3870
Sök

Har tänkt bygga ny hatthylla i mercedes 190. behöver tips om hur jag ska bygga.

2 914 Inlägg
5 maj 2009
Trådstartare
har tänkt bygga ny hatthylla i mercedes 190. behöver tips om hur jag ska bygga.
kommer sätta in ett par 5" kit med diskant. kommer dessutom ha ett stort hål i hyllan då jag ska släppa in bastonerna in i cupén. ungefär som det hålet jag har nu men förhoppningsvis blir det lite mer seriöst. och dessutom kommer det byggas i 19mm MDF

har funderat på om jag ska bygga en låda var åt 5", en snedställd låda som pekar snett uppåt (kanske med 25 greders vinkel. och sidleds pekar den som bara rakt fram. eller vrida den så den pekar mot dörrarna så det inte spelar rakt in i nackstödet utan ljudvågorna kommer runt nackstödet. men då når det starkaste ljudvågorna ena örat på passageraren, kommer det låta "snedbelastat"

hoppas att ni förstod min grekiska och kommer med tips smile
Senast redigerat av kalle_kalle (6 maj 2009)

2 914 Inlägg
7 maj 2009
Trådstartare
ingen som har någon idé?

4 693 Inlägg
7 maj 2009
Snett uppåt mot mitten skulle jag vilja säga. Så den vänstra högtalaren pekar mot höger och vise versa

Booyakasha!

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
7 maj 2009
Mina 5,25or som sitter i hatthyllan sitter ganska så precis rakt bakom förare/passagerare och när man åker bak så låter det bra vart man än sitter. Om du riktar dom ut åt kanterna så är risken stor att personen som sitter bak på vänster sida kommer höra vänster högtalare mycket mer än höger, och vise versa.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

2 914 Inlägg
7 maj 2009
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
Mina 5,25or som sitter i hatthyllan sitter ganska så precis rakt bakom förare/passagerare och när man åker bak så låter det bra vart man än sitter. Om du riktar dom ut åt kanterna så är risken stor att personen som sitter bak på vänster sida kommer höra vänster högtalare mycket mer än höger, och vise versa.

okej du menar att det är bättre att den ska flåsa rakt på nackstödet och då via det ska det gå runt nackstödet och nå örat den vägen??
okej jag var inne på det med från början. smile
Softis skrev:
Snett uppåt mot mitten skulle jag vilja säga. Så den vänstra högtalaren pekar mot höger och vise versa

då kommer det låta (förhoppningsvis) bra för den som sitter i mitten wink
okej jag ska kolla runt jag kan ju bygga lådan för dom och lägga dit dom och se hur det låter som bäst.
(alltså vrida och lyssna sen vrida tillbaka och lyssna smile tack för hjälpen iaf grabbar wink)

4 693 Inlägg
7 maj 2009
kalle_kalle skrev:
ChriZtoffer skrev:

okej du menar att det är bättre att den ska flåsa rakt på nackstödet och då via det ska det gå runt nackstödet och nå örat den vägen??
Softis skrev:

då kommer det låta (förhoppningsvis) bra för den som sitter i mitten wink
okej jag ska kolla runt jag kan ju bygga lådan för dom och lägga dit dom och se hur det låter som bäst.
(alltså vrida och lyssna sen vrida tillbaka och lyssna smile tack för hjälpen iaf grabbar wink)

Smartaste svaret fick du av dig själv lol

Booyakasha!

1 534 Inlägg
7 maj 2009
typ så här gjorde jag, ska dock bygga om den då jag råkade ha sönder den roll
http://img149.imageshack.us/img149/7248/dsc00209z.jpg
Senast redigerat av Iam2fast4U (7 maj 2009)

4 693 Inlägg
7 maj 2009
Hatthyllan? Hur mår 6,5" när du basar på då?

Booyakasha!

