2623
Sök

Köpråd på saab 9000 turbo 90

1 798 Inlägg
16 april 2009
Trådstartare
#1
Vad bör man kolla på en sån

vet att växellådan är en svag punkt men hur exakt kollar man så att den är sjyst typ kolla att växlar går lätt i utan skrap o ej hoppar ur eller?

sedan är de väl turbon att de ej kommer blårök mm att den inte rycker o har sig när ska dessa börja o ladda org?

sen bör väl koppling kollas att den inte tar för högt upp

kolla motor efter rassel från kedja tex

sedan kolla rost

någon som vet något mer som är bra att veta vid eventuell titt

tack på förhand

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer

164 Inlägg
16 april 2009
#2
En sak som jag fått lära mig är att man ALLTID ska kolla så backen är okej på en Saab Upp till årsm -98 MEr än så kan jag inte hjälpa till tyvärr.


1 798 Inlägg
16 april 2009
Trådstartare
#3
någon som har något annat att tillägga

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer

2 021 Inlägg
16 april 2009
#4
Dessa bilar rostar mest på karossen så om den ser hyggligt fräsch ut i karossen kan du nog räkna med att den är fräsch under osv, underkant på dörrarna och skärmkanter brukar va värst, kolla efter fusklagningar med hjälp av en magnet. kolla så växelllådan funkar som den ska, kolla även motorn så den inte är påställd me pysventil eller liknande.


1 798 Inlägg
17 april 2009
Trådstartare
#5
hur högt ska laddmätaren gå upp på en org 9000 turbo 2.0 90

när kommer laddet o när slutar de

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer

1 019 Inlägg
17 april 2009
#6
fredde85 skrev:
hur högt ska laddmätaren gå upp på en org 9000 turbo 2.0 90

Till gränsen mellan gult och rött. Sjunker sedan något när varvet ökar.


1 798 Inlägg
18 april 2009
Trådstartare
#7
Nu till en annan fråga. Hittade en annan saab till salu för 5 tusen en cse 2.3T 92 dock avställd sen 06 o ej bessad. 5 ägare sen ny- men den startar ej vågar man köpa en sån bil kan ju va hur mkt fel som helst

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer

164 Inlägg
18 april 2009
#8
Ja du... Det beror på hur pillig du är och varför den inte startar. Oftast brukar backspärren pajja så att nyckeln inte går att vrida runt. då e det växellådsbyte som gäller (om man har tur) Vad jag förståt. Annars kan det ju vara toppen som gått startmotorn vad som helst i stort sett


2 271 Inlägg
18 april 2009
#9
Sebus skrev:
Ja du... Det beror på hur pillig du är och varför den inte startar. Oftast brukar backspärren pajja så att nyckeln inte går att vrida runt. då e det växellådsbyte som gäller (om man har tur) Vad jag förståt. Annars kan det ju vara toppen som gått startmotorn vad som helst i stort sett

CSE har väl nyckeln vid ratten? i alla fall min -95.


164 Inlägg
19 april 2009
#10
Ja du det kanske du har rätt i... Kom o tänka på det nu så är det ju några 9000 som har det. Det e möjligt fel av mig isf! Ber om ursäkt för det


1 798 Inlägg
19 april 2009
Trådstartare
#11
Hur kan man se om de är TCS eller inte

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer

1 798 Inlägg
19 april 2009
Trådstartare
#12
fick lite mer info om denna bil nu o nja verkar va lite väl mkt fel på o skabbig så de blir inge

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer

Varningar: För många..
2 552 Inlägg
19 april 2009
#13
Helljuset brukar kunna fungera lite som det vill ibland och då är det oftast helljusspaken som är sönder.

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone


Sök