3141
Sök

Lossa hjulen

191 Inlägg
20 april 2009
Trådstartare
#1
Jag köpte ny bil igår med vintersulorna kvar på. Skulle byta idag och märkte att de inte va fettade innan de sattes på så de sitter som svettsade... Nån som har ett bra knep att få loss de?

NissanMotorsport
20 april 2009
#2
5-56, ta ett fälgkors och ett långt rör sen trär du på det på fälgkorset och drar försiktigt smile eller ett snabbt ryck så.. kan funka att hamra lite på dom också..

Med.lem
3 759 Inlägg
20 april 2009
#3
Om du inte är allt för rädd om fälgen kan du ju gå loss med storsläggan...
Annars äre väll bara att sparka så mycket man kan på däcket tills det kommer..

Jag skulle börja med att försöka få in så mycket rostlösare/5-56 som möjligt runt navet och sen låta det stå under natten.

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

191 Inlägg
20 april 2009
Trådstartare
#4
MIG1408 skrev:
5-56, ta ett fälgkors och ett långt rör sen trär du på det på fälgkorset och drar försiktigt smile eller ett snabbt ryck så.. kan funka att hamra lite på dom också..

Muttrarna va inga större problem, det är själva fälgen (plåtfälg) som sitter...

Med.lem
3 759 Inlägg
20 april 2009
#5
MIG1408 skrev:
5-56, ta ett fälgkors och ett långt rör sen trär du på det på fälgkorset och drar försiktigt smile eller ett snabbt ryck så.. kan funka att hamra lite på dom också..

Jag tolkade iaf frågan som att alla hjulbulta är avskruvade, men hjulet sitter fast i navet.

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

730 Inlägg
20 april 2009
#6
Ta en slägga o dra till så låssnar de nog.

ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ
Audi <3

Mr White
1 072 Inlägg
20 april 2009
#7
Värm lite lätt runt om navet sen på me ex 5-56 å slå på me slägga på fälgen om du som sagt inte är så rädd om den.


Assumption is the mother of all fuck ups!
764 Inlägg
20 april 2009
#8
Hur rädd är du om dig själv och bilen? Sista nödlösning á la bonnmeck, skruva i hjulbultarna till hälften (eller 3/4), åk ut och kör, sväng som fan, stanna när bilen börjar vingla smile

191 Inlägg
20 april 2009
Trådstartare
#10
FLindgren skrev:
slägga. och sätt på navkapslar till nästa vinter!

jo bra tips. jag körde Jackie Chan på de, men sulorna på ninjabootsen kanske e för mjuka. Borde ju funka å ha en mdf-skiva eller liknande mellan fälg å slägga...

601 Inlägg
20 april 2009
#11
axelj skrev:
Hur rädd är du om dig själv och bilen? Sista nödlösning á la bonnmeck, skruva i hjulbultarna till hälften (eller 3/4), åk ut och kör, sväng som fan, stanna när bilen börjar vingla smile

Det lät ju som en seriös lösning lol roll

NissanMotorsport
20 april 2009
#12
spraya på lite 5-56 och slå lite me släggan bakom hjulet, samtidigt som du lyssnar på denna http://www.youtube.com/watch?v=YYtxfYwpYXQ så blir nog allt bra tongue

1 785 Inlägg
20 april 2009
#13
HayesNine skrev:
Jag köpte ny bil igår med vintersulorna kvar på. Skulle byta idag och märkte att de inte va fettade innan de sattes på så de sitter som svettsade... Nån som har ett bra knep att få loss de?

Har du tillgång till gasol så värm fälgen ordentligt och prova ett ordentligt slag med 5kg slägga och trä mellan fälgen och släggan.

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

191 Inlägg
20 april 2009
Trådstartare
#14
MIG1408 skrev:
samtidigt som du lyssnar på denna http://www.youtube.com/watch?v=YYtxfYwpYXQ så blir nog allt bra tongue

klassiker smile

3 259 Inlägg
20 april 2009
#15
FLindgren skrev:
slägga. och sätt på navkapslar till nästa vinter!

När jag ska lossa en fastrostad fälg så brukar jag slå på insidan, då slår man åt rätt håll för att fälgen ska lossna..

MVH/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

191 Inlägg
20 april 2009
Trådstartare
#16
dbjanoz skrev:
Har du tillgång till gasol så värm fälgen ordentligt och prova ett ordentligt slag med 5kg slägga och trä mellan fälgen och släggan.

blir inte metallen ännu större å ännu jävligare om man värmer? Har varmluftspicka på jobbet som går upp till 650 grader. duger det?

508 Inlägg
20 april 2009
#17
bruka ta ett stort jäkla spett och sätta emot styrleden och sen mot fälg och bara bända/ knäcka till så in i skogen, det lossnar varje gång..

3 259 Inlägg
20 april 2009
#18
dbjanoz skrev:
Har du tillgång till gasol så värm fälgen ordentligt och prova ett ordentligt slag med 5kg slägga och trä mellan fälgen och släggan.

Vill det sig riktigt illa så kanske nån person, nångång i tiden lagat däcket med "däck på burk" och det ihop med tillräcklig värme så blir det en smäll som personen som sitter framför däcket kanske inte överlever, vill det sig bättre så eldar man bara bort allt fett till hjullagret så att det skär inom några mil.... Värme behövs garanterat inte, utan ta en slägga och en brädlapp som dbjanoz skrev och banka allt vad du orkar så får du loss den! Givetvis banka från insidan och snurra hjulet mellan slagen!

MVH/Jon
Senast redigerat av JonR (20 april 2009)

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

CNC operatör
280 Inlägg
20 april 2009
#19
Pedaal skrev:
axelj skrev:
Hur rädd är du om dig själv och bilen? Sista nödlösning á la bonnmeck, skruva i hjulbultarna till hälften (eller 3/4), åk ut och kör, sväng som fan, stanna när bilen börjar vingla smile

Det lät ju som en seriös lösning lol roll

Det funkar inte ändå, jag tog väck mina hjulbultar helt och tog en sträcka med bra ladd, fälgarna satt som gjutna, så fick skära sönder den tillslut

sopa rent vid din egen dörr innan du börja städa oss andra

Mekaniker
212 Inlägg
20 april 2009
#20
Ta en "större" typ av slägga (1-3kg) och slå på däcket bakifrån, alltså på gummit då de inte är nån fara att skada däcket om du har en slät slägga och du skadar inte fälgen heller.
Annars om de inte funkar så kan du lägga en tjockare planka nere på marken lutad mot fälgen/däcket och ta en slägga modell stor och slå på brädan tills den släpper för de gör den till slut.



Sök