3701
Sök

Dumpventil saab 9.5 års mod 99

80 Inlägg
5 maj 2009
Trådstartare
#1
jag har en saab 9.5 års mod 99, med aero turbo, när jag satt dit en dump från stylingshopen så började bilen knasa, när jag trycker ur den på tvåan och hör dumpen, så sten dör motorn.. är det någon som kan hjälpa mig dom på stylingshopen verkar inte kunna nått.
mvh daniel


378 Inlägg
5 maj 2009
#2
Du ska ej ha "öppen" dump på din bil.
Du har T7 styrsystem, och du dumpar ut redan uppmätt luft som skall vara kvar i systemet.
Hade du haft T5 som är på vissa 9-3or och alla 900 hade det gott.


Det du kan göra är att köra med orginaldumpen fast baklänges i återcirkulerande läge, men sen ha öppet filter då får du ett avlastnings ljud.

Går att ha den rättvänd också, men blir ett dovare ljud då.
Senast redigerat av KimpaaBooY (5 maj 2009)

// KimpaaBooY

32 Inlägg
5 maj 2009
#3
Okej, inte mycket du kan göra.. förrutom att sätta tillbaka original AV eller köpa dig en annan återcirkulerande AV  .. bilen knasar pga. att du har en luftmassemätare som har förprogrammerade data med en viss mängd luft som ska in i motorn.. men ist för att den luftmängden når in i motorn så släpps den rakt ut i luften.. alltså original eller en annan återcirkulerande är ett måste på bilar med LMM!!

Mvh/Chrille

80 Inlägg
5 maj 2009
Trådstartare
#4
KimpaaBooY skrev:
Du ska ej ha "öppen" dump på din bil.
Du har T7 styrsystem, och du dumpar ut redan uppmätt luft som skall vara kvar i systemet.
Hade du haft T5 som är på vissa 9-3or och alla 900 hade det gott.


Det du kan göra är att köra med orginaldumpen fast baklänges i återcirkulerande läge, men sen ha öppet filter då får du ett avlastnings ljud.

Går att ha den rättvänd också, men blir ett dovare ljud då.

har öppet filter men vad händer om man sätter den baklänges?? nått som kan gå sönder.. alltså jag sätter återcirkulerande i turbo röret???


378 Inlägg
5 maj 2009
#5
danne_potter skrev:
KimpaaBooY skrev:
Du ska ej ha "öppen" dump på din bil.
Du har T7 styrsystem, och du dumpar ut redan uppmätt luft som skall vara kvar i systemet.
Hade du haft T5 som är på vissa 9-3or och alla 900 hade det gott.


Det du kan göra är att köra med orginaldumpen fast baklänges i återcirkulerande läge, men sen ha öppet filter då får du ett avlastnings ljud.

Går att ha den rättvänd också, men blir ett dovare ljud då.

har öppet filter men vad händer om man sätter den baklänges?? nått som kan gå sönder.. alltså jag sätter återcirkulerande i turbo röret???

Vad jag fått lära mig på saab forumet är att dom sitter redan "fel" från början.
Du får ett mera hög ljud på det viset. Och det är inget som skall skada.

Annars kan man köpa en mitsubishi evo orginal dump och köra baklänges, och ha öppet filter till.
Den ser ut som orginal på saab ungefär, och det ger ett mera "kvittrigt" ljud.

Kan rekomendera www.saabturboclub.com/forum.

bara söka på dumpventil eller avlastningsventil så kommer det hur mycket som helst.

// KimpaaBooY

80 Inlägg
5 maj 2009
Trådstartare
#6
KimpaaBooY skrev:
danne_potter skrev:
KimpaaBooY skrev:
Du ska ej ha "öppen" dump på din bil.
Du har T7 styrsystem, och du dumpar ut redan uppmätt luft som skall vara kvar i systemet.
Hade du haft T5 som är på vissa 9-3or och alla 900 hade det gott.


Det du kan göra är att köra med orginaldumpen fast baklänges i återcirkulerande läge, men sen ha öppet filter då får du ett avlastnings ljud.

