2839
Sök

Trim ,motor allternativ till Ford Mustang 1970 302 ,hjälp.

2 Inlägg
4 april 2006
Trådstartare
#1
Hej!
Sitter i köp tankar på en Ford Mustang 1970 med 302 motor.
Min undran är vad det går att göra med motorn allternativt vilket motorallternativ som går att sätta i utan större inverkan , för att få ut lite mer pulver.

782 Inlägg
4 april 2006
#2
byt kam, 4ports insug, 4ports förgasare och headers så har du en ganska schysst motor. går att stoppa ner 351a utan större problem och även bigblockarna 429/460 men gå får du bygga om fjäder fästena och tillverka egna headers (jävla massa jobb).


Mr
267 Inlägg
4 april 2006
#3
Satsa på att riva 302an o bygg nytt.. Balanserad vev, kolvar o stakar.. Vass kam med rullyftare, vassa toppar me rullvippor, nåt enplans insug och en rejäl holly dubbelpump.. Så bör du ligga kring 300-350 hk.. Se till att ha en välpreppad låda om du kör automat då också...

//Andreas

Mer gas är alltid lagningen eller lösningen.

2 Inlägg
4 april 2006
Trådstartare
#4
Tackar så mycket för svaren.
Går affären igenom så blir det nog att behålla 302:an och riva den i vinter.
Nån firma som har mycke prylar till dom här i sverige som rekomenderas.

Mr
267 Inlägg
4 april 2006
#5
BENSON skrev:
Tackar så mycket för svaren.
Går affären igenom så blir det nog att behålla 302:an och riva den i vinter.
Nån firma som har mycke prylar till dom här i sverige som rekomenderas.

Vet du en firma eller undrar du om en firma?

Finns en här i Karlskoga som har mkt Ford.. Känner även en här som har en musse 66a med 302 med manuell låda... Den går bra som fasiken.. Han har ungefär det som jag räknade upp.. Om man inte har erfarenhet av V8 tidigare så ska man nog ha kontakt med någon som kan sin sak... För det är inte alldeles självklart att saker lirar ihop bara för att man köper dyra saker som har hög prestanda..

Men som sagt, här i Karlskoga finns det en kille/gubbe som har mkt grejjer på hyllan till cheva o ford..

//Andreas

Mer gas är alltid lagningen eller lösningen.

Vw trimmare
2 995 Inlägg
4 april 2006
#6
Karlskoga is teh shit wink

vore det nästan inte billigare att bara häva i en större motor?
en 351 cleveland borde få fart på hjulen...finns ju många stora motorer att
köpa till ganska vettiga priser....

302 är inte mkt att hänga i julgranen om man inte är kunning på vinkler 8...
enklaste trimmet är nog enligt mig att häva i en störra 8:a eller kanske en sån här:
http://www.pistonheads.com/gassing/topi … 24&h=0  wink
Senast redigerat av MeloveGolf (4 april 2006)


Mr
267 Inlägg
4 april 2006
#7
Nja, en 302 är ett jäkligt bra alternativ att trimma på... Mkt varvvilligt motoralternativ, och lätt motor om man jämför med de större... Mussen är ju en lätt bil i sig också så det passar ju.. Den räcker bra upp till en 350-400 hk.. Är man tvungen att ha mer ändå så skulle jag nog föreslå en större motor..
Det hänger mer på vad som sitter i motorn än om det är en 302 eller 351 (dessutom är det nog svårt att få tag på en cleveland).

Men som sagt, Karlskoga is teh shit ^^


HAHA DÅLIG MOTOR PÅ LÄNKEN
Senast redigerat av Lunnajs (4 april 2006)

Mer gas är alltid lagningen eller lösningen.

Vw trimmare
2 995 Inlägg
4 april 2006
#8
hehe 302 är kanske lite mer ekonomiskt trimvänlig oxå? en 427/429 är inte lätta att få tag på 351 cleveland finns det dock nåra stycken av faktiskt. Det ska finnas en svensk sida som bara säljer trimmdelar till just v8 motorer kan inte komma ihåg vad den heter just nu =/

hoppas man får se lite svarta spår på e18 då i sommar wink


Mr
267 Inlägg
4 april 2006
#9
hahaha jo det kan ju tänkas bli några... inte bara från mig hoppas jag hehe

Mer gas är alltid lagningen eller lösningen.

tekniker
88 Inlägg
4 april 2006
#10
Ford SM troligen världens billigaste motor att trimma, och ska man dömma av tävlingsresultaten den framgångsrikaste. ler
I normalutf kan man med mycket svett men ändå billigt ca 400 din.
byte till 351Cl-2V toppar och ett Cleveland insug samt inte att förglömma cam passande cleavland, tja då passeras snart 500 strecket.


Mr
267 Inlägg
4 april 2006
#11
Master-J skrev:
Ford SM troligen världens billigaste motor att trimma, och ska man dömma av tävlingsresultaten den framgångsrikaste. ler
I normalutf kan man med mycket svett men ändå billigt ca 400 din.
byte till 351Cl-2V toppar och ett Cleveland insug samt inte att förglömma cam passande cleavland, tja då passeras snart 500 strecket.

Vi ska kanske hålla oss undan från fantasisiffrorna..

Mer gas är alltid lagningen eller lösningen.

2 Inlägg
8 maj 2006
#12
Hejsan!! har en mustang -69 som det setat 6:a i. Har nu köpt en 460-motor, som ska i big_smile
undrar om olje tråget/sumpen från en 429 passar? någon som vet? (tråget på 460 tar i styrstagen)
undrar även om motorfästen från 429 passar?  Någon som vet?!

12 086 Inlägg
8 maj 2006
#13
De lättaste/första åtgärden är väl att köpa headers, det ger både sång och en bra skjuts!

62 Inlägg
10 mars 2016
#14
Finns det någonting i närheten av skåne man kan köpa mustangtrim ? headers, 4-ports etc. mvh



Sök