3716
Sök

Inkoppling utav Stereo, slutsteg m.m. Hjälp! 12v har dött.

27 Inlägg
12 maj 2009
Trådstartare
Hej!

Jo, jag är supernybörjare på det här med billjud och väldigt grön inom bilar över huvud taget.

Jag har köpt ett MDS Classic amp 4.1 Slutsteg, en Pioneer subwoofer och ett X-program kit med högtalare.
Hade en stereo sen tidigare.

Jag har öppnat instrumentpanelen i min Golf II:a och dragit fram kabeln till en eventuell radio.
Jag fick flytta om ett par sladdar i kontakten ifrån stereon för att de skulle passa.

De sladdar jag kopplade in var Röd-Röd, Svart-Brun, Blåvit-Blå ocg Gul till Gul.

Den blåa gick vidare ifrån kontakten till en lös ände. Denna fäste jag i "Remote" på slutsteget.

På slutstegets "12v+" & "jord" fäste jag en tvåpolig kabel som jag montera i cigarettutaget provisoriskt.

Subwoofern och X-program bryggkopplade jag in till slutsteget.

Jag slår på tändningen men inget händer.
Testar att ta ur kontakterna o checka osv men fungerar ej.
Testar sedan cigarettvärmaren och då har den också dött, den funkade minuterna innan.

12v i cigarettuttaget har dörr och förmodligen till radio/stereokontakten också.

Hur kommer detta sig och hur åtgärdar jag problemet?

Kan det vara någon krets eller säkring som brunnit om jag kopplat eller gjort fel.
Måste man koppla av bilbatteriet eller något innan man börjar pilla o koppla in stereo, slutsteg osv.

Tack på förhand! / Gustav

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
12 maj 2009
Troligtvis så överbelastade du ditt 12V uttag när du kopplade på både stereo och steg på det. Gör riktigt istället och koppla stereo och steg till batteriet så slipper nånting gå sönder. Sen så när du kopplar in steget så börjar du med jord, sen plus & remote för att till sist koppla in lågnivån (signalkabeln). Och ta inte vilken kabel som helst, den ska vara anpassad till steget, och säkringen ska vara anpassad till kabeln.