Går att ha den rättvänd också, men blir ett dovare ljud då.

har öppet filter men vad händer om man sätter den baklänges?? nått som kan gå sönder.. alltså jag sätter återcirkulerande i turbo röret???

Vad jag fått lära mig på saab forumet är att dom sitter redan "fel" från början.
Du får ett mera hög ljud på det viset. Och det är inget som skall skada.

Annars kan man köpa en mitsubishi evo orginal dump och köra baklänges, och ha öppet filter till.
Den ser ut som orginal på saab ungefär, och det ger ett mera "kvittrigt" ljud.

Kan rekomendera www.saabturboclub.com/forum.

bara söka på dumpventil eller avlastningsventil så kommer det hur mycket som helst.

okej ja tusen tack får göra det på en gång


80 Inlägg
5 maj 2009
Trådstartare
#7
tråd kan stängas


1 497 Inlägg
5 maj 2009
#8
KimpaaBooY skrev:
Annars kan man köpa en mitsubishi evo orginal dump och köra baklänges, och ha öppet filter till.
Den ser ut som orginal på saab ungefär, och det ger ett mera "kvittrigt" ljud.

"Kvittret" kommer då AVn inte öppnar alls.
Ett enkelt sätt att köra sönder turbon på.

378 Inlägg
5 maj 2009
#9
AxlSam skrev:
KimpaaBooY skrev:
Annars kan man köpa en mitsubishi evo orginal dump och köra baklänges, och ha öppet filter till.
Den ser ut som orginal på saab ungefär, och det ger ett mera "kvittrigt" ljud.

"Kvittret" kommer då AVn inte öppnar alls.
Ett enkelt sätt att köra sönder turbon på.

fel info från saab forumet då.

// KimpaaBooY

1 497 Inlägg
5 maj 2009
#10
KimpaaBooY skrev:
fel info från saab forumet då.

Länka gärna till tråden där du läst det.

45 Inlägg
6 maj 2009
#11
KimpaaBooY skrev:
Du ska ej ha "öppen" dump på din bil.
Du har T7 styrsystem, och du dumpar ut redan uppmätt luft som skall vara kvar i systemet.
Hade du haft T5 som är på vissa 9-3or och alla 900 hade det gott.


Det du kan göra är att köra med orginaldumpen fast baklänges i återcirkulerande läge, men sen ha öppet filter då får du ett avlastnings ljud.

Går att ha den rättvänd också, men blir ett dovare ljud då.

Precis, sen är det inte det bästa du kan göra mot din stackars LMM. Och vad jag vet är det inte speciellt bra med öppet filter heller (LMM tar stryk). Rätta mig gärna om jag har fel.

Byt avgassystem om du vill ha annat ljud, min 9-5a spinner på väldigt bra, och har bara bytt rör smile (och chippat).

2 Inlägg
8 maj 2009
#12
kanske prova speedparts specialframtagna dump, för just dessa motorer med luftmassemätare.
Den ska låta mer än orginal i alla fall, då den har ljudförstärkande tratt.


Mekaniker
245 Inlägg
10 maj 2009
#13
rm skrev:
kanske prova speedparts specialframtagna dump, för just dessa motorer med luftmassemätare.
Den ska låta mer än orginal i alla fall, då den har ljudförstärkande tratt.

GFB och JBR har ju sk. hybrid ventiler som är både återcirkulerande och öppen och dom funkar kanon på bilar me lmm!

If it ain't low slam it!

7 276 Inlägg
10 maj 2009
#14
900_t16 skrev:
rm skrev:
kanske prova speedparts specialframtagna dump, för just dessa motorer med luftmassemätare.
Den ska låta mer än orginal i alla fall, då den har ljudförstärkande tratt.

GFB och JBR har ju sk. hybrid ventiler som är både återcirkulerande och öppen och dom funkar kanon på bilar me lmm!

Kanon och kanon, den släpper fortfarande ut uppmätt luft...


1 019 Inlägg
14 maj 2009
#15
Olsson-Aero skrev:
Hade av:n inte släppt ut nån luft så hade du ju inte fått kvitter ljudet!

Jo, kvittret uppstår när luft strömmar bakvägen genom kompressorn.



Sök