Hej!
Skulle ut på motorvägen igår kväll, och tryckte på knappen, 2.ans växel, sedan 3an och hoppade direkt över till 5an till slut.
Aktiverade systemet alltid över 3000 v/m, men när jag väl kom över 120 kmt hörde jag att det small nånstans i motorrummet.
Jag släppte gasen med en gång, och fortsatte en bit. Trodde först att kamremmen gått av, eller att jag bränt hål i nån kolv...
Körde ut på vägrenen, alla lampor började lysa: motorn var död. Jag försökte starta, men den tände inte ens:(
Då var det dags att felsöka: tog bort plastkåpan över kamremmen, och remmen var hel.
Luktade inte bränt eller nåt just då, och allt verkade vara fint, ingen olja som rinner, vattennivå Oko.
Försökte starta en gång till, och då startade den lite motvilligt och ville först dö, men jag gasade försiktigt, och den gick normalt.
I dag öppnade jag luftfilterboxen och såg att elendet har brunnit upp/smält... Själva boxen till filtert är också deformerad pga värmen. Allt i insuget är sotigt som bara det.
Motorn klarade sig fint, och alla stift såg hela och fina ut.
Min fråga är: varför baktände den?
Jag kör med separat bränslepump till NOSen, så den får alltid lite för mycket bränsle för säkerhets skull.
Flaskan var runt 18-19 C varm, så det kan inte ha varit för högt tryck i den.
Jag tankar med 98 oktan.
Systemet aktiverade jag ALLTID över 3000 varv/min.
Jag har kört med NOS en stund, och aldrig upplevt nåt likannde, så varför hände detta först nu och inte innan?
Filtret
Sotigt insug
Insugsslangen
Rent insug.