2720
Sök

Motorbyte: Volvo 744 GLT 16v -> 745GL (B230* till B234F)

1 Inlägg
28 april 2009
Trådstartare
#1
Jag har för avsikt att ta mig för ett motorbyte som sommarprojekt.

Motorn är tänkt att lyftas från en lätt krockad 744 GLT 16v 88:a (alltså B234F) och sättas i en 745GL 87:a som från början har förgasarmotor (minns inte namnet). Mellan årsmodellerna har det väl i stort sett inte hänt något så förutser inga problem med att få det att passa rent mekaniskt.

Detta blir första gången jag tar mig för ett sånt här projekt, eller bilrelaterat projekt över huvud taget egentligen... Men är någorlunda tekniskt begåvad så det borde inte vara några större problem. Jag har dock några ganska specifika frågor som jag skulle uppskatta om någon med kunskapen kunde svara på:

1. Lyfta med eller utan växellåda? Har läst att det skulle vara lättare att få ur motor och låda utan att ha sönder något om man lyfter dem tillsammans och lossar lådan från kardanen istället. Blir ju extra vikt men måste ändå ordna något att göra lyftet med så känns som om några kilon hit eller dit inte är så viktigt.

2. Har två olika växellådor, 5vxl från 745:an och 4vxl+OD från 744:an. Vilken av dessa är att föredra? Ska jag använda 4vxl+OD misstänker jag att kardanen måste bytas eftersom de rimligtvis borde vara olika långa, stämmer detta?

3. Har rivit loss lite runt motorn på 744:an och såg när jag tömde kylaren att vattnet var svart. Där jag spillde på marken ser det fortfarande fuktigt ut efter en vecka så jag misstänker olja i kylarvattnet. Vet dock inte när detta var bytt senast, misstänker att det kan ha varit ett tag sen. Är detta ett allvarligt varningstecken och borde jag gå igenom motorn och byta packningar? Motorn fungerade felfritt och gick väldigt fint på alla varvtal innan bilen fick möte med ett vägräcke.
Övrigt att tänka på?

4. Är det i övrigt värt besväret att gå igenom motorn, byta packningar och göra rent. Har inga planer på att trimma den eller göra några större ingrepp. Kan detta göra någon skillnad på något sätt? Livslängden kanske förlängs men bilen ska inte gå några längre sträckor så detta känns kanske inte riktigt viktigt för stunden. Har tänkt spola ur kylkanaler så gott det går med motorn hopskruvad samt göra en normal service med olja+filter+kamrem självklart, är det lönt att göra något utöver detta?

5. Åter till själva bytet. Vad utöver motorn behöver jag flytta mellan bilarna? Styrboxen till insprutet är väl ganska självklart, något mer? Hade tänkt dra all el i förväg utan att koppla in så att bilen inte blir stående längre än nödvändigt när det mekaniska är klart.

Till sist, är det något i övrigt jag bör tänka på eller passa på att göra när grejerna ändå är ur? Gärna vanliga nybörjarfel också så att jag kan undvika dessa...

8 243 Inlägg
28 april 2009
#2
1: vilket som, beror på om man ska använda lådan eller inte, men oftast är det enklast att sära motor och låda utanför bilen

2: M46:an ska ju hålla lite bättre.

3: Gammalt kylvatten. Om den gick som den skulle så lär det inte va nå större bekymmer.

4: Om du inte har nå större ambitioner så ska det räcka med vanlig service

5: Om jag inte missminner mig så har ju 16V en annan framvagnsbalk, och så skiljer ju grenröret då.


117 Inlägg
26 oktober 2009
#3
Hur är det med b234f, går det att bara flytta över till en bil med b230? Måste kablar dras om? eller är det bara byta databoxen?


8 243 Inlägg
26 oktober 2009
#4
hakan_kj skrev:
Hur är det med b234f, går det att bara flytta över till en bil med b230? Måste kablar dras om? eller är det bara byta databoxen?
Beror väldigt på vilken bil det är.


117 Inlägg
26 oktober 2009
#5
Marlboroman skrev:
hakan_kj skrev:
Hur är det med b234f, går det att bara flytta över till en bil med b230? Måste kablar dras om? eller är det bara byta databoxen?
Beror väldigt på vilken bil det är.
Okej, Jag har en 90a med en b230f samt en annan 90a med b234f och jag funderar på att byta motor. Behöver du mer info för att veta om det kommer passa rakt av?

MVH Håkan


Whatever :)
1 652 Inlägg
27 oktober 2009
#6
De du behöver tänka på är att motor fästena är inte de samma annars passar den rätt in. Jag gjorde nyligen ett btye från 16v --> B230ET. fick skära bort ett motor fäste som var dit svetsat på motor balken under insuget. annars passar allt fint.

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser


Sök