1 534 Inlägg
7 maj 2009
Softis skrev:
Hatthyllan? Hur mår 6,5" när du basar på då?

den hoppade som fan på emtallen under som flexar
så jag tyngde ned den med asfalts matta men den släppte, sedan pajjade hyllan så ska bygga en ny hmm

4 693 Inlägg
7 maj 2009
Har inte funderat på att skärma av dom så dom slipper bastrycket under ifrån? Kommer säkert att hålla längre och spela bättre då.

Booyakasha!

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
7 maj 2009
kalle_kalle skrev:
ChriZtoffer skrev:

Nja, alltså mina sitter så dom spelar rakt upp (med diskanten något vinklad framåt) så dom behöver inte spela in i något nackstöd. Tycker då att det låter helt okej! smile Bryr mig ändå inte så mycket om högtalarna där bak, är ju mest till för dom som sitter där bak så dom ska slippa höra bara bas.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

2 914 Inlägg
7 maj 2009
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
kalle_kalle skrev:
ChriZtoffer skrev:

Nja, alltså mina sitter så dom spelar rakt upp (med diskanten något vinklad framåt) så dom behöver inte spela in i något nackstöd. Tycker då att det låter helt okej! smile Bryr mig ändå inte så mycket om högtalarna där bak, är ju mest till för dom som sitter där bak så dom ska slippa höra bara bas.

aha okej okej ja det är ju lättast att bygga så. ja sen bara göra en typ av låda så att man inte blir lurad att den är ikopplad, har blivit lurad pga trycket från basen xD

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
7 maj 2009
Mina har inga lådor under sig, funkar kalas ändå. smile Fast då spelar ju min bas in i bilen, och inte för bakluckan. wink

Saab 9-3SC {SQ-edition}

2 914 Inlägg
8 maj 2009
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
Mina har inga lådor under sig, funkar kalas ändå. smile Fast då spelar ju min bas in i bilen, och inte för bakluckan. wink

haha har tänkt göra en "snabel", lägga lådan på rygg och göra som en låda fast utan tak och botten som man sätter på baslådan och riktar mot hålet jag har i cupen så då spelar jag för cupen och inte 50/50
Senast redigerat av kalle_kalle (8 maj 2009)

Mr Turbo
509 Inlägg
10 maj 2009
Så här byggde jag och min polare min hatthylla:) Kanske ger dig lite inspiration iaf:D
Precitions arbete på hög nivå...
https://www1.garaget.org/gallery/archive/34940/640900_80ei5i.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/34940/640904_j5nrvd.jpg
Senast redigerat av turbiz (10 maj 2009)

Turbo..Mr Turbo

4 693 Inlägg
10 maj 2009
Orka josblandare. Känns lite epa över det wink

Booyakasha!

2 914 Inlägg
10 maj 2009
Trådstartare
turbiz skrev:
Så här byggde jag och min polare min hatthylla:) Kanske ger dig lite inspiration iaf:D
Precitions arbete på hög nivå...
http://www1.garaget.org/gallery/archive/34940/640900_80ei5i.jpg
http://www1.garaget.org/gallery/archive/34940/640904_j5nrvd.jpg

aha nice smile jag kommer inte göra nå konstiga former, tror jag ska "bara" ta och såga ut och inte göra allt för avancerade former  (då detta är mitt första bygge och då kan jag inte överdrivet duktig på bygga) men tack iaf smile

9 Inlägg
22 juni 2009
tja. undrade bara vad du bygger hatthyllan i. själv har jag en mercedes som jag håller på med där i stort sett all inredning är i trä så tänkte ja vara lite bökig och byggde min hatthylla av klickgolv. blev skitbra å ja kan lova att det passade bra i mercan. några bra ideér annars på bygge?

Trucker
1 220 Inlägg
22 juni 2009
du kan ju kolla på http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=101789/ de ä stångbergs merca 190 han ha byggt både hatthylla å baslåda osv i den tråden

Vissa är bara bättre än andra!

9 Inlägg
23 juni 2009
tack för tipset. såg bra ut. tänkte låna en idé av en polare som byggde in diskanter i backspegeln.

Sök