3171
Sök

AKUT HJÄLP MED SAAB 9000 CSE 2,3t

22 Inlägg
29 april 2009
Trådstartare
#1
Hallå!

Jag har ett major problem med en 9000 som rubriken säger.
Jag gjorde en tjänst åt en polares pappa genom att byta abs-pumpen åt han.
När jag å hans son skulle plocka ihop allt, kopplades batteripolerna fel. JA JAG VET, major fail...

Nu är det ju så att bilen är knäpp, enligt ägaren så går bilen dåligt som tusan.
Vi har försökt och komma in med Tech2 men när man sätter på den så lyser den svagt, enligt några som kan det där så ska det vara jordfel någonstans. Vart? Någon som varit med om det så snälla?
Vi gick vidare när någon nämnde att motorstyrdonet hade fått sig en kyss, vi fick låna ett fullt fungerande men samma symptom. Alltså är styrdonet okej.

Nu är det så att självklart så skyller ägaren på mig, och säger att allt är mitt fel m.m. Jag hade bett han dra, men han är min bästa kompis pappa, och jag vill inte sätta min kompis och min vänskap på spel.

Vidare till problemet, när vi stod och tittade på motorn efter att vi hade testat styrdonet hörde vi att det smällde lite i avgasröret. Han säger även att när han är ute och kör, att när han släpper gasen åker varvtalet jättelångt ner och bilen kan t.o.m. dö ibland och sen när han gasar till så svarar han konstigt. Plus att han säger att bilen drar mer soppa. Vad mycket jag vet så kan det va luftmassemätaren eller något sånt som är knas. Någon annan säger att det kanske kan vara katalysatorn som är skrot.

Kan tillägga att när man fick kontakt med bilen med en dator kom det inte fram några felkoder som hade med motorn att göra.

Jag vet inte vad jag ska tro på, jag vill få den här skitbilen borta från axlarna.

Så om det finns någon där som kan det här så snälla hjälp. Om det finns fler frågor så gärna, finns säkert mer info som är avgörande men det vet ni som kan bättre.

Tack så länge!

Toyota Supra TT -93 US-Spec
Full BPU och TTC

3 235 Inlägg
29 april 2009
#2
Lossa kontakten till LMM, om motorgången inte ändras är det fel på den.

Annars kan dålig gång/för fet bränsleblandning bero på lambdan.

Sitter det två bränslepumpar på den? Kan vara att den ena har lagt av.

jag räknar självklart med att du har kollar ALLA säkringar, och kollat att ledningarna mellan batteriet och generatorn är hela.


22 Inlägg
29 april 2009
Trådstartare
#3
engolf skrev:
Lossa kontakten till LMM, om motorgången inte ändras är det fel på den.

Annars kan dålig gång/för fet bränsleblandning bero på lambdan.

Sitter det två bränslepumpar på den? Kan vara att den ena har lagt av.

jag räknar självklart med att du har kollar ALLA säkringar, och kollat att ledningarna mellan batteriet och generatorn är hela.

Tack för att du svarade.

Jag har inte hunnit göra något mer. Gubben har inte haft tid och det har varit stressigt, så vi har inte ENS kollat säkringarna och ledningarna. Allting funkar som det ska så där finns inga klagomål. Men det ska ses över.

Pumparna vet jag inte hur det ligger till med. Samma med lambdan.

Men vart sitter kontakten till LMM på en 2,3t, det är förresten en -97.

Toyota Supra TT -93 US-Spec
Full BPU och TTC

Saab älskare!
4 597 Inlägg
29 april 2009
#4
De är nog antingen LMM eller så är de lambdan som nämts! på insugsröret ska de sitta en kontakt. Sen med pumparna är de bara 1 pump, så den är de inte, du kan även testa att byta DI kasetten mot en annan, för att se om den är hel... se till så den är RÖD o inte SVART! smile skulle underlätta med en film på motorn, så man kan höra och se lite bättre!

Mvh Patrik


3 Inlägg
29 april 2009
#5
Kan även till lägga att HUVUD relät för bränsle systemet, ligger och slår hela tiden på "Radio - läget", Det stannar alltså inte i läge "till" utan slår hela tiden.

