3732
Sök

Är växellådan trasig på calibran?

38 Inlägg
24 maj 2009
Trådstartare
Hej!

Jag va ute o körde igår kväll med calibran, och de gick ganska så fort emallanåt.
Sen åkte jag och skulle hämta upp brorsan på nån fest och kunde sen inte få i 1an när vi skulle åka iväg!?
Nu kan man bara få i 3an o 4an och backen endast nån gång ibland!?
Det låter inget konstigt om lådan eller så, plus att spaken är väldigt lättrörlig nu när man växlar.
När man växlar till 1an o 2an är det som om dom inte finns där längre, man kommer bara till 3an o 4an:-/

Är det bara till och leta en ny låda?? eller kan de vara något annat fel.. 

Bilen är en opel calibra V6 -95

Tacksam för svar!

38 Inlägg
24 maj 2009
Trådstartare
Okej... länkaget?
va e de? är ingen hejare på de här kan jag tillägga:-)

38 Inlägg
24 maj 2009
Trådstartare
Alfzone skrev:
Hur ska jag säga... stagen mellan växelspaken och lådan!

Jaså.. så det är inte lådan som behöver vara trasig då?
Kan tillägga att när man körde förut o hade 3an i så kunde den hoppa ur läge titt som tätt, plus att när bilen stått en dag o man skulle lägga i 1an så fick man verkligen ta i för o få i den.

Oljan är bytt för ca 4-500 mil sedan

Om det nu är "stagen" mellan spaken o lådan som är felet, är det nått man kan fixa själv eller är det verkstad som gäller?

I got Dubs!
2 423 Inlägg
24 maj 2009
beror på hur händig du är

38 Inlägg
24 maj 2009
Trådstartare
Adde666 skrev:
beror på hur händig du är

Jo de e klart, tänkte mest på om de e lättast att lämna in den på vekstad även om man e lite kunnig på området.
Om det tex är mycket som ska rivas ner och om det är mycket jobb.

679 Inlägg
24 maj 2009
Ja. det behöver inte va lådan som gett sej
Jag vet inte riktigt hur det ser ut där så..
kolla lite själv, och ser det allt för jvligt ut så kan du juh lämna in den..

Annars gå in på calibrateamsweden och fråga så kan du förhoppningsvis få lite mer svar...smile

Reservdansk
6 271 Inlägg
24 maj 2009
-speedoflight- skrev:
Kan tillägga att när man körde förut o hade 3an i så kunde den hoppa ur läge titt som tätt, plus att när bilen stått en dag o man skulle lägga i 1an så fick man verkligen ta i för o få i den.

Det tycker jag låter som växellåds-problem, om den tvingar ur växlarna.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

38 Inlägg
25 maj 2009
Trådstartare
Alfzone skrev:
Ja. det behöver inte va lådan som gett sej
Jag vet inte riktigt hur det ser ut där så..
kolla lite själv, och ser det allt för jvligt ut så kan du juh lämna in den..

Annars gå in på calibrateamsweden och fråga så kan du förhoppningsvis få lite mer svar...smile

Hej igen!

Har kollat lite under bilen m.m. men det är svårt o se nått märkvärdigt:-/
Frågade runt lite på jobbet idag, o alla trodde på att felet låg i nått "stag" eller liknande, speciellt då man bara får i 3an o 4an, dvs att man bara kan dra spaken rakt fram o bak.

Ska kolla med calibrateamsweden oxå ifall dom kan ge nått vettigt svar:-)

1 291 Inlägg
25 maj 2009
Jag tror också problemet ligger i länkaget, antingen nån bussning som gett upp eller att pinnen som håller svingarmen har lossnat på något sätt..
Du kan ju börja med att kolla så länkaget är rätt justerat, på locket i växellådan finns en plastplugg till höger om där länkaget går in i lådan sett uppifrån. Ta ur den och stoppa dit en 5mm borr, kan krävas lite lirkande. Sen tar du bort växelspaksdamasken inne i bilen och sätter fast spaken i spakstället med en 5mm borr också, passar det är justeringen ok.
Länkaget som kan strula sitter vid bakre växellådsfästet.

38 Inlägg
31 maj 2009
Trådstartare
Hej igen!

Har lyckats tagit en bild på nånting som verkar vara av precis innan själva växellådan:-/
Har själv ingen aning va det är/heter, så tänkte om någon här kan svara på vad det är och om de går o laga, tex om de går o svetsa ihop.

Hoppas ni ser vad det föreställer på bilden.     http://www.garaget.org/?car=120981&image=1427201

Tacksam för svar!

5 Inlägg
31 maj 2009
Ser ut som växellänkaget, du har ingen bild lite längre ifrån så man får lite mer överblick?
Borde finnas att få tag på begagnat, sen när du bytt är det bara justera in växlarna igen som MattiasH beskriver, guide: http://calibrateamsweden.se/forum/showthread.php?t=4852

Sök