3856
Sök

Får kommunen göra såär? juridisk fråga

RM-operatör
667 Inlägg
19 maj 2009
Trådstartare
Hejsan!
Fick i Fredags, 15/5 ett brev i postlådan från förra kommunen jag bodde i.
Där i låg den här lappen(dock utan de stora svarta rutorna) och förstörde min helg.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/14504/661680_1iy5kh.jpg

Jag undrar om kommunen verkligen får göra så? Har inte kommit någon föregående varning eller uppmaning, utan den bara stals( ja jag ser det som en ovanligt fräck stöld) av mig.
Något jag retar mig på är att dom inte ens kontrollerat om den är stulen(framgår av rutan ovanför "FÖR KÄNNEDOM"-stämpel nr 2.

Punkt 17 som omnämns är;
"ett fordonsvrak (2 § 1st 6."  ,rubriken är "Flyttning påkallad enligt förordningen (1982:198) om flyttning av fordon i vissa fall, om fordonet är:"

Någon som har råkat ut för samma sak och kan hjälpa mig?

73 Inlägg
19 maj 2009
Vad innebär detta?..

RM-operatör
667 Inlägg
19 maj 2009
Trådstartare
imilj skrev:
Vad innebär detta?..

Att dom ringde en bilskrot och gav dem min bil.

73 Inlägg
19 maj 2009
ShyGuy skrev:
Att dom ringde en bilskrot och gav dem min bil.

Jahapp, har du ingen katalysator eller kör du eltetjp runt fälgarna?..

Varför kan dem ha begärt den skrotad?

Mannen myten legenden
179 Inlägg
19 maj 2009
fy fasen...se till o reda ut de här..inte ta nån skit..bara ligga på som fasen..

wooooommm, pschii, wooooommmm

-utan 940
1 728 Inlägg
19 maj 2009
Egenmäktigt förfarande alternativt stöld.

2 982 Inlägg
19 maj 2009
stöld. låter som stämning du vs. kommunen.
ring till bilskroten och begär din bil samt berätta attkommunen är polisanmäld och förmdoligen kommer åtal väckas.
dock behver inte skroten bry sig om dig då de har papper på att de fått bilen för 0:-.
utan ligg på kommunen då det är kommunen som stulit din bil.

5 198 Inlägg
19 maj 2009
Men varför gjorde dom det.. dom kan väl inte bara åkt dit å tagit den ? Det måste väl finnas nån orsak?

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
19 maj 2009
Nyfiken på varför dom tog den. Sen, ÄR DOM DUM I HUVET?
Skulle någon få för sej att sno min bil, och skjutsa den på skroten skulle jag ju bli tokig tongue

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

Jävel
2 018 Inlägg
19 maj 2009
fyfan vilken idioti!, uppdatera tråden med hur det går för dej sen:) Hoppas verkligen att du kan få ut pengar och få tillbaks din bil. Har du bild på bilen så att vi skulle kunna få se den?

You got to risk it, to get the biscuit :)

15 Inlägg
19 maj 2009
Under datum står det "07-09-13"...Hände detta för 2 år sedan eller har den stått där i 2 år?
Edit : Såg nu den första "datum" rutan med ett datum från förra veckan, my bad!!
Men frågan kvarstår vad detta datum syftar på?
För övrigt är väl nån granne som har klagat och kontaktat myndigheterna och plöjt genom en lagboken för att hitta nåt att stödja sig på, sick...
Senast redigerat av labbas (19 maj 2009)

3 123 Inlägg
19 maj 2009
Hade du parkerat den i år och dag på samma ställe, förra kommunen du bodde i? Lämnade du kvar bilen och flyttade? Klart att kommunen skrotar uppenbara skrotbilar som ingen bryr sig om, men de kunde ju kontaktat dig först. Förmodligen har de satt ett gäng p-böter på den först och när ingen rört varesig böter eller bil åker den till skroten.

1 050 Inlägg
19 maj 2009
Det skulle förvåna mig om kommunen lägger ned tid och arbete på att bogsera Din bil till skroten helt gratis. Misstänker att en räkning ang bortforsling dimper ned i brevlådan inom kort.
Vill minnas det kostar mellan 1.600-3000:- att bogsera. big_smile

Alla sätt är bra...utom de dåliga.