Alla säkringar är hela, det har jag kollat, Och även kablaget är helt.

Saab älskare!
4 597 Inlägg
29 april 2009
#6
https://www1.garaget.org/gallery/archive/87951/641386_3xrga7.jpg

Där i inringade området ska de vara på en -97a! smile


22 Inlägg
29 april 2009
Trådstartare
#7
Funkiee skrev:
De är nog antingen LMM eller så är de lambdan som nämts! på insugsröret ska de sitta en kontakt. Sen med pumparna är de bara 1 pump, så den är de inte, du kan även testa att byta DI kasetten mot en annan, för att se om den är hel... se till så den är RÖD o inte SVART! smile skulle underlätta med en film på motorn, så man kan höra och se lite bättre!

Mvh Patrik

Okej. tack så himla mycket.

Du verkar kunna det där. Jag ska kika på LMM, lambdan och även tändkasetten. Tack så mycket hittills.

Ska se vad jag kan göra när det gäller filmen;)

Toyota Supra TT -93 US-Spec
Full BPU och TTC

22 Inlägg
29 april 2009
Trådstartare
#8
Olsson-Aero skrev:
Inte lönt att kolla LMM, för den finns inte på bilen. Bilen har Trionic 5 styrsystem vilket innebär MAP-sensor. Den sitter uppe till vänster på föregående bild. Precis bakom den bakre bussningen till motorn.

Okej, vi var inte så säkra på att det fanns en LMM, men du bekräftade det. Får väl kika på den istället.

Tack så mycket!

Toyota Supra TT -93 US-Spec
Full BPU och TTC

Saab älskare!
4 597 Inlägg
29 april 2009
#9
insåg nu att jag hade fel om LMM Olsson-Aero har rätt, den har en MAP sensor!, postar en ny bild där jag ringat in den! smile




https://www1.garaget.org/gallery/archive/87951/641411_ei1ph4.jpg


3 Inlägg
29 april 2009
#10
hur som helst så är det underligt med relät! Ingen som lägger märke till det?!

Saab älskare!
4 597 Inlägg
29 april 2009
#11
låter riktitg skummt! men jag har ingen aning om vart den får signaler ifrån :S men somsagt, för att ni ska kunna få mera hjälp är de bra om de finns film på det. antar att de är ni två, "Grimmi" och "Mirsoo" som är meckarna? tongue


22 Inlägg
29 april 2009
Trådstartare
#12
Funkiee skrev:
låter riktitg skummt! men jag har ingen aning om vart den får signaler ifrån :S men somsagt, för att ni ska kunna få mera hjälp är de bra om de finns film på det. antar att de är ni två, "Grimmi" och "Mirsoo" som är meckarna? tongue

Jaa, ellerhur.hmm

Ahh, de e jag å Grimmi som har felsökt bilen hittills. Vi har redan tappat vilja och tålamodet, plus att ägaren har en negativ attityd vilket inte gör situationen bättre.

Toyota Supra TT -93 US-Spec
Full BPU och TTC

Saab älskare!
4 597 Inlägg
29 april 2009
#13
förstår det! säg till ägaren att ni måste ha en film på motorn o när den blir varm och sedan varvas o står på tomgång, för de underlättar all felsökning!


22 Inlägg
29 april 2009
Trådstartare
#14
Funkiee skrev:
förstår det! säg till ägaren att ni måste ha en film på motorn o när den blir varm och sedan varvas o står på tomgång, för de underlättar all felsökning!

Tack! Uppskattar din hjälp. Men jag ordnar en film innan helgen(Y)

Har ett tillägg, borde inte lamporna för lambdan respektive tändkassetten tändas om det är fel på de?

