3335
Sök

Mitt slutsteg dör efter några låtar.

Mr Turbo
509 Inlägg
10 maj 2009
Trådstartare
#21
Tack för alla tips alla. Men då kollar jag om jag har en större jordkabel liggandes, har jag inte det köper jag den fetaste jag hittar i stan. Låter det bra? smile Funkar inte det provar jag pro_fxr ide å ger skiten ett eget batteri.

Tack för alla tips:D Skriver om det funkar.

Turbo..Mr Turbo

787 Inlägg
10 maj 2009
#22
turbiz skrev:
Tack för alla tips alla. Men då kollar jag om jag har en större jordkabel liggandes, har jag inte det köper jag den fetaste jag hittar i stan. Låter det bra? smile Funkar inte det provar jag pro_fxr ide å ger skiten ett eget batteri.

Tack för alla tips:D Skriver om det funkar.

Orkar du köra 5 mil så kan du få en tjock jordkabel av mig wink Har ett par liggandes . Mvh

865 Inlägg
10 maj 2009
#23
det e väl inte bara så att ditt steg e överbelastad och uppskruvad till max? för då brukar den ju bryta när den blir varm.. sen funkar den efter ett litet tag igen...


Skogsfan
649 Inlägg
10 maj 2009
#24
Ja, gör som de har sagt här, byt kablar, jorden är ju viktigast för om den är dålig fungerar det ju inte alls bra, men även +kabeln är ju väldigt viktig, satsa på att ha båda dem lika tjocka, finns ju bra kabelkit man kan köpa då man får kabelskor, säkringar och allt i samma paket.
Är nog sannolikt detta som är ditt problem, och om det nu mot förmodan inte skulle vara det så är det här du lär börja för du kommer då få problem med dessa kablar förr eller senare, det är ett som är väldigt säkert.

Fan i skogen!
Stereon i A3'n levererad av dBakuten.se Tack för en kanonsupport och hjälp Björn!
Projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=114930

Dieselpower!
534 Inlägg
11 maj 2009
#25
Lonefox skrev:
Låt se nu....

turbiz, Softis och Absolutjonas...

Ni har alltså högtalarkabel eller 10mm2 till stegen?

Jag säger bara två ord:

BYT KABLAR!

Varför ska jag byta ? tongue
Har 80mm2 som jord, 50mm2 som +.
har 10mm2 MELLAN STEG OCH BAS : )

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
11 maj 2009
#26
Absolutjonas skrev:
Lonefox skrev:
Låt se nu....

turbiz, Softis och Absolutjonas...

Ni har alltså högtalarkabel eller 10mm2 till stegen?

Jag säger bara två ord:

BYT KABLAR!

Varför ska jag byta ? tongue
Har 80mm2 som jord, 50mm2 som +.
har 10mm2 MELLAN STEG OCH BAS : )

Tolkningsmiss från min sida iom att du sade till basen och vi snackade steg så jag tolkade det som bassteget roll wink

Men vet du vad......du tjänar inte SÅ mkt på att ha 10mm2 till basarna annat än att det ser manligt ut big_smile

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

2 914 Inlägg
12 maj 2009
#27
Lonefox skrev:
Absolutjonas skrev:
Lonefox skrev:
Låt se nu....

turbiz, Softis och Absolutjonas...

Ni har alltså högtalarkabel eller 10mm2 till stegen?

Jag säger bara två ord:

BYT KABLAR!

Varför ska jag byta ? tongue
Har 80mm2 som jord, 50mm2 som +.
har 10mm2 MELLAN STEG OCH BAS : )

Tolkningsmiss från min sida iom att du sade till basen och vi snackade steg så jag tolkade det som bassteget roll wink

Men vet du vad......du tjänar inte SÅ mkt på att ha 10mm2 till basarna annat än att det ser manligt ut big_smile

om man har sataniskt mycket att köra på med så måste man ha grova kablar wink

278 Inlägg
18 maj 2009
#28
Jag har en fråga, vad ska jag köra med för kabel till detta steget ? http://www.brc.se/sortiment/artikel.asp … ;VGR=U4000 jag ska ha 2 st jbl GTO 1214 basar.. Det är redan en strömkabel dragen i bilen, den är på 33mm2 typ sen tänkte jag ha jorden också i samma om inte 35mm2. tror ni detta blir bra eller ska man ha tjockare kablar ? Sen en sak till, mitt batteri är nog lite dåligt för bilen startar inte igen efter jag städat bilen innuti och har haft dörrarna öppna och taklampan har ljust då, så nu behöver jag laddare för att starta bilen, ska man pröva ladda upp batteriet en dag och se om det funkar sen eller ska man köpa nytt batteri för att inte riskera att steget går sönder? och vilket batteri ska man då ha ? vill ju helst inte ha något jätte dyrt tongue