1 948 Inlägg
19 maj 2009
Det dom gjort är lagligt... ringde själv till skroten och sa åt dom att hämta en hyregästs skrotbil som stog på våran parkering när jag jobbade som vaktmästare.

205 Inlägg
19 maj 2009
baltis skrev:
Det dom gjort är lagligt... ringde själv till skroten och sa åt dom att hämta en hyregästs skrotbil som stog på våran parkering när jag jobbade som vaktmästare.

Så du menar att varken du eller någon frågade eller varnade denna hyresgäst innan?

Saabifierad
2 031 Inlägg
19 maj 2009
Kan det möjligtvis vara så att du lämnat din bil i den gamla kommunen och "tänkt" hämta den och att det inte blivit av? tiden har gått och gått och till slut tröttnar kommunen och forslar bort den?? isåfall är det ju inte stöld. Har den däremot stått i några dagar då är det felaktigt om den nu inte står mitt i en korsning eller trafikfarligt.

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

-.-
383 Inlägg
19 maj 2009
Du fortsatte alltså hyra p-platsen efter att du flyttat till annan kommun?
Är du helt säker på att p-platsen inte sades upp samtidigt som bostaden??

Om du inte betalade hyra för p-platsen så förstår jag inte ditt problem.
Eller fortsatte du betala hyra för p-platsen fast du bor i annan kommun?

Mitsubishi Pajero 2.6 -88
Volvo V40 2.0T -99
// Jonas

Seg bôvel
322 Inlägg
19 maj 2009
http://vlt.se/nyheter/vasteras/1.170651

Inte första gången något sånt här händer...

Hoppas att du får tillbaks din bil!
Senast redigerat av DuelBall (19 maj 2009)

4 001 Inlägg
19 maj 2009
Trodde dom var tvungna att sätta P-bot först, jag råkade ut för en liknande grej när jag köpte en bil som stått ett tag, den var lappad med en röd lapp där det stod att om inte bilen flyttades inom 14 dagar så skulle den bli omhändertagen

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

RM-operatör
667 Inlägg
19 maj 2009
Trådstartare
Det är fri parkering i hela kommunen(Avesta kommun), så det ska ju egentligen vara lugnt.
Den har stått parkerad på en av kommunens "bortglömda" parkeringar, och stått där ganska länge ärligt talat. Jag flyttade för lite mer än en månad sedan. Inga böter eller dylikt har jag fått på bilen. Inga föregående varningar har givits, vilket jag tycker är uselt.

"Besiktningsmannen" har bedömt bilen som ett "fordonsvrak". Det är angivet på andra sidan pappret att karossen är upprostad. Delvis sant, det är rost i bakre skärmkanter, och rosthål i trösklar. Bakre kofångare blev stulen( dom började visst redan då) i vintras.  " Färdbelysning helt eller delvis krossad" blev det för en spricka i ett x-ljus.

Har ringt skroten, och han kan inte ge mig bilen förrens kommunen säger okej.
Har i 2 dagar försökt nått Jan Gustav Eriksson, som har hand om dessa ärenden på kommunen, men inget svar har jag fått. Har lämnat meddelande likaså.

Det irriterar mig att dom inte ens försökt ta kontakt med mig och höra hur det ligger till. Hade jag fått tillsägelser och fortfarande inte flyttat bilen så kunde jag ju förstått att dom gjort som dom gjort, men så är inte fallet.

Jag ska försöka någon dag till. Får jag inte tag på kommungubben så blir det att tala med riktigt jurist/advokat. Nu har dom verkligen skitit i det blå skåpet.

Baltis> Bara för att du gjorde så betyder inte det att det är legalt.

E-30> På baksidan av det där pappret är ett smärre "besiktingsprotokoll", där framgår deras skadebedömningar(som är synnerligen felaktiva i flera fall) och en "lista" på saker som ska betalas. Inga siffror är iskrivna, vilket jag tolkar som att jag inte har någon skuld att reglera.

Sök