3716
Sök

Inkoppling utav Stereo, slutsteg m.m. Hjälp! 12v har dött.

27 Inlägg
12 maj 2009
Trådstartare
Hej!

Jo, jag är supernybörjare på det här med billjud och väldigt grön inom bilar över huvud taget.

Jag har köpt ett MDS Classic amp 4.1 Slutsteg, en Pioneer subwoofer och ett X-program kit med högtalare.
Hade en stereo sen tidigare.

Jag har öppnat instrumentpanelen i min Golf II:a och dragit fram kabeln till en eventuell radio.
Jag fick flytta om ett par sladdar i kontakten ifrån stereon för att de skulle passa.

De sladdar jag kopplade in var Röd-Röd, Svart-Brun, Blåvit-Blå ocg Gul till Gul.

Den blåa gick vidare ifrån kontakten till en lös ände. Denna fäste jag i "Remote" på slutsteget.

På slutstegets "12v+" & "jord" fäste jag en tvåpolig kabel som jag montera i cigarettutaget provisoriskt.

Subwoofern och X-program bryggkopplade jag in till slutsteget.

Jag slår på tändningen men inget händer.
Testar att ta ur kontakterna o checka osv men fungerar ej.
Testar sedan cigarettvärmaren och då har den också dött, den funkade minuterna innan.

12v i cigarettuttaget har dörr och förmodligen till radio/stereokontakten också.

Hur kommer detta sig och hur åtgärdar jag problemet?

Kan det vara någon krets eller säkring som brunnit om jag kopplat eller gjort fel.
Måste man koppla av bilbatteriet eller något innan man börjar pilla o koppla in stereo, slutsteg osv.

Tack på förhand! / Gustav

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
12 maj 2009
Troligtvis så överbelastade du ditt 12V uttag när du kopplade på både stereo och steg på det. Gör riktigt istället och koppla stereo och steg till batteriet så slipper nånting gå sönder. Sen så när du kopplar in steget så börjar du med jord, sen plus & remote för att till sist koppla in lågnivån (signalkabeln). Och ta inte vilken kabel som helst, den ska vara anpassad till steget, och säkringen ska vara anpassad till kabeln.

Ang. ditt slutsteg, är det ett 5 kanaligt eftersom det heter 4.1? Alltså 4 vanliga kanaler och 1 subkanal. Isåfall så behöver du ju inte bryggkoppla högtalarna på det, kör X-program kittet på 2 kanaler och basen på subkanalen.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

27 Inlägg
13 maj 2009
Trådstartare
Det tråkiga är att kopplar jag endast in stereon vi ISO-kontakten går inte den heller.
Slutsteget har Front-R +-, Front-L +-, Rear-R +-, Rear-L +-, "Bridge" på både Rear och front dock ingen extra kanal för sub. Slutsteget har också "12v+" "remote" och "jord"

Mina sladdar är extremt dåliga, kan inte det här med extra säkringar osv heller.

Någon vänlig skäl som i detalj vill beskriva inkopplingen av mitt system och vad som krävs för tillbehör?
Tack!

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
13 maj 2009
Aha okej, men då är det nog nån av kablarna till ISOn som är kass då. Om du har en multimeter så kan du ta och köra en spänningsmätning mellan jord och röd/gul (tändningsplus/konstantplus) kabel. Om du har spänning där (med bilen på) så kan man nog anta att jorden är kass, bara att dra en ny från nåt ställe bakom instrumentbrädan då.

Ang. steget så kan du ju isåfall köra framsystemet på Front R & L (en midbas/diskant/delningsfilter per kanal då såklart) och sen brygga dom bakre kanalerna till basen. Jordkabeln sen till steget fäster du på en bra yta där du slipar plåtrent. Bältesfästet brukar fungera bra. Pluskabeln sen drar du framifrån batteriet och sätter en säkring MAX 30cm från batteriets pluspol. Nu vet jag inte hur kraftigt ditt steg är men tycker nog att du bör satsa på minst 21mm2 kabel till plus/jord, grövre skadar såklart inte.

Remoten och lågnivån har du ju redan dragna så dom är det bara att koppla in sen.

MVH// Christoffer

Saab 9-3SC {SQ-edition}

27 Inlägg
13 maj 2009
Trådstartare
Tack så mycket för att du engagerar dig!
Ska försöka fixa det med hjälp av dina tips, hör av mig igen annars.

Mvh Gustav

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
13 maj 2009
Inga problem, hoppas att det löser sig för dig. smile Annars så får du väl återkomma så vi här på garaget får försöka hjälpa dig.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

Sök