/ Fabbe


GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
18 maj 2009
#29
Med dom basarna så belastar du bara steget med 2Ohm, så då duger 33/35mm2 kabel bra. Kör samma på jorden också så är det lugnt. Batteriet kan du som sagt prova att ladda över en dag, om du har en laddare som övergår till underhållsladdning. Annars så måste du hålla koll på den. Men om du ska ha det steget så kan det vara vettigt med ett till batteri, speciellt om du också ska ha nåt steg till framsystemet med.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

278 Inlägg
18 maj 2009
#30
ChriZtoffer skrev:
Med dom basarna så belastar du bara steget med 2Ohm, så då duger 33/35mm2 kabel bra. Kör samma på jorden också så är det lugnt. Batteriet kan du som sagt prova att ladda över en dag, om du har en laddare som övergår till underhållsladdning. Annars så måste du hålla koll på den. Men om du ska ha det steget så kan det vara vettigt med ett till batteri, speciellt om du också ska ha nåt steg till framsystemet med.

Okej aah får testa ladda batteriet då, men tycker du man ska köra på 2 batterier eller ? det blir kanske ett framsystem längre fram i tiden och då blir det ju ett steg till det med xD men räcker det inte med bara ett vanligt standard batteri till de 2 slutstegen ? eller iallafall till 1 steg ?


GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
18 maj 2009
#31
Ju fler batterier desto bättre, och om du är osäker på skicket på ditt nuvarande samt att du kommer stoppa i fler steg så tycker jag definitivt att du ska sätta i ett till batteri också. Det kan du ju då sätta bak i skuffen så blir det inte så långa kablar till stegen. Man brukar räkna med ett bra normalt batteri per 1000Wrms slutstegseffekt, och det kommer du ju upp i med SLA-1500 steget bara. Annars om du byter ut och sätter ett riktigt bra batteri fram så kan du klara dig med det enbart, så länge som du inte lastar ner steget till 1Ohm..
Senast redigerat av ChriZtoffer (18 maj 2009)

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

278 Inlägg
18 maj 2009
#32
ChriZtoffer skrev:
Ju fler batterier desto bättre, och om du är osäker på skicket på ditt nuvarande samt att du kommer stoppa i fler steg så tycker jag definitivt att du ska sätta i ett till batteri också. Det kan du ju då sätta bak i skuffen så blir det inte så långa kablar till stegen. Man brukar räkna med ett bra normalt batteri per 1000Wrms slutstegseffekt, och det kommer du ju upp i med SLA-1500 steget bara. Annars om du byter ut och sätter ett riktigt bra batteri fram så kan du klara dig med det enbart, så länge som du inte lastar ner steget till 1Ohm..

Okej, tror inte jag kör på 2 batterier iaf, men tror du inte original batteri och generator klarar av att driva ett sådant steg ? eller ett batteri med samma effekt som original ? Eller man måste köpa sånt   värstingbatteri för flera tusen kronor ? är inte så jätte sugen på att göra det faktiskt xD


GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
18 maj 2009
#33
Om batteriet har några år på nacken och generatorn inte är jättekraftig och du spelar högt så tar det slut rätt så snabbt. Som sagt man brukar räkna på ett bra normalstort batteri per 1000Wrms. Med ett SLA-1500 i 2Ohm kommer du få ut 900Wrms, slänger du sen på ett till steg så är du över 1000Wrms och då lär det till fler batterier eller ett bättre. Vanliga batterier fungerar om du inte ska stå och spela länge med motorn av.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

278 Inlägg
18 maj 2009
#34
ChriZtoffer skrev:
Om batteriet har några år på nacken och generatorn inte är jättekraftig och du spelar högt så tar det slut rätt så snabbt. Som sagt man brukar räkna på ett bra normalstort batteri per 1000Wrms. Med ett SLA-1500 i 2Ohm kommer du få ut 900Wrms, slänger du sen på ett till steg så är du över 1000Wrms och då lär det till fler batterier eller ett bättre. Vanliga batterier fungerar om du inte ska stå och spela länge med motorn av.

Okej, men finns det ngt batteri man kan köra 2 steg på ? så man slipper koppla in 2 batterier, annars lär jag väl köra på original batteri typ tongue


GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
18 maj 2009
#35
Varför vill du inte koppla in dubbla batterier för? Du lär ju ändå dra kabel framifrån och bak så den biten är ju klar. smile Men om du vill ha ett batteri som räcker till för flera steg så lär du kolla efter ett med rätt så skapligt med kapacitet, helst en bit över 100Ah och då blir det dyrt. Därför som jag föreslog att du skulle köpa ett till skapligt batteri att sätta bak och behålla original fram.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!


Sök