2981
Sök

Termostatstyrd elfläkt till kylare med brytarknapp

152 Inlägg
9 maj 2009
Trådstartare
#1
Hej,

jag har kopplat in en elfläkt till bilen som är termostatstyrd. Men jag vill även kunna köra den manuellt med en brytarknapp. Jag har kopplat in ett växlande relä och givarens två stift har jag kopplat till 85 och 86 på relät. Fläkten är jordad i karossen och plusen sitter i 87 på relät. Från batteriet går in i 30 med en hängsäkring.

Var sätter jag brytarknappens kabel nånstans på relät? Sätter jag den på 87a så går fläkten hela tiden.

Behöver hjälp då jag inte är så duktig på bil el...

//Micke


Dagdrömmare
2 836 Inlägg
152 Inlägg
9 maj 2009
Trådstartare
#3
Ok, så det är bara att sätt brytarknappens kabel på någon av 85 och 86 då?


152 Inlägg
9 maj 2009
Trådstartare
#4
eller?roll


Offroad Racing
3 122 Inlägg
10 maj 2009
#5
Inkoppling av växelrelä:

30: plus från batteriet
85: jord för relät
86: styrström till relät (plus)
87: strömkabel till förbrukare (aktiv utan styrström)
87a: strömkabel till annan förbrukare (aktiv med styrström)

Inkoppling av slutande relä:

30: plus från batteriet
85: jord för relät
86: styrström till relät (plus)
87: strömkabel till förbrukare
87a: strömkabel till förbrukare (egentligen bara en extra utgång på relät, för enkel inkoppling av exempelvis 2 extraljus)

-----------------------------------------------

Du kan använda ett vanligt slutande relä och ska alltså koppla enligt följande:
30: plusmatning från batteriet
85: jord för relät
86: styrström till relät, plus från givaren, andra stiftet på din givare måste anslutas till plus på batteriet.
87: strömkabel till fläkt

Finns ett andra alternativ:
30: plusmatning från batteriet
85: jord, kopplas till givaren. Givarens andra stift jordas på valfritt ställe.
86: plus från batteriet (endast styrström, så ström "lånas" lämpligen med en förgrening vid stift 30)
87: strömkabel till fläkt

Med denna inkoppling kommer fläkten (när givaren aktiveras) gå oavsett om du har tändningen på eller inte. Vill du inte detta så använder du första alternativet och istället för att dra en kabel från batteriet till givaren så letar du upp nåt ställe där du endast har ström med tändningen påslagen och drar en kabel därifrån.

Hur vill du använda din strömbrytare? till att köra fläkten hela tiden (bra om man kör sakta o belastar motorn) eller stänga av den permanent (enbart korkat då man lätt glömmer detta och överhettar motorn)?

För att få fläkten att gå hela tiden (välj efter alternativen ovan):
1. Koppla plus från brytaren till stift 86 eller
2. Koppla jord från 85 till brytaren som sedan jordas på valfri plats
Senast redigerat av henke_99 (10 maj 2009)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

152 Inlägg
11 maj 2009
Trådstartare
#6
Tack henke för jättefin beskrivning!! smile



Sök