,5kit + 3,5or
o kör fortsatt på mina jvc i framdörrarna

tack alla för era svar

Sök