Tack för att du vill hjälpa med mysteriet:P

Toyota Supra TT -93 US-Spec
Full BPU och TTC

Saab älskare!
4 597 Inlägg
29 april 2009
#15
Låter perfekt! smile Nja, på en 9000 står de innan man startat motorn, så är det i den displayen under hastighetsmätaren kan det stå "Check Engine"

http://www.garaget.org/video/lsflft5tnptn

Här har du ett klipp på när min bil stog och blinkade, med motorn avstängd! börjar den blinka är det något fel med tändning eller bränsle systemet.

hehe, bara kul o kunna hjälpa, verkligen inte kul när något går åt helvete hmm men vi ska nog grejja detta! smile

Mvh Patrik


1 019 Inlägg
30 april 2009
#16
Mirsoo>>Du har inte glömt att dra fast jordpunkten bakom batterihållaren?


22 Inlägg
30 april 2009
Trådstartare
#17
Garfield skrev:
Mirsoo>>Du har inte glömt att dra fast jordpunkten bakom batterihållaren?

Om jag inte minns fel så ska jag nog inte ha lossat på nån jordpunkt. Men det kan hända..

Har du nån aning om relät som slår? Som Grimmi säger..

Tack

Toyota Supra TT -93 US-Spec
Full BPU och TTC

22 Inlägg
3 maj 2009
Trådstartare
#18
Okej. Liten uppdatering på felsökandet. Vi var och mätte lite i fredags, ägarens önskemål. Vi såg märkte att det gick ström till pumpen hela tiden, reläet slår till och från hela tiden.

Lyckades inte ta en film när jag var där, därför att bilen inte gick dåligt. Men ägaren kom också med en update på bilen. Han sa att det är på tomgången som den är känslig. Efter att han hade kalibrerat färddatorn så ska den dra normalt, eller rättare sagt så som den gjorde innan, men det är när han släpper gasen som den blir konstig.

Men det är ju som sagt det som är felet, vad är det som gör att den går dåligt på tomgång? Kan tillägga att det läcker i grenrörspackningen och mellan turbon och downpipen, vet inte om det har nån inverkan på det.

Sen är det ju ett jordfel någonstans. För att man kan inte få kontakt med bilen när man använder Tech2:an.

Någon som vet vad som ryker när strömmen går fel håll? Eller beror det på på något annat?

Tack!

Toyota Supra TT -93 US-Spec
Full BPU och TTC

4 299 Inlägg
3 maj 2009
#19
Det där felet låter väldigt likt felet jag fick på min bil när jag glömde montera slangen till map-sensorn.
Tomgången va knäpp o bilen kunde dö ibland, men när man gasa var det inga problem.

Kan också va tomgångsmotorn som geggat igen eller pajat. Den kan man testa att rengöra åtminstone för att se vad som händer. Vet tyvärr inte hur den sitter på en turbobil men den sitter vid insuget iaf.

Sen en bra grej o veta om de nu är tomgången som spökar, vad ligger den på för varv ungefär??


22 Inlägg
3 maj 2009
Trådstartare
#20
Rallyhalle skrev:
Det där felet låter väldigt likt felet jag fick på min bil när jag glömde montera slangen till map-sensorn.
Tomgången va knäpp o bilen kunde dö ibland, men när man gasa var det inga problem.

Kan också va tomgångsmotorn som geggat igen eller pajat. Den kan man testa att rengöra åtminstone för att se vad som händer. Vet tyvärr inte hur den sitter på en turbobil men den sitter vid insuget iaf.

Sen en bra grej o veta om de nu är tomgången som spökar, vad ligger den på för varv ungefär??

Jag har kollat på MAP-sensor slangen. Den sitter i men vi har inte testat å kopplat ur den för att se om det är sensorn som har rykt. Men det jag märkte var att när vi startade den så var tomgången helt okej, märkte inte att den var på nått konstigt varvtal. Kan tillägga att när vi kopplar på Tech2 och försöker starta den så, precis när du trycker på On/Off-knappen så går varvtalet ner en aning å sen när du trycker igen så går den upp som vanligt.

Vad jag kan dra för slutsats är ju att den är konstig på tomgången ibland. Eller när man är ute och kör o.s.v.

Tack för hjälpen ändå:)

Toyota Supra TT -93 US-Spec
Full BPU och TTC